2003 F5 -> Längre och mer mos!

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Har gjort de nu, får se hur de blev.

Finns de nån info om vilka områden som lågfarten, nålen, huvudmunstycke och alla skruvar på gasaren påverkar?
 

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
Har gjort de nu, får se hur de blev.

Finns de nån info om vilka områden som lågfarten, nålen, huvudmunstycke och alla skruvar på gasaren påverkar?
Lågfartsmunstycke (PJ); upp till 1/4 gas
Trottelnålen; från 1/4 till 3/4 gas
Huvudmunstycke (MJ); från 3/4 gas och uppåt
Luftskruv; Ställer in mängden luft från tomgång upp till 1/4 gas
(Skulle kunna kalla det att du justerar "storleken" på PJ med den, dvs ibland kan det räcka med att skruva ut respektive in luftskruven istället för att byta PJ)

Kan mycket väl skilja från olika modeller av gasare, men detta skall stämma :)
 
Last edited:

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Tackar! då verkar de ju vettigt att flytta nålen för är på de området som de spökar :) får se imorrn hur de blev!
Kan man låta den gå lite varmare på låglast än på fullt? eller ska man försöka hålla samma temp genom hela registret?
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Blev bättre, men går lite för fett nu på ännu mindre gas, är nästan så att den går orent. ska testa skruva ut luftskruven och se va som händer.
 

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
Tackar! då verkar de ju vettigt att flytta nålen för är på de området som de spökar :) får se imorrn hur de blev!
Kan man låta den gå lite varmare på låglast än på fullt? eller ska man försöka hålla samma temp genom hela registret?
Jag brukar hellre bestycka den lite fetare på mellan och/eller låglast så jag vet att den kyler lite efter fullgasreporna, så länge den inte boggar.
Så jag tycker du skall skippa idén om att låta den gå varmare, försök hitta det som är "lagom" istället.
Men stirra dej inte blind på stiften, det ger oftast endast en fingervisning om bestyckningen.
Det gäller att kunna höra & känna när den går fett-lagom-snålt. Håll koll på tempen också!

Blev bättre, men går lite för fett nu på ännu mindre gas, är nästan så att den går orent. ska testa skruva ut luftskruven och se va som händer.
Testa att labba lite upp och ner så du är säker på att den går fett så den inte i själva verket går snålt, kan vara lurigt att skilja på det ibland.
Skruva endast 1/4's varv åt gången för att vara på den säkra sidan! :)
 
Last edited:

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Den går fett, märks tydligt. ska labba lite med dial-a-jeten och se hur långt ner i registret den påverkar. eventuellt kan ja snåla ner den lite.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
på f7 motorerna är det fullt normalt att avgastempen klättrar upp eller över 1300 fh i precis det område du beskriver på jämn gas , och går ner när man ger fullt , motorn går inte för snålt för det , avgastemp är inte mager/fet men är en bra vägledning om man tolkar den rätt tillsammans med stift och wash på kolvtoppen , gör man inte det så blir man lätt lurad om tex motorn har lägre tändning i ett område eller att motorn inte kommit "on the pipe" så lite mera färkgaser brinner ut i grenröret ...
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Då flyttar ja tillbaka nålen, för den gick mycket bättre så. har inte kollat riktigt hur varmt den ville klättra, men som du säger, så fort man gav lite gas så hamnade man på 1250-1260F så är ingen fara så.
tänkte mest om man kan ligga en längre tid på runt 1300 eller just över utan att det är någon fara eftersom det inte är vid hög belastning.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja flytta tillbaka den , börjar den rent av att gå dåligt när du höjde den kanske du tom kan sänka den ett snäpp , iallafall när de är varmare ....
cylindertrycket är lågt under transportsträckor , jag antar att det går utmärkt om std f7or ligger där med full garanti , men kolla stift å kolvtopp om du är osäker ..
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå


Trodde att ja äntligen fått till en bra variatorsetup, men aldrig får man va nöjd.
Har hela tiden provat ut variatorn på packad led. som det är nu så ger ja full gas så åker ja direkt på 8300rpm och sen klättrar den upp mot 8450.
Var idag och lekte lite och klättrade en hel del, och till min fasa upptäcker jag att i lössnö så varvar den mellan 7700-7900 bara :( de lär ju inte va så där superoptimalt...
hur ska ja få bukt med det här?


Sen hände nästa grej också, hastighetsmätaren fick tuppjuck, står ja på tomgång kan mätarn studsa mellan 30-70-160 osv och samma sak när jag kör...
va tror ni de beror på?
 
Last edited:

ådi

Aktiv medlem
2 sept 2008
52
1
1
att du bör kolla bakre vänd hjulet. stog på shell i dag å såg att du körde bara med ett vänd hjul men han inte stoppa dig.
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Där ser man ;D ett var borta...
Har satt dit orginal 7 1/4" nu, mattan blev sjukt slapp men kuggar inte över :)
spände på sekundärfjädern max nu och for ut och provkörde en sväng.
fick lite högre toppvarv men verkar som den orkar varva ut i snön nu, dock provade jag inte i riktigt tung snö utan bara lite lätt pudern. men tror de blev bättre.

sitter en 57-50 helix i sekundären, vad blir skillnaden mot en rak 51?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
57/50 lät vasst i en lång 500. I tex. powder special 500an satt de bara rak 49 ,mountain cat 800 hade väl rak 55

57/50 satt bla. org. i zrt 800 å t1000 om ja int minns helt fel. Rak 51 då håller du nog lite högre varv från start iallafall.

F7 hade väl 53/51 -03 och 58/52 -04 också?
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Ja är på tok för novis på variatorer för att kunna säga emot. så ja tar gärna emot så mycket info som möjligt :)

hur som helst, sån här variatorsetup har jag nu:
Svart primärfjäder
52g vikter, 50g som är påvetsade inne vid pinnen.
Grön sekundärfjäder, max spänd
50-57grader helix.

När jag spände sekundärfjädern från 4 till 5e hålet blev de en jäkla skillnad. helt plöstligt lyfter den skidorna från stillastående.
Direkt jag ger gas landar ja på 8400 och klättrar sen till 8500. provade lite snabbt i snön och verkar vara samma sak där.

så ja fick alltså 100varv med på toppen när jag spände sekundärn, och de gjorde en jäkla skillnad. Hur mkt ska jag varva egentligen?
De du säger om att jag skulle få högre varv från start med en rak51, vill ja ha högre varv än så här?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Är du säker på vad den ska varva ?
Tänkte för F6 och F7 ska varva 7700-7800rpm på fulla spjäll.
Vet dock inte om det stämmer på 500an.
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
8450 sägs vara optimalt. Mellan 8300-8500 ska vara rekommenderat.
Var nån på HCS som varvade närmre 9000 och sa att de bara sköt på ännumer men vet inte om ja vill tro på det.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Troligtvis har du ju den hårdaste a-c sekundärfjädern alltså. Så den orkar ändå med helixen utan att tappa varv, men känns det som att de inte växlar på så mycket förän du ger full gas? Vad varvar det tex. vid jämn gas i 70km/h?

Sen behöver de inte automatiskt betyda högre varv med en flackare helix då man kan åka på mindre förspänning av fjädern och skotern orkar ändå växla upp utan att tappa varven.

Har åkt med 700 twin och riktigt vass helix en gång i tiden å då fick man också dra i den hårdaste fjädern för att hålla varvet under växling uppe men nackdelen blev att den var rätt trist att bara glida med på en sjö då man fick ligga på så höga växlinsvarv hela tiden, vara ju bara igentligen under fullt gaspådrag den växlade på och på så sätt kändes den ju rapp som fan med riktigt fin backshift efter led men ett gränsfall att de fungerade i tungt före.

Dock blev de ingen soppasnål setup då man aldrig landade under 4 liter milen.

Så länge man håller rätta varven på topp så är ju igentligen variatorsetupen upp till varje förare om man trivs med den eller inte, därför inte så lätt att säga om nåt är rätt eller fel.
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
varvar just under 7000rpm vid 60-70km/h, transportfart. just under att avgasportarna öppnar.
måste uppsöka lite tung snö för att se om den verkligen orkar varva ut nu.

men om den INTE varvar ut i tungföre, ska ja byta helix då till den raka 51 och de borde bli bättre?