Yamaha 2011

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jag tycker de e klockrent med servon, och ifall de inte är för mkt stök så kan jag mkt väl tänka mig att krångla in en i REVen, som ni säger, man kommer kunna köra med riktigt elakt skidtryck utan att jobba ihjäl sig för att svänga.

..och att betala 170.000:- för en ny maskin är en sak, att betala 170.000:- för en gammal maskin med nya dekaler är en annan. Men jag tycker du är lite hård erikb, att sminka en gris.. den har sminkats i många år nu, fast just i år har den äntligen fått den där höfttransplantationen som behövdes.. . ;-)
Jag antar att många av de som inhandlade sig en ny 169.000:- apex, hade en annan rackare som byttes in, vilket jag tycker är lite lustigt, hur kommer sig de att garantin man jagar är så viktig på en felfri skoter som aldrig krånglar eller spränger remmar..

trip, ja jag håller med dig de e illa att priset är nästan samma, dvs alldeles för högt. Jag tycker årets priser på apex är sjukt lågt, wtf, säljer din pappa yamaha?
kom igen, de är alla fantastiska maskiner, men att kalla dem billiga är ju bara ignorant.. att man får en avancerad 4t som släpper ut mer avgaser än en avancerad 2T ser jag inte heller som något plus bara för att de nästen kostar lika mkt..

Sen att brp har problem med kraftöverföringen är ju tyvärr ett faktum.
men jag skulle säga att det är remmarna som är problemet, inte variatorerna. har tidigare sprängt 6st 166 remmar med min renegade, bestämde mig i för att i påsk köra med en XS803Carisle istället och den höll, för elakare körning än de övriga, bara för att jag ville köra sönder den, (forskningssyfte), och jag hade en ny 377 liggandes i reserv.

så att de har variator problem, de tar jag med en nypa salt. Variatorn är kanon och dess justeringsmöjligheter likaså, men å andra sidan så som kund så ska man ju fan inte behöva oroa sig, eller ställa in variatorerna/dreva om mm.
ÅF bör hänga på en carlisle rem vid försäljning och sedan vinka av med en tår i ögat, fast då är ju risken kanske för hög att kunden aldrig kommer tillbaka..

men men, back to yamaha, har alltid älskat designen och väntar spänt på dagen då den mindre tunga avkomman mellan apex/nytro/phaser ser dagens ljus.
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Vad jag förstår om BRP´s problem med remmarna är att BRP har större toleranser när det gäller felmarginaler på hur linjära variatorerna är från fabrik....Vissa skotrar käkar ingen rem(normal) medan andra äter rem som ett fetto som kommer hem från ett bantningsläger.....
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Själv så beslutade jag att halvera anntalet takter till nästa vinter!
Byter bort XTXn mot en Summit Friirajd :)
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Men va ihelvete? Bravon eller br:en ser ju exakt ut som den gjorde 1989 typ, vet nån om de e en stånkare i den? dom svenska e ju de men dom gjorde ju br runt 99 nångång å då va dom 2 cylindrig men såldes inte i sverige... dom har ju inte direkt utvecklat en lappmoped den har ju funnits i många år:D
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
betänk att tex. en ski-doo 800 2011 går lös för ungefär samma peng som en apex 2011, fast då har apexen en avancerad 4-taktare, avancerat avgassystem (exup), servo osv. Jag tycker årets priser på apex är sjukt lågt.. Man får en fantastisk skoter för lite pengar! Nu väntar man bara på priserna på nytron oxo.. =)
Vet du vad E-tec och R.a.v.e är? Trodde inte det heller...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
ja, lika klart som att påven har ful hatt så vet jag vad det är.. vad är din poäng? Bara hänger runt på forum och bashar folk eller?
Försöker du sänka Brp (som är störst i norden) med rent svammel så får du nog räkna med mothugg...
En 2011 Ski-doo har en mycket avancerad tvåtaktare med variabel avgasport.
Dessutom slipper man servo, bara det måste ju vara värt någon tusing.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Var och provkörde Apex se och Apex xtx -11 idag. Yamaha har en riktig dräpare i xtx:n. Servon var enligt mig totalt klockren, varje skoter borde ha en. Man störde sig inte på den det minsta, och på lågfarten och kraftiga svängar var den riktigt behaglig.

Småbarnen som inte har provkört borde vara tysta med deras uttalanden.
Det går inte komma ifrån, Yamaha 2011 kommer sätta käppar i hjulen för andra tillverkare då priserna för deras kvalitetsskotrar kostar lika mycket som andras maskiner lika stadiga och stabila som en bit ugnsfolie, samt motorer med allt för många ? ? ? ?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Var och provkörde Apex se och Apex xtx -11 idag. Yamaha har en riktig dräpare i xtx:n. Servon var enligt mig totalt klockren, varje skoter borde ha en. Man störde sig inte på den det minsta, och på lågfarten och kraftiga svängar var den riktigt behaglig.

Småbarnen som inte har provkört borde vara tysta med deras uttalanden.
Det går inte komma ifrån, Yamaha 2011 kommer sätta käppar i hjulen för andra tillverkare då priserna för deras kvalitetsskotrar kostar lika mycket som andras maskiner lika stadiga och stabila som en bit ugnsfolie, samt motorer med allt för många ? ? ? ?
Antar att jag är ett av "småbarnen".
Jag tycker ändå att Yamaha borde ha löst problemet med vikten istället för att vikta ner den ÄNNU mer. Det är ju bara en nödlösning...
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
en nödlösning är ju också en lösning så fattar inte varför ni ska gnälla så jävulskt. gillar ni inte skotern så köp den inte.:bootyshake:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Antar att jag är ett av "småbarnen".
Jag tycker ändå att Yamaha borde ha löst problemet med vikten istället för att vikta ner den ÄNNU mer. Det är ju bara en nödlösning...
Ser faktiskt inte så stort problem med vikten, hellre att den väger lite för mycket och håller (även om man monterar en sjujäkla fläkt) än att ha en folielåda som vrider ihop sig och tuggar remmar till frukost.

Att jag valde XTXen var inte pga servon, jag hade klarat mig utan den. Och vill jag nu lätta maskinen ett par kilo så är det ganska enkelt.
Bara plocka bort EPSen och vips några kilo bort, och ändå blir det ingen folielåda. ;)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Ser faktiskt inte så stort problem med vikten, hellre att den väger lite för mycket och håller (även om man monterar en sjujäkla fläkt) än att ha en folielåda som vrider ihop sig och tuggar remmar till frukost.

Att jag valde XTXen var inte pga servon, jag hade klarat mig utan den. Och vill jag nu lätta maskinen ett par kilo så är det ganska enkelt.
Bara plocka bort EPSen och vips några kilo bort, och ändå blir det ingen folielåda. ;)
Du har en poäng, helt klart. Man köper iofs inte en Rx-1:a om man bara ska köra lek & bus.
Jag skulle gärna vilja ha Yammans pålitlighet i ett lättare chassie. :)
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Som jag ser det så är vikt något man känner, inte något man läser på papper. Yamaha har trollat bort vikten imponerande bra enligt MIG.
Men när man sitter fast så kan man verkligen sitta fast, men då kanske man kan tänka en extra gång när man är ute och kör själv, kanske inte den där lodräta sluttningen med 2m puder är lämplig just då :)
Sen finns det smidigare skotrar det går inte sticka under stolen med, men för sin storlek och vikt på papper så är apexen väldigt smidig.
Men sen är det ju så att alla inte väger 65kg och har problem att vika omkull en rev440. Det finns ju folk runt 100 pannor som vill ha en skoter som inte går av på mitten första guppet. Där har många tillverkare en bit kvar :D
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
nån som kört 2011 phazer mtx? äre någon skillnad på 08-11? åsså kunde man välja till 44 mm till phazer rtx i år?