rmk pro 800 155" 2011

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Man blir ju rädd för att köpa en Mountain 800 snart..
Finns ju snart ingen som inte har generalfel.
Allt kanske inte blir bättre bara för att det blir lättare, någonstans kanske det finns en brytpunkt!?
Bajs!! :(
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Man blir ju rädd för att köpa en Mountain 800 snart..
Finns ju snart ingen som inte har generalfel.
Allt kanske inte blir bättre bara för att det blir lättare, någonstans kanske det finns en brytpunkt!?
Bajs!! :(
Men nu får du ju fan ge dig, du låter som min farmor. "Sånt här hände aldrig på min gamla pantera lång"
Hur många av oss har lyckats knäcka något i fotsteg/ tunnel?? Jag tog både ett fotsteg och lite av tunneln vid en stenlandning, vilket knappast kan skyllas på lättad skoter... Allt går att ha sönder om man har otur. Men i det stora hela så har den här maskinen tagit emot BETYDLIGT mer stryk utan att gå sönder än min nytro fick göra! Och den höll ändå inte.. men det kanske är för att dom är för lättade?? ;)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Skotertoken; Visst fasen går det grejjor om man använder dom (minus en A-arm i helgen för mig..)
Men om jag tolkar Jimmy Staffs text antar jag att han inte hoppat sönder fotstegen.
Jag är inte gnällig, mest irriterad över att så många nya maskiner suger i funktionen.
Är skitsugen på en 800 Mountain till nästa år, men vad fasen törs man köpa?
M8:an?
 
E

ejwbegysv

Men om jag tolkar Jimmy Staffs text antar jag att han inte hoppat sönder fotstegen.
Nej detta är utmattning av metallen, samma sak är på väg att händra på 3 ställen till... Jag har inte kört hårdare än normalföraren och ej hoppat med skotern ännu... Jag väger 70kg.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Känns nästan som du fått ett måndags ex, men det återstår ju att se. Tycker mina steg borde ha sagt upp sig tidigt om dom var så svaga, för jag kan väl inte säga att jag varit snäll med min maskin och jag väger 100+..Inget rapporterat ang det från Usa heller. Så det är nog bara hoppas på att det är en isolerad incident, men trist att det hände. Jag har dock hittat ett ställe där tunneln kan vecka sig, och jag håller på att skissa på en lösning. Har inträffat på par tre maskiner i usa, och på min när jag knycklade mitt fotsteg. Tunnelskadan är inga problem att rikta upp och sen förstärka. Ska försöka få tummen ur och kasta upp några bilder.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Ska det märkas nån större skillnad på motorn när man kört över 3timmar ? Jag har kört 1,6tank nu och typ 15mil men jag märker då ingen skilnad mot första milen?
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
Ska det märkas nån större skillnad på motorn när man kört över 3timmar ? Jag har kört 1,6tank nu och typ 15mil men jag märker då ingen skilnad mot första milen?
Jag märkte då ingen skillnad alls, den har släckt 2st stift under dom första 3h och 2st till en bra bit över 3h. I övrigt går den kalasbra, dock gick primärfjädern i bitar på lördagsmorgon så det blev inte mycke skoterkörning den här helgen iaf.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
a-jaur i helgen. en assault krokig pga en sten som fick tag i röret i fotholken och en assault är bucklig på tunneln.osäkert varför det blivit så.

jävligt veka är tunnlarna på dom här så var försiktiga för guds skull.
ser ut som att det är välldigt tunnt matreal i tunneln jämfört med tex ski-doo

vi andra har ju kört på precis samma ställen och samma körning och våra skotrar är inte krokiga å skeva ännu iaf.
sen är frontbågarna jävligt kännsliga.behövs inte spec mycket för att kröka den.och det blir inte lite krokigt.
 

Uffe80

Medlem
28 nov 2010
12
0
1
Luleå
Dom är vekare än de flesta maskiner jag haft... MEN trehundra gånger roligare (hade en Summit XP 800 sist) än allt annat jag kört. Sen borde Polaris vara rätt medvetna att det finns lite brister. Kanske därför dom bjuder på försäkringen så man kan "rusta" upp maskinen efter en sinnessjukt kul vinter!
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
För att tala klarspråk:
Visa bifogad bild 9382

Kommer att skriva endel om detta, men vill veta om fler är drabbade... Jag har även sprikor på några ställen....

Mer om detta när polaris har fått chansen att svara på endel frågor.. :hand:
Jag har fotstegsförstärkare på min ifrån början. Jag tror att detta beror på man får snö och is på fotstegen som man kanske inte tar bort. Trycket ökar på vissa punkter (mest i mitten) och materialet viks ned. Mer snö kommer och fyller på. Detta fortsätter mer och mer. Om detta är ett generalfel så kommer många att se denna typ av sprickor. Tror att du får det svetsat och alla får fotstegsförstärkare.
 
E

ejwbegysv

Jag har fotstegsförstärkare på min ifrån början. Jag tror att detta beror på man får snö och is på fotstegen som man kanske inte tar bort. Trycket ökar på vissa punkter (mest i mitten) och materialet viks ned. Mer snö kommer och fyller på. Detta fortsätter mer och mer. Om detta är ett generalfel så kommer många att se denna typ av sprickor. Tror att du får det svetsat och alla får fotstegsförstärkare.
Jag har tyvärr kört typ 95% led denna vinter utan snö på fotstegen...
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Det kanske är just därför det har hänt.
För att du kört 95% led med en lössnömaskin.

Om man läser din långtestblogg så verkar det inte vara direkt lugn körning.
Man kan läsa bland annat:

"Och nu snackar vi business, jag laddar på allt vad jag förmår och lyckas inte återskapa fler genomslag denna dag trots ett ohälsosamt tempo."

" Efter några kilometer ökar tempot markant och jag hänger på grabbarna med korta crossmaskiner efter leden,"
så du menar att fotstegen på en bergsmaskin inte ska hålla när du ligger på lite med gasen på en led?? pffhh skulle väl va att boggien tar lite extra stryk men inte fasiken ska väl fotstegen ge vika för det
just my 2 cents
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Hittade ett klipp filmat av Peter Olofsson, Pepp@, som visar jättebra de "boggningar" som en del förare upplever. Jättebra fångat tycker jag och visar vad få få lider av.

[video=vimeo;19095167]http://www.vimeo.com/19095167[/video]
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Hittade ett klipp filmat av Peter Olofsson, Pepp@, som visar jättebra de "boggningar" som en del förare upplever. Jättebra fångat tycker jag och visar vad få få lider av.
Min höll på ungefär sådär.
Jag ringde säljaren som sa att jag skulle lyfta på tändhattarna och skruva in dom, det jag gjorde och efter det var det inga problem.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Jag har tyvärr kört typ 95% led denna vinter utan snö på fotstegen...
Ok, jag vet inte dina förhållanden. Tror ändå att du har fått en riktad kraft uppifrån eller att något tagit i på undersidan som vinklat upp plåten. Sedan har du tryckt ned den med Dojjan. Är detta ett problem så kommer vi höra om det ifrån USA. Där skriver man om allt. Har du kollat? Spricker chassiet på det stället så kommer det ifrån föraren eller naturen. Sen är jag övertygad om att man inte skall bomba led. Det är kanske det vi ser med dessa superlättade maskiner. Var hade du mer sprickor?