Söker skoter med back och som är billig i drift.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Den går rätt skarpt så åka och kolla på den.

Men gå igenom den ordentligt och får du inte med rutan så pluta ner priset en tusenlapp.

Här har du en liten checklista.

- Fungerar allt som det ska, hantags/tummvärmare, lyse, elektronik, mätare mm.
- Går motorn bra? Några missljud? Kylsystem ok?
- Om den gått över 600 mil så fråga om kolvarna bytta och i så fall vid vilket miltal och om något annat i motorn bytt.
- Har du möjlighet att kolla kompressionen i cylindrarna så gör det, bör inte skilja mer än 6%.
- Fråga när var förgasarna senast var rengjorda och bränslefilter bytt.
- Om den gått långt så hör efter när drev och kedja i kedjehuset byttes senast.
- Kolla/fråga om variatorn växlar ut som den ska. Inga missljud? Nöter den mycket på remmarna?
- När var variatorn senast isärplockad och servad? (Rengjord och bytt slitagedelar)
- Om skotern gått långt hör efter om dämparna är renoverade i framvagn/boggie
- Hur är skicket på boggien? Sprickor, utmattningar i skenor, skadade hjul, dåliga lager (går hjulen vicka) mm?
- Kolla hur mycket slityta är det kvar på slidesen, kolla instruktionsboken var slitgränsen går.
- Kolla skicket på mattan, kolla även insidan.
- Kolla skicket på styrskenor, är kormanten slut?
- Kolla skicket på skidornas plastbelägg.
- Följer alla verktyg med, instruktionsbok, servicebok samt extra rem och stift?
- Har den krånglat något för ägaren i så fall vad är det som krånglat?
- Kolla huv, vindruta eller dyna efter skador och repor.
- Hur är skicket chassi/buk? (sprickor, skador, lösa nitar mm). Kolla extra noga vid tralingarmens infästning.
 

Skoijter

Aktiv medlem
8 aug 2010
90
0
6
31
Lycksele, Sweden
Ska säga vad farsan säger först sen åker vi nog och kolalr på den, har redan frågar om jag får pluta den till 25. Hur bra går den här maskinen i snön? :)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Bra lista mr_smurf, men lite väl hård på en skoter som gått 1000mil, där finns ju alltid småsaker som lösa nitar mm :)
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Bra lista mr_smurf, men lite väl hård på en skoter som gått 1000mil, där finns ju alltid småsaker som lösa nitar mm :)
Japp, men går man igenom allt så har man koll på vad man köper och så har man lite argument sedan när man börjar diskutera priset. Lösa nitar är inte hela världen, men det är ju något som man kanske borde åtgärda.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har en kompis som har en likadan (edge 600-02), nybytta kolvar, boost bottle, styrhöjare osv..som också är till salu..Den finns i skellefteå..Ligger inte ute på blocket ännu!
 

Skoijter

Aktiv medlem
8 aug 2010
90
0
6
31
Lycksele, Sweden
För det är inte min sorts skoter så att säga. Modellerna är antingen gröna eller svarta, de svarta har konstig "form". De gröna skulle vara snygg i annan färg. Och jag har hört att Artcic cat måste fixas mycket, men jag vet inte.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
de svarta har konstig "form". De gröna skulle vara snygg i annan färg.
De har samma form? Du kanske menar skillnaden mellan 98/99 och 00-03?


Och jag har hört att Artcic cat måste fixas mycket.
Arctic cat måste inte fixas eller skruva i mer än andra märken. Det som gäller när man köper begagnad skoter oavsett märke är att hitta ett fint exemplar som inte har blivit överdrivet tuktat.

:)
 

Skoijter

Aktiv medlem
8 aug 2010
90
0
6
31
Lycksele, Sweden
Edgen eller Enduron, enduron är ju bara så jävla långt bort.
Har däremot fått ett erbjudande om en Lynx Enduro Millenium. Vad säger du om den?