http://www.tikka.se/default.asp?ID=74&menu_item=74
Läs igenom HELA denna tikka sida heta tipps innan du eller någon försöker sig på bestycka in en motor!! Det är en relativt lång tex men man lär sig oerhört mycket ur denna heta tipps sida . Där får man en bra bild av hur man jobbar med BSFC värdet i bänk och hur pipor funkar i olika motstånd . BSFC värdet har inte alla bromsbänkar ,,så det måste man fråga resp bromsare annars är det värdelöst att bromsa den. BSFC värdet räknar datorn ut själv med hjälp av bredbansdslamdan och avgastemp och evnt några fler parametrar och får fram ett effektivitetsvärde. Ställer man in motor i bänk som har bsfc mätning så är man garanterat safe för då kan man ställa in den exakt till snål eller halvsålt eller väldigt safe värde med största tillförlitlighet som går att frambringa.
Ex på safe värde kan vara 0,70-0,75 BSFC på full gas. Vill man nå höga effekter kortvarigt som i dragrace kan man gå nerimot 0,55-,60. Standard brukar skotrar vara en aning för feta och ligga uppemot 70+ bsfc. Därför kan man trolla fram många hk i bänk genom att ta ner den en aning i fethet nerimot 0,65-0,68 ber på hur långt man ska åkla full gas.
Jag skulle garanterat kosta på en sådan bänkning trotts att jag är van bestyckare ca 1800 -2400kr tar dom flesta för en körning och bestyckning. Hör isåfall med Mulle performace dalarna eller Tikka eller liljanholms i matfors för dom har BSFC värde och är stensäkra att bestycka in. Finns fler såklart som är lika bra
För en turbomaskin är Dubbelt så svår att förstå sig på och bestycka in jämfört med en sugtrimmad,,speciellt när man skrechbyggt. Risken för härdsmläta inom 1 tim uppskattar jag till 80% även om man är relativt duktig på bestyckning (När det gäller nybygge skretch turbo utan några referenser att gå efter )
Nu har jag väl skrämt igäl dig och andra turbofunderare:amuse: