Candys Mach Zummit

Candyman

Välkänd medlem
26 okt 2009
220
0
16
Sundsvall
Slänger väl upp en projekttråd jag med har inte hunnit med att gjort så mkt än(har bara ägt den i ett par månader).

-00 nr:129/200
965mil.
38mm matta okänt fabrikat.
Rer Back.
Dess.
Mkt välvårdad.


Har polerat och tvättat upp allt som går, renoverat primärvariatorn monterade samtidigt zx ramper, lagat insugsgummina, sänkt boggien och höjt den bak för att göra plats för mattan.

Det som står på attgöralistan är:

V-force 3.
-01 pipor (om man lyckas hitta sånna)
Ny mindre slutburk.
Variatorkit.
44mm matta.
Dreva ner 3kugg.
Förlängning antingen till 345 lr 365 har inte bestämt mig.
Xenon.

Ev så blir det en helrenovering av motorn till sommarn då den har gått 965mil så börjar det bli dax.

Här kommer några bilder, mer bilder kommer på flytta av överboggihjul och höjning:






 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Sv: Candys Mach Z Mille

Grannen min har också en exakt likadan, gått också runt 9-1000, ser ut o vara exakt i nyskick, som denna:nuts:
 

Candyman

Välkänd medlem
26 okt 2009
220
0
16
Sundsvall
Sv: Candys Mach Z Mille

Tacktack, jo den är i grymt bra skick ser inte ut som den gått så mkt som den gjort.

Det är en 800 lr 796 om man ska vara petig:blink1:
 

Candyman

Välkänd medlem
26 okt 2009
220
0
16
Sundsvall
Sv: Candys Mach Z Mille

Jaha då har det blivit lite skruvande igen då och lite prövkörning men det var inte så kul när det är -32 men va faan;)


Sänkningen av dom övre boggiehjulen.



Höjning.


Resultatet ca:30mm kvar upp till kylflänsarna motför 5mm före med 38mm matta.


Borttagning av förgasare.


Rengörning och kolla bestyckningen, satt lite skit i två av lågfarten samt att dom bestyckat ner lågfarten till 45 från 50 som det är orginal.
Högfarten var orörd 310.


På väg att ta lös rave portarna för att rengöra och kolla funktionen.


Och det behövdes verkligen göras har rengort en på bilden som det kanske syns;).


Inte vackert.


Vilken skillnad krävdes en hel del gnuggande satt så in i helvete.



I cylindrarna satt det inte lika hårt så där var det enkelt att göra rent.


Då var dom tillbax på sin plats igen då och lätt går dom, En fråga dock hur ska justerskruvarna vara ute lr i botten?
Mina var dragna i botten men jag har för mig att jag läst nånstans att dom ska vara utskruvad så jag drog ut dom.
 

Candyman

Välkänd medlem
26 okt 2009
220
0
16
Sundsvall
Sv: Candys Mach Z Mille

Sen åkte sekundären isär oxå var tvungen att kolla upp den oxå samt rengörning.


Glidklackarna behövs bytas allfall dom svarta men det är ju lika bra att byta ut allihop då man ändå håller på.


Vart en suddig bild men det syns att dom är sliten allfall.


Helixen såg ut att vara i bra skick inga konstiga slitage.




Tillbax på plats igen.


Då var det färdigskruvat för den här gången då, Det som ska beställas nu är glidklackarna och en bussning då ytter skivan glappade lite väl mkt.


Då var det bara provkörningen och lite bildtagning kvar då:)




Jävligt nice väder synd bara att det var så jävla kallt.








Det var allt för den här gången hoppas det var lite intressant allfall, på återseende....
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Sv: Candys Mach Z Mille

Som sagt vilken pärla :) Och ang rave portarna så ska dom röda hattarna vara inskruvade 2 "pinnar" kolla på locket så ser du :)
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Sv: Candys Mach Z Mille

Riktigt fin skoter. Men de är väl ganska självklart eller hur? De är ju ändå en Rotax Triple. ;)

Men har du inte fått dig ett helt brutalt skidtryck nu när den är sådär hög bak?
En liten fundering bara. :rolleyes:

Min har inte lika brant attackvinkel (eller vad man nu ska kalla de) som din, jag kör med 44,as matta på gamla chassit.
Men kul projekt i vilket fall. :)
 

Candyman

Välkänd medlem
26 okt 2009
220
0
16
Sundsvall
Sv: Candys Mach Z Mille

Tack för dom trevliga kommentarerna och för info om rave portarna.
Angående attackvinkeln så märkte jag ingen större skillnad faktiskt sjunker ihop ganska mkt när man sätter sig på den har ju inte hunnit köra så mkt efter höjningen heller så jag ska väl inte riktigt uttala mig än.
Får se om man ska till med en höjning fram oxå.
 

Candyman

Välkänd medlem
26 okt 2009
220
0
16
Sundsvall
Sv: Candys Mach Z Mille

Riktigt fin skoter. Men de är väl ganska självklart eller hur? De är ju ändå en Rotax Triple. ;)

Men har du inte fått dig ett helt brutalt skidtryck nu när den är sådär hög bak?
En liten fundering bara. :rolleyes:

Min har inte lika brant attackvinkel (eller vad man nu ska kalla de) som din, jag kör med 44,as matta på gamla chassit.
Men kul projekt i vilket fall. :)
När du monterade 44:an visst fick du gå ner ett kugg på drivhjulen då?
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Sv: Candys Mach Z Mille

När du monterade 44:an visst fick du gå ner ett kugg på drivhjulen då?
Japp, från 9 till 8 kugg. Men på min är nog 7 kugg att rekommendera.
Fick nämligen ta och slipa ner lite av kylflänsarna framtill, blev j*vligt tight. Men funkar de gör de, än iaf....

Har bara kört 750m med nya mattan, sen var de in i garaget igen för fortsatt modifikation, haha. :rolleyes:
 

Candyman

Välkänd medlem
26 okt 2009
220
0
16
Sundsvall
Sv: Candys Mach Z Mille

Japp, från 9 till 8 kugg. Men på min är nog 7 kugg att rekommendera.
Fick nämligen ta och slipa ner lite av kylflänsarna framtill, blev j*vligt tight. Men funkar de gör de, än iaf....

Har bara kört 750m med nya mattan, sen var de in i garaget igen för fortsatt modifikation, haha. :rolleyes:

Hehe...ok jag har ju 8kugg nu så det får bli 7kugg senare då.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sv: Candys Mach Z Mille

Candyman: Mach Z -99 och framåt har betydligt lägre framdämpare än -98. Zx och Rev dämpare passar rakt av och höjer den markant i framvagn. Vet många "over there" som kör så.