AnabolaCat, Sno Pro 800 -08

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Här kommer nu mitt lilla projekt som jag sysslar med.

Objektet är alltså en arctic-cat sno pro 600 som jag bestämde utan ha kört skotern 1 meter att den skulle få växa till sig.

planerna dök upp då jag var och bromsade maskinen hos patrik på smp, och eftersom jag tyckte att dubbelrören och cylindrarna som modkittet kom med gav lite lite effekt med 0 mellanregister. så bromsades den även med singelpipa med några hästar mindre men med ett register som såg ritkigt fint ut.

Men då höll han på att ta fram ett 800 kitt som skulle passa 600ans kolvbult då big bore f7 kolvar hade 22mm bult.

här är då utgångsobjektet:


men tyckte vitt hade hunnit bli lite för vanligt inför säsongen så fick den bli!!:


dock ska dynöverdraget bli svart.

hittade till slut 2 st skurna f7 cyllar billigt


fick dom borrade till 800 spec, men då behövdes lite andra avgasgilijotiner än f7an som skulle sticka in i cylindern. Ritade då upp nya som ska cnc-fräsas i rostfritt. lite smådetaljer som inte är med på den här ritningen.


Fick även hem en GROTESK pipa. Som måste vinklas om då den är till för M/CF chassie :hahaha:


DEN ÄR GROTESKT STOR! samt en lyftbåge från en cf1000 som ska på, är längre än 08ans lyftbåge, så får ja mer stabil bakända då det inte sitter 09ans bakdel på min...

Schimsade även om dämparna så skotern kunde dämpa nå alls:shocked:


Väntar nu på att cylindrarna ska komma tillbaka från nicasileringen så jag kan fräsa ner cylinderfoten litegranna då kolvarna jag använder är liite högre.

annars har jag allt för att sätta ihop den förutom slutburk som ja måst fixa fram nå.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
oj va långt bak detta projekt har hamnat på forumet.
Väntar på mina cylindrar som är på väg till sverige nu (ÄNTLIGEN!!)

men men, utseendemässigt är den klar, fattas några sponsdekaler bara.

har även inhandlat en ljuddämpare som ska filas till så den passar pipa samt får rätt mottryck.

Ps. Titta vad slak matta man kan få om man hoppas långt å landar hårt :eyebrows: ds.
 

Attachments

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Var ett tag sen jag skrev här nu, men nu har det landat lite grejjor hos mig, tex mina cylindrar:eyebrows:

800cc VS 600cc


större hål :hahaha:


Började med böket med att få ner bmp pipan under huven då den var lite för stor orginal då den är gjort till M/CF chassiet.

Passar inte alls



Med med lite omvinklingar, förkortningar m.m så passar den rätt fint, lite svetsjobb kvar dock.



Det går faktiskt tom att ha alla kåpor där med marginal utan att plasten ska smälta .
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Har förhoppningsvis nerfrästa cylindrar imorrn så då är de bara slänga ihop skiten som fattas, så man slipper köra 600 så mycke längre till. får se när bytet sker, bör helst köra klart sm-serien innan man byter upp sig kanske.

det ska bort 1,5 mm på cylinderfoten så jag får fin squish samt kompförhållande .
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Har förhoppningsvis nerfrästa cylindrar imorrn så då är de bara slänga ihop skiten som fattas, så man slipper köra 600 så mycke längre till. får se när bytet sker, bör helst köra klart sm-serien innan man byter upp sig kanske.

det ska bort 1,5 mm på cylinderfoten så jag får fin squish samt kompförhållande .


En undran bara............Fräsa bort cylinderfot sänker ju porthöjderna!! Har du tagit med det i beräkningarna eller är det meningen? Jag menar man tappar ju minst 3 graders porthöjder så den blir ju nertrimmad :(

På min maskin har jag shimsat upp cylindrarna 2mm för att få högre porthöjder (ca 2mm) men då har jag fräst ner topparna lika mycket och sänkt in förbränningsrummet i cyllen. Man kan även fräsa ner cylindrarna i överkant men då får man återställa oringsspåret!
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
eftersom kolvarna är lägre än vad stdf7 bigbore är så kompenseras detta. kolvarna är 1.5 mm lägre från kolvbult till kolvtopp så blir detta fint. förhoppningsvis :p
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Nu har jag alla grejjor för att montera allt. har helsvetsat pipan samt hämtat kolvar och toppar på smp så nu på söndag så får skotern hår på bröstet. ska bara köra klart sm-kval 2 samt 3 i helgen i överkalix=)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Har monterat kolvar samt cylindrar nu.
Började med 3 lagers cylinderfotspackning men då fick jag en squish över 2 mm, så då satte jag dit den tunnaste packningen 0,4 mm tjock och fick då en squsih på 1,8 mm, vilket inte känns riktigt optimalt. möjligen att jag måste fräsa foten lite mer. men ska mäta portdurationer och de då jag får tid, tänkte starta upp den och se hur den går, ifall jag tappar mycke lågvarvs ryt.

Ur med cylindrarna


Lite skillnad kanske :eyebrows:


800 saker under huven samt lite rengjort


Allt monterat, behövs lite finlir på pipan samt fäste på slutburk och anslutning mellan pipa/burk.


kommer köra på upphängda zr800 avgasgilijotiner tills dess att mina rostfria gilijotiner bli frästa (hoppas hoppas att de är snart) kommer tappa litegrann på låga varv, men de är ju tillfälligt så.

Nu är uppstarten nära:becky:
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Lycka till med uppstarten!
Hyrde en snopro 500 i helgen.... jävlar vilken maskin att vara snabb på led, kan iof ha att göra med att man är van med maskiner på 151" och uppåt :becky:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
1,8mm är väldigt mycket och onödig förlust. På en 400cc cylle så kan man rakt av köra 1,4 klämspalt utan att oroa sig. Jag kör 1,2mm på min tc 1000 (333cc) men håller ett öga på evnt islag.