Hur gör de i USA där de har autobans överallt? har länge funderat hur de finansierar de hela.. måste ju nästan vara någon obligatorisk avgift om man äger skoter.
I de flesta stater så betalar man en registreringsavgift varje år, "skattemedel" skjuts till från bränsleskatterna samt att man har krav på ledpass/trail stickers.
Ungefär vilka pengar det rör sig om syns på bilden nedan där Michigan får vara exempel, ca 300 000 snöskotrar dvs ungefär i paritet med var vi ligger idag.
Själva ledavgiften kan variera mellan staterna och USA/Can beroende på modell för finansiering och kosta från 30 USD till 250 USD/CAD, där de har de dyrare avgifterna betalar oftast äldre maskiner 50 eller 75 % av summan.
Finns också varianter där "trailpass" är personligt dvs du kan köra vilken maskin du vill och där de är knutna till respektive maskin.
Hursomhelst går avgifterna till alltifrån anläggning av leder, sommar och vinterunderhåll, brobyggnationer mm samt även till säkerhetsarbete i olika former men det syns ju också på bilden.
Sedan får man inte glömma att de har som vi problem med synnerligen varierande status på lederna, bilderna visar ofta "autobahns" som körs med gigantiska sladdar men de har ju också många il mindre leder, och som alltid finns det en liten klick som skiter i att betala, dock inte som i Sverige där 70 % struntar i det.
Det är faktiskt fullt möjligt redan idag här i Sverige att göra det obligatoriskt med medlemskap eller ledpass för att köra.
Om den lokala klubben har markägaravtal så kan det göras obligatoriskt, visst alla skulle inte betala men det skulle säkert öka till 75% eller mer
Sen blir det en väldig problematik att fördela pengarna rättvist, man måste väl på något sätt försöka beräkna det på antal mil klubben har att sladda och försöka beräkna ungefär hur många skotrar som kör på lederna
Det här är en av knäckfrågorna och kan (enligt min personliga uppfattning) inte enbart baseras på antal maskiner och antal km led utan en av de största avvägningarna måste ju vara vilken prestation ledhållaren är beredd att utföra och hur de vill utföra den.
På något sätt bör man ju skapa en prestationsdrivande modell där man t ex premierar effektivare sätt att utföra underhållet.
En sak är definitivt säker, den dagen det finns en obligatorisk avgift måste det bl a finnas en nationell kravstandard (anläggande, broar, skyltning och underhåll sommar/vinter) för olika typer av leder och en vettig fördelningsmodell av medel för när alla betalar för det kommer kraven att öka radikalt på ledhållarna.
Hur många av dagens ledhållare är är beredda att axla större ansvar och krav även om det innebär mer pengar att röra sig med?