iq 600 rr turbo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.225
1.059
113
Stora Blåsjön
Jo det är sant men jag vet inte hur mycket det kyler turbon egentligen har strypt ner det flödet på slutet in till vattenbehållaren till 1.5mm, så det används mest som automatisk avluftning vilket funkar skitbra. Men visst det flödar vatten genom turbon så visst kyler det en del.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
En liter rymmer min, 4dl räcker kanske till en kullagrad turbo men till en glidlagrad känns det som att en liter är minimum. Men då är min näst intill full. Det är väl inte din med 4dl? Skulle jag göra samma princip som din så skulle min bli som en 5liters dunk.. Och det går ju inte. Fördelen med att ha en full oljebehållare är ju att man har oljetryck även om skotern är uppochner.. Men så åker man ju sällan;)
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Ja alltså min måste då trycka genom returen för det är enbart på laddtryck den trycker ur olja ingenting alls annars och på laddtryck är det mycket. Men min luftning sitter ju rätt långt bak på oljeburken och de va ju dumt att sätta den där nu i efterhand. Gasar jag fullt så lär ju oljan täta för luftningen och sen trycker den oljan uppåt.

Min oljebehållare rymmer typ 2 liter men jag kör med ca 1.5 liter i den. Det är kanske också lite skillnad på om man har kullagrad turbo eller inte, den kullagrade får ju mycket mindre olja och kanske inte hinner bli lika varm.

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
Bra att du satt in reedkorgar i insuget. Nu kan du säkert bestycka bort alla lågfartsproblem. Mindre lågfartare är säkert bra att sätta in men om den börjar ha svårt att gå ner på tomg så är dom för små (rusning) Nålarna påverkar ju ända från ca 5-8mm hissning av trottel till nästan fullt gärn så dom kan du flytta flitigt för bästa gång.

Powerjet munstycken förenklar också bestyckninge avsevärt och ger dessutom lite mer mos genom att du får 2 sprutbilder i förgasaren.

stumma motorn mer om du inte redan gjort det så håller remmarna bättre. Hårdare gummikuddar är bra ide och evnt något stag på smart ställe.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jo powerjets hade nog vart melodin de, men problemet är att jag inte kan sätta dom någon stans pga plenumets modell. Får se om jag gör om det vid nått tillfälle. Angående bestyckningen så går den bra över 1/3 gas. Får den stå på tomgång i 10 sek så bluddrar den som fan när man ska iväg sen. Är det lågfarten som gäller då eller?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
Hade 0,2 först men har ställt upp till 0,4 nu. Har även testat 0,7 och förgasarna klarade att hålla tätt.. Tyvär så finns bluddret med på alla tryck.
Prova snarare 0,1 bar övertryck för jag får inte min 4takts hoj att gå rent på lågvarv om jag har över 0,1 bars tryck. jag minns inte om du har en melpasi tryckregulator? om du inte har det så köp genast en sådan för det är endast dom som funkar i hela världen:biggrin1:
Dom flesta hojturboåkare kör minsta möjliga övertryck på soppan så jag är inte ensam om detta för det underlättar bestyckningen avsevärt.

Är du helt säker på att den surar till på lågvarv för Jag får tvärtom problem och fick sätta in större lågfartare + att jag fick slipa nålen mindre just på gashöjd upp till 1/3 gas men det är ju en 4takts hoj men jag nämner det ändå för ibland är det svårt att höra skillnad på sur och snålstupning.

Måste man gå ner i bestyckning från org har man som regel något fel i systemet med tryck eller pitotplaceringar,,,mer normalt är 10% upp i bestyckningar eller org bestyckat. Men det är ju inget måste att hålla sig efter för man kan ju nå rätt bestyckning på många sätt. Men att bestycka sig fram med högre soppatryck eller ändrade pitotplaceringar är kännsligare och svårare att få till. Jag har själv gått igenom exakt samma problem när jag turbomatade min enstånka och det tog 2 år att få till bestyckningen ,,jag körde med alla tänkbara tryck och pitotplaceringar man kan tänka sig så det är inga lätta nötter att knäcka:dizzy:
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Prova snarare 0,1 bar övertryck för jag får inte min 4takts hoj att gå rent på lågvarv om jag har över 0,1 bars tryck. jag minns inte om du har en melpasi tryckregulator? om du inte har det så köp genast en sådan för det är endast dom som funkar i hela världen:biggrin1:
Dom flesta hojturboåkare kör minsta möjliga övertryck på soppan så jag är inte ensam om detta för det underlättar bestyckningen avsevärt.

Är du helt säker på att den surar till på lågvarv för Jag får tvärtom problem och fick sätta in större lågfartare + att jag fick slipa nålen mindre just på gashöjd upp till 1/3 gas men det är ju en 4takts hoj men jag nämner det ändå för ibland är det svårt att höra skillnad på sur och snålstupning.

Måste man gå ner i bestyckning från org har man som regel något fel i systemet med tryck eller pitotplaceringar,,,mer normalt är 10% upp i bestyckningar eller org bestyckat. Men det är ju inget måste att hålla sig efter för man kan ju nå rätt bestyckning på många sätt. Men att bestycka sig fram med högre soppatryck eller ändrade pitotplaceringar är kännsligare och svårare att få till. Jag har själv gått igenom exakt samma problem när jag turbomatade min enstånka och det tog 2 år att få till bestyckningen ,,jag körde med alla tänkbara tryck och pitotplaceringar man kan tänka sig så det är inga lätta nötter att knäcka:dizzy:
Säger som asker, till ju verkligen inte att kopparna inte ska hinna fylla upp. Det är inte en malpassi regulator jag har, det är ett "hemmbygge". Har lite svårt att tro att den bluddrar pga att den får för lite på lågfarten. Men jag ska prova och byta lite munstycken i helgen.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Om man tänker såhär då, motorn suger ju bensin igenom munstyckena. Eftersom turboanläggningen med luftfilter och smala tryckrör ger ett större undertryck i plenumet än vad det blir med original luftburk, om än marginellt så måste det ju bli lite högre. Där av så borde det ju bli att den drar med sig mer soppa då igenom samma munstycke. Min teori. Ska testa att provköra en sväng sen prova utan filtret en sväng för att se om det är Det som ställer till de.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
Om man tänker såhär då, motorn suger ju bensin igenom munstyckena. Eftersom turboanläggningen med luftfilter och smala tryckrör ger ett större undertryck i plenumet än vad det blir med original luftburk, om än marginellt så måste det ju bli lite högre. Där av så borde det ju bli att den drar med sig mer soppa då igenom samma munstycke. Min teori. Ska testa att provköra en sväng sen prova utan filtret en sväng för att se om det är Det som ställer till de.
Ja så är det och därför är det fördel med reedventil in till plenum. Det finns risk att din hemmabyggda regulator inte funkar klockrent. Varför jag tjatar om det är för att dragracing folket i mc världen påstår att bara melpasin funkar som den ska ,,inga andra fabriksbyggda tryckstyrda regulatorer funkar som dom ska påstår dom. Låtert en aning märkligt men det är snubbar som är över 50 år och kört och byggt turbo i hela sitt liv så dom är pålitliga.

Du ska få till denna surhet bara genom bestyckning men helt 100a är nog svårt att få till med förgasare. Och har man en lilla minsta seguppspolad turbo så blir bestyckningen än värre. Dom enda lättbyggda skoterturbos som fanns förr var ju airocharger som laddade bara man tittade på dom men dyr var dom. Jag tror evnt att dom börjat tillverkas igen men man har ju inte råd att köpa en.

Är det ingen som provat kompressor på skoter?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ja så är det och därför är det fördel med reedventil in till plenum. Det finns risk att din hemmabyggda regulator inte funkar klockrent. Varför jag tjatar om det är för att dragracing folket i mc världen påstår att bara melpasin funkar som den ska ,,inga andra fabriksbyggda tryckstyrda regulatorer funkar som dom ska påstår dom. Låtert en aning märkligt men det är snubbar som är över 50 år och kört och byggt turbo i hela sitt liv så dom är pålitliga.

Du ska få till denna surhet bara genom bestyckning men helt 100a är nog svårt att få till med förgasare. Och har man en lilla minsta seguppspolad turbo så blir bestyckningen än värre. Dom enda lättbyggda skoterturbos som fanns förr var ju airocharger som laddade bara man tittade på dom men dyr var dom. Jag tror evnt att dom börjat tillverkas igen men man har ju inte råd att köpa en.

Är det ingen som provat kompressor på skoter?
Angående reedventilen så tror jag inte riktigt på den.. Inte min iaf då jag tyckte den kändes rätt trög att öppna. Kompressor på tvåtakt funkar väl inte så bra va? Känns som att allt bara skulle blåsas rakt igenom eftersom piptrycket inte skulle höjas något, för det höjs väl i takt med laddtrycket när man kör turbo?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Om det visar sig vara luftfiltret som gör att den är lite bluddrig på lågfarten är Det bättre att göra nått annat åt det då än att bestycka ner?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Jag säger då det, fy fan för att linda på avgasbandage! Men det blev bra:) fixar en bild på det i morgon, ska bygga en ljuddämpare i morgon också så jag slipper bli osams med alla inom 3km radie;) provade att köra utan luftfiltret en sväng också, den gick faktiskt finare på lågfart då men inte tillräckligt så det blir till att gå ner en storlek på dom munstyckena. Köpte både ett och två hack mindre idag.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
Angående reedventilen så tror jag inte riktigt på den.. Inte min iaf då jag tyckte den kändes rätt trög att öppna. Kompressor på tvåtakt funkar väl inte så bra va? Känns som att allt bara skulle blåsas rakt igenom eftersom piptrycket inte skulle höjas något, för det höjs väl i takt med laddtrycket när man kör turbo?
Jag tycker också dom är för hårda så därför kör jag mjukare i hojens plenum.
Jag har mjukare reedventilersättare dom öppnar bara du tittar på dom------------

Dom är gjorda av epoxylamminat liknande org fast en aning mjukare och tunnare 0,3mm men du kan få en bit 0,5 också så får du själv avgöra vilka du ska åka. Uppge bara måttet på korgen /korgarna så klipper jag ut en aning större bit och skickar gratis.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Jag har både 0.3 och 0.5 epoxy laminat om vi skall göra mjukare, kan stansas till om du bara ger mig ett löst blad jag kan mäta på.