Snopro 440/700 one of a kind

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Sådär, då hade det anlänt lite nya saker, Efi-pumpen, en sprickfri huv och även sprickfri plast runt tanken samt nya slides. Kommer upp bilder på det ikväll! :D förhoppningsvis ska A-armar, boggieskenor m.m.. in på lackering imorgon. Håll utkik!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Nu äre bara så att vi stött på ett problem, nippeln som sitter i insugsgummit där oljan kommer in knäckte han vi köpte motorn av när han skulle lasta den i bilen så vi undrar om man ska satsa på att köpa ett nytt insugsgummi eller om man ska blanda olja i tanken? någon som vet om man kan köra med oljeblandad bensin på EFI? :hmmmm2:
jag har faktist bara bromsat en av mina efi makiner med oljeblandat soppa å de funka då fint å jag kommer att köra så ...
har läst här att spridarna kladdar igen men de tror jag inte på , massvis som kör turbo blandar , då det antagligen är svårt att kalibrera oljepumpen för rätt blandning då den inte vet om det är laddtryck eller ej
 

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
jag har faktist bara bromsat en av mina efi makiner med oljeblandat soppa å de funka då fint å jag kommer att köra så ...
har läst här att spridarna kladdar igen men de tror jag inte på , massvis som kör turbo blandar , då det antagligen är svårt att kalibrera oljepumpen för rätt blandning då den inte vet om det är laddtryck eller ej
Tack för svar Odysse! Då kör vi på oljeblandad soppa :)

För övrigt var vi hos lackfirman idag och tog fram färgprover. Blev lite uppskutet med lackeringen då han på lackfirman ansåg att allt skulle blästras också innan lackeringen för att nå bäst resultat. Så imorgon ska alla delar in på blästring
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Blir nog en fin maskin, aldrig fel med en sno pro 440 :)

Du får tänka på att vattenpumpsaxeln vill ha smörjning också om du ska köra utan oljebehållaren och de. Jag tänkte också köra oljeblandat i tanken men ha en separat behållare med smörjning till axeln där bara.

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Jag kan varmt rekkomendera att köra triboron/paybacks Drivmedelsförstärkare i insprutare och blandning i tank. Då hålls spridaremynstyckena garanterat snorrent + alla andra fördelar man får av Borpullver.

Det gäller att blanda fett när man blandar i tank!! (många som bara sopar i 2% och tror det duger) Ex på våra TC som varvar 9000v + måste man åka min 4% för att klara smörja kolvhastigheten på så höga varv. Vid 8500v ber på slaglängd duger 3% av bästa heltcyntet. För att inte bli rökt böckling på lägre varv så ska jag åka aspen 3% och ersätta den sista med 1% med drivmedelsförstärkare Payback/triboron som innehåller 90% etanol och borpullver mm.

För rikemansfarbröder finns ju paybacks 2 taktsolja och då blandar man bara hälften av vanlig olja. 1,5% för en normal twin. Då ryker dom mindre än en separatsmord maskin och går stenbra. Men priset är ett problem ¤#"#¤
 

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Jag kan varmt rekkomendera att köra triboron/paybacks Drivmedelsförstärkare i insprutare och blandning i tank. Då hålls spridaremynstyckena garanterat snorrent + alla andra fördelar man får av Borpullver.

Det gäller att blanda fett när man blandar i tank!! (många som bara sopar i 2% och tror det duger) Ex på våra TC som varvar 9000v + måste man åka min 4% för att klara smörja kolvhastigheten på så höga varv. Vid 8500v ber på slaglängd duger 3% av bästa heltcyntet. För att inte bli rökt böckling på lägre varv så ska jag åka aspen 3% och ersätta den sista med 1% med drivmedelsförstärkare Payback/triboron som innehåller 90% etanol och borpullver mm.

För rikemansfarbröder finns ju paybacks 2 taktsolja och då blandar man bara hälften av vanlig olja. 1,5% för en normal twin. Då ryker dom mindre än en separatsmord maskin och går stenbra. Men priset är ett problem ¤#"#¤
Tack hjälpen! :) så om man kör 3% "vanlig" 2-taktsolja och blandar 1 procent drivmedelsförstärkare?
 

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Hej lånar tråden lite bara har nu köppt mig en 440 sno pro 05a men ja är lite osöker på hur många procent olja ja ska sopa i tanken endel säger 2% och endel säger 3% jag tycker 3% känns säkrast men inte vet ja?
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Blir nog en fin maskin, aldrig fel med en sno pro 440 :)

Du får tänka på att vattenpumpsaxeln vill ha smörjning också om du ska köra utan oljebehållaren och de. Jag tänkte också köra oljeblandat i tanken men ha en separat behållare med smörjning till axeln där bara.

/ Johan
Vet du om det är likt på f6? sitter en sån i min sno pro men har ingen separat smörjning!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Vet du om det är likt på f6? sitter en sån i min sno pro men har ingen separat smörjning!
Ja det är samma på din F6a. Om det inte är fixat någon sorts smörjning till vattenpumpsaxeln så kommer du få ett fint havveri inom en snar framtid.
 

someone

Välkänd medlem
16 nov 2006
265
0
16
Förlåt för off topic, men jag har kört med enbart oljeblandat i tanken på min snopro 440/600 EFI en hel vinter och det enda som inte har krånglat på den skotern är motorn! så att enbart blanda i tanken funkar fint! :)
 

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Okej tack för svaren. Vi ska nog ta oss en funderare... Antingen beställer vi ett nytt insugsgummi från bengans för typ 900 spänn eller så kör vi med blandat i tanken och fixar separat smörjning på vattenpumpsaxeln :hmmmm2:
 

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Så där! då var de mesta förberedelserna klar inför själva bygget :beer: lägger upp lite bilder på helgens jobb!

Nya sprickfria huven! :argh: dock sliten men inga sprickor ;) även köpt kylare (vänster på bild) för att bygga utkylsystemet


Motorn blev ju som ny!




Lite fler saker som blev uppfräschade, bla en ny bild på dom nya slidsen. :eyebrows: även EFI pumpen



Även chassiet blev lite renare


Som ny!


 
Last edited: