John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Trodde ett turboagg var på väg, men så var det visst inte.. Hursomhelst ska vi börja våldta avgassystemet nu i veckan! Boggien är fortfarande på äventyr även den.

8-kugg nonsliphjul sökes! 2,52" (std) delning!
 
M

MIG.MAG.

Tror att jag ska ta och korta min dyna. Och kopiera lite lyftbågar (a) ;)
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Är jag snäll ramlar det in lite inatt! Det kanske inte ser mycket ut för världen, men tänk på hur många arbetstimmar det ligger bakom för att få till sånt här småskit...
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Projektlogg 5 december
Totalt: cirka 100 arbetstimmar.

Chassiarbetet är i princip klart efter många timmars måttande, alldles för mycket nitande och många meter svetstråd. Allt som saknas är boggien så kan man färdigställa fästena till den.

Målet är att blästra chassit inför lack nästa vecka och att ha det lackat innan jul!

Förhoppningsvis kommer turbon iväg med bussgods imorgon. Det blev en liten T03 som skall få trängas i det inte allt för stora motorrummet

Under kommande vecka 49 är följande planerat:
  • Avgassystemet färdigt och inpassat. Stingern till turbon får bli ett lite senare problem.
  • Tid skall bokas för blästring av allt som krävs inför lack
  • Drivhjul 8-kugg nonslip måste hittas! [VIKTIGT]
  • Boggien blir förhoppningsvis färdigställd under veckan
  • Turboaggregatet anländer
  • Allt slipningsarbete slutförs
En liten designfråga bara.. för visst skulle vi ha hål rakt igenom lyftbågen!


Svetsat och slipat


Nitat och klart!


Tur det är så kul och billigt med nit! Hursomhelst är chassit otroligt styvt nu jämfört med gummikänslan man fick förut


Många meter svetstråd senare törs vi nog lita på att motorfästena håller också...


Klart vi provlyfter ner motorn och ser hur det passar. Jajamensan! Det passar! :eek: Verkar som om det blir en del jobb med avgassystemet...


Ser lite trångt ut på nåt sätt...


Här ska vi få plats med plenium, oljetank till turbon, oljetank till separatsmörjningen, oljepump, turbo och expansionskärl samt alla tryckslangar :shocked:


Olofmikael på forumet tittade förbi, och som ni ser så är han helt i extas!


Vi känner oss däremot lite mer.. kluvna, angående tidspressen. Vecka 6 är fortfarande målet!




STAY TUNED! SÖKES: 8-kugg nonslip!
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Projektlogg 6 december
Totalt: cirka 107 arbetstimmar.

Idag slipades det i motorrummet och skidorna breddades lite lätt. Turboköpet avblåstes då wastegaten tydligen skulle vara värdelös på den modellen!

Här är det slipat och klart. Det enda som är kvar är mothållet med kudde, som bara ligger inpassat på bilden!


Slipmästaren/fantasten kör på för fulla muggar med de gamla skidorna


Inget man vill möta i en mörk gränd...


Tada! Breddade och klara för blästring och lack!



Drivhjul 8-kugg nonslip sökes!
 
Last edited:

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Vi har funderingar huruvida det lönar sig att hitta nån trevlig sate som kan fräsa ur toppen åt oss. Antar att vi slipper oroa oss lika mycket för spikning och kan ladda ytterligare?
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
tror nog dom skippar den turbon och letar en annan om jag inte har fel ... och plast skidor skulle ju förstöra hela looken !
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Känns som att hajfen har inside information :eek: Mycket riktigt letar vi efter en bättre turbo med finare wastegate och plastskidor förstör verkligen looken!
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
okej då behövs jag inte då :d säg till när ni är nere och skruvar så kan jag kika förbi en sväng ;:)
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Projektlogg 7 december
Totalt: cirka 110 arbetstimmar.

Tur vi har gott om tid till drömmande på dagarna, för det är då planerna smids som bäst. Idag skissades lite på vårt äckligt pressade tidsschema och även en grovskiss på hur vi tänkt bränslesystemet. Sedan tog vi med oss spindlarna och lämnade in dem på lite bearbetning i svarven hos en villig polare :bigsmile:

Det syns nåt sånär hur det är tänkt iallafall...


Här har vi helvetesplaneringen... Inte bra alls!


Och varför vi måste göra det vi ska med spindlarna... Det visar sig!


Stay tuned! 8-kugg nonsliphjul sökes!
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Följdfrågor! Hur skarp böj kan man tänkas använda i anslutningen till pipan på grenröret? Det ser rätt illa ut...

Boost?!.. om du ser detta! Har du erfarenhet av att fräsa toppar? Är det att rekommendera för oss?