2003 F5 -> Längre och mer mos!

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Har varit och smugit runt lite på Arctic delen i forumet men nu tycker ja de är dags för en tråd här med :)

Har en 2003 F5 som ja haft sedan 2005 om ja inte missminner mig. har funkat bra med lite småmods tidigare, styrhöjare, omshimsning av dämpare, ny dyna, variatorkitt osv.




i våras så hände de en liten grej som resulterade i att ja tappade oljebehållarn till främre boggiedämparn, 2 dar innan påsken. så de slutade med att paniksöka på blocket. fick inte tag i en lös dämpare men fick köpa mig en komplett F7 EXT 144" boggie med matta för bra pris så blev att montera den lite snabbt. tänkte de skulle bli skönt att slippa lite fastkörningar!





rev löst boggien och jämförde, såg rätt fort att de visst inte var så bolt-on, fick göra drop brackets till bakre infästningen
128" vs 144"


monterad på skoterns, tog rätt bra i kylarn när den bottnade


körde under påsken med orginal 365x34x3.2 mattan men var så sjukt tråkig så beslutade mig för att göra nått åt de under sommaren.

Så, ja köpte mig en 365x38x5.1 från en polaris och kapade ner den till 34cm bredd.
bytte till 8T drivhjul (10T orginal), bytte kylare och förlängde tunneln nu i sommar.





De som fattas med de är nu ett par 8" vändhjul för att få till mattspänningen, har fått hjulen men inte monterat de än, så här slapp blev mattan med 7.125" och max spänd.


har också ett dial-a-jet som ja skulle ha monterat så man slipper böka så mkt med bestyckningen, har en digatron avgastemp som går att tuna lite efter

Nu när förlängingen är klar börjar man gruva sig för om effekten ska räcka till...
Har varit inte på att testa både Turbo och lustgas.
Lustgas funkar inte då de räcker så lite länge och är ett sånt rappel att fylla på.
Turbo skulle kunna funka riktigt bra, i varje fall i teorin. men känns som de är lite sisådär.

Däremot efter lite snack med _JP_ så börja ja fundera på lite mer volym helt enkelt, finns ett D&D kit som ger 720cc och 150-160hästar som passar, användes i crossserien i usa tidigare.

Så började klura på hur de skulle bli med högre borr, stålfoder och större kolvar.

i dagsläget har jag 71mm borr och 63mm slag, vilket ger 499cc
har 22mm kolvbult men vet INTE vad de är för avstånd mellan kolvtopp och kolvbulten, nån som vet?
hur som helst, lite snabbt räknat så använde D&D sig av 85,3mm kolvar (mest troligt 85 och avrundat uppåt)

så kollade lite om kom fram till följande:
71x63 = 499cc <- Orginal
79,7x63 = 628cc <- F7 kolvar
81x63 = 649cc <- Mountain Cat 1000 kolvar
85x63 = 714cc <- F8 kolvar

alla dessa har 22mm kolvbult gemensamt men har inte varit så ta rätt på c-c mellan kolvtopp och kolvbult, hur hittar ja åt den infon?

rent spontant känns de som att F7 eller F8 kolvarna har störst sannolikhet att passa då de sitter i "liknande" motorer.

Vad tror ni, är ja inne på rätt spår? hur svårt vore de att få till ett par bra förbränningsrum till borrade cylindrarna och hur svårt blir de att få till giljotinen till avgasporten?
 
Last edited:

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
vorre nog lättast att få tag i en f6,f7 rova eller dyl att montera ner istället
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Har fått lite svar gällande kolvar men inte riktigt det ja ville höra... ska se om ja inte kan få nån att mäta upp F7 och F8 kolvar åt mig.

nån som vet borr x slag på en 2006 440 snopro? fanns inte att läsa sig till på wisecos hemsida där ja hittat allt annat :(
Har eventuellt ett par 440 cylindrar på gång, utan kolvar. sitter samma blockpackning på 440n som på min 500, borde innebära att dom passar.
så kanske får dom vara grund till ett BB kit eller helt enkel bara köras med dom rakt på om de är slaget som skiljer.
för får man ut samma effekt ur 440cc som ur 500cc och de är samma borr på cylindrarna så borde de ju ge nån hk extra på min 500.

D&Ds 720cc predator kit:
http://www.ddracing.com/productdetail.htm?browse=-20996&productId=-155840&shopBy=-3395&catalogId=-846
Använder sig av 84.87mm kolvar enligt vad de står på kolvtoppen.
så borde rimligtvis gå att borra och fodra så man får en bit över 700cc :)
 
Last edited:

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag har Tobbes F7 kolvar liggandes någonstans i garaget sedan han bytte i vintras. Hör av dig vad du vill ha mätat eller hämta en här, jag tror inte han misstycker.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det är så mkt mer än kolvbults diameter och kolvhöjd som ska vara rätt för att det ska gå att göra ett fungerande BB kit tex att : de ska vara ngt kvar av cylinder efter borrningen , var hamnar oringarna , kyl kanalerna , stift till kolvringslåsningarna ska sitta på rätt ställe , portarna måste kunna hantera den högre lufttmängden om toppeffekten ska öka , man måste alltid porta då portarna sjunker vid borrningen , har man inte tillgång tillgång till maskiner/rätta kontakter så kostar det betydligt mer än man kan tro , stålfoder blir heller inte billigare än nicsail vilket man lätt kan tro (då man glömmer montering och portning)


har ingen gjort det kan man lätt misstänka att de inte är så lätt eller att de inte blir bra , 440 borrar man till 550 cc tror bengan har ett sånt kit , när cc blir mer än verkar firmorna gjutna ny cylindrar vilket kan betyda ngt ... '

jag har tex varit med och specialbeställt stålfoder till f7 /f8 cylindrar , då skickade vi en cylinder på provborrning och foderfirman sa att de gick å tillverkade sen foder med färdig skurna portar ( portning behövs givetvis ändå) till en början var allt frid å fröjd då motorerna gick bra och gav bra effekt men sen dök det upp några problem som gör att dom är hyllvärmare nu , en rätt dyr smäll men en erfarenhet rikare (dom cylindrarna som funkar perfekt att nicsila med 85 borr gör inte det med stålfoder)

440 har samma slag 63 mm , jag har en sån med 77.85 borr och 600 cc , det är speedwerx cylindrar och topp med andra stakar , finns även ett kit på 780 cc för 800 cc crossen 2003 , det kittet har jag tyvärr bara toppen av ..
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
jag har tex varit med och specialbeställt stålfoder till f7 /f8 cylindrar , då skickade vi en cylinder på provborrning och foderfirman sa att de gick å tillverkade sen foder med färdig skurna portar ( portning behövs givetvis ändå) till en början var allt frid å fröjd då motorerna gick bra och gav bra effekt men sen dök det upp några problem som gör att dom är hyllvärmare nu , en rätt dyr smäll men en erfarenhet rikare (dom cylindrarna som funkar perfekt att nicsila med 85 borr gör inte det med stålfoder)
Vad var det för problem som uppstod?

Jag har 800cc F6 cylindrar som från början var nicasilade, men då gick en bit av kjolen som sticker ner i blocket av då den vart lite tunn. Var bikemans cylinder. Nu är det stålfoder istället.

/ Johan
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kjolen som sticker ner i blocket i bakkant vart för tunt , både fodret och cylindern rörde sig , man såg att det blev spel mellan dom , de lossnade aldrig men skulle nog gjort de till sist , ett alternativ skulle vara att antingen gjort tjockare foder eller haft den den "hel" utan uttaget för inloppet i boostporten, ett annat problem var att (den smala) bryggan mellan avgasportarna ville nypa , trots smörjhål i kolven och mera spel där så ville dom inte rikigt klara mina 20 s fullgasrepor , vanlig körning fungerade däremot bra , f6 cyl ska vara tunnare än f7 någonstans de kanske är där , vilka foder har du ?
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
kjolen som sticker ner i blocket i bakkant vart för tunt , både fodret och cylindern rörde sig , man såg att det blev spel mellan dom , de lossnade aldrig men skulle nog gjort de till sist , ett alternativ skulle vara att antingen gjort tjockare foder eller haft den den "hel" utan uttaget för inloppet i boostporten, ett annat problem var att (den smala) bryggan mellan avgasportarna ville nypa , trots smörjhål i kolven och mera spel där så ville dom inte rikigt klara mina 20 s fullgasrepor , vanlig körning fungerade däremot bra , f6 cyl ska vara tunnare än f7 någonstans de kanske är där , vilka foder har du ?
Okej ja mitt foder gjorde dom så tjockt de gick på Motormecano i Skellefteå och det har fungerat bra hela vintern. Dom svarvade till och slipade ur dom själv. Ja de var nog där dom var tunnare, tror inte bikeman gör 800 kit på 600 cylindrar längre, jag kanske inte är den enda det gått dåligt för. Du menar alltså att kjolen har flexat fram och tillbaks?

Såhär ser min ut:



/Johan
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ett tag kostade det mer då det behövdes svetsning , nu görs inte ngt mer med 600 stommar alls , mina har även alu kvar bakom stålfodret , och på dom bakre kjolarna började det bli ett spel därimellan , dina är betydligt stadigare med mindre urtag i kjolen , mina har ser ut som std , hur bred är bryggan mellan avgasport och wing port på dina ? .. ursäkta att vi kapa tråden :)
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Kapa på ni :) lät helt plötsligt besvärligt att få lite mer volym :/ får höra va Ken ska ha för sin F7motor helt enkelt annars får ja kopiera ditt turbobygge när de väl funkar JP ;)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
(lite mer 10%) är nog inga större problem , men jag anser det som bortkastat , du verkar redan vara inne på mitt tips :)
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
10% ger ju bara 601cc, tror inte de är värt det då. får avvakta till första snön och känna hur slö maskinen blir. så får man antingen panikjaga en motor eller hasta ihop ett turbobygge :)
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Nu har skoterskruvningen tagit fart på allvar, idag åkte gasarna och avgasportarna lös. kikade in på kolvarna och dom ser jäkligt fräsha ut, inga repor alls! blir att köra med dom i vinter med. hade bra komp också när ja kollade i sommar.

Förgasarna är lösa för ja ska dit med ett dial-a-jet under morgondagen, sitter ett par TM38 och var lite dåligt med plats så måste köpa till lite grejer till dom. sen blir det att flytta runt lite i boggien efter ett snack med odysse.
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Har idag monterat Dial-A-Jet efter ja köpt lite mer tillbehör från KN Racing.
bestyckade ner två steg och har ställt den på max, ska bara få dit boggien sen ska ja prova det :)


Har borrat om hålen i boggien så ska använda mig av orginalinfästningarna nu, blir som att köra snoproboggie med förlängningskenor. borde bli bäst så.
var lite jobb och lite mätande men tillslut så verkar de passa.

imorrn åker boggien på plats och det ska provköras :D
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Nu sitter gasarna på plats, 8" vändhjul och boggien sitter fast i snoproinfästningarna :)
enda som fattas är nr 4 på bilden nedan, sitter framför bakre saxen, vad gör den för nån skillnad? blev en liten felmätning så får inte dit den utan att göra hålen lite ovala.


Ställde på Dial-A-Jeten på max och for ut och drog en repa, nådde bara 1100 i avgastemp så verkar bli bra det här :) justerade inte nå mer då de är på tok för lite snö för att inte folket runt om kring ska börja gnälla.
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Nu har ja fått dit staget där i boggien och fettat in alla niplar och varit ute en sväng till :D verkar då inte som de tar nån stans, varken mattan i tunneln eller skenorna i drivhjulen :)
Ska inhandla lite tyg och täppa igen hålen i huven så man slipper få in så mycket snö, och nita fast de bakre halkskydden.
skulle ha byggt nån form av stag längst bak i fotstegen för nu sviktar fotstegen lite längst bak.


 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Då hade man rivit isär primären för att ge den en översyn, vilket de verkar vara hög tid för :(
måste få tag på några nya vikter, vad ska jag göra? köpa ett par justerbara eller ska ja köpa och bygga kopior på dom här då de här har funkat väldigt bra? la dom på vågen och vägde in på 52g, står att original ska vara 47.5g.

 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
finns bara ett svar ... köp justerbara !
100-150 mil max brukar jag säga , sen är bussningen slut ;)

men hålet är väll ett tacksamt ställe att svetsa på ?