iq 600 rr turbo

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Uppdate!

Har nu gjort ventgaller i hjulhuset och ett nytt "luftfilter" strax innanför det. bestyckat ner lågfart till 30 men bluddret är fortfarande kvar.. viktat på i variatorn, satt 58g i den nu sitter det 71g varvar typ 7900 med det. måste säga att den ändringen va det fränaste som jag gjort hittills:p JÄV**R va de skjuter på nu! ska prova att låsa avgasportarna nu och se om man kanske kan få lite tidigare ladd kanske:) Jag gjorde en liten ljuddämpare också, tar faktiskt bort det värsta ljudet. bilder k0ommer på det lite senare när jag kommer hem till datorn.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
att spärra upp avgasventilerna på en 600 funkar då inte! då kommer man knappt iväg.. men finns det inte ett annat sätt man kan görapå också? typ plugga slangarna som sitter på vesarna? öppnar dom tidigare än standard då eller? sen så verkar det som att stiften ser ljusare ut nu med tyngre vikter så jag ska prova ett dra i lite större mj och ett steg mindre lågfart i morgon.. får se om bluddret försvinner då.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Här kommer det lite bilder på dagens ändringar:bigsmile:
om man ska mäta avgasmottryck, hur vet man om man har för högt då? och om man har för högt hur råder man bot på det då?:confused:

DSC01409.jpg

DSC01403.jpg

DSC01408.jpg

DSC01407.jpg

DSC01404.jpg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.774
845
113
Kramfors
Kanonbra att du fick tag i 0,3mm lamminat på närmare håll det kommer göra susen. Mindre lågfart kan vara melodin för i vissa fall kan man få gå ner till obeftliga lågfartare på typ 10" finns 10 lågfart till mikuni så du vet men inte många som har hemma så små. Jag kör 10 i lågfart med ufobrickor mont i vm mikuni.

Spraya helst bandagen med värmefärg så dammar dom inte och håller 7 reser längre tid. Biltemas värmesprayer håller bäst.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Kanonbra att du fick tag i 0,3mm lamminat på närmare håll det kommer göra susen. Mindre lågfart kan vara melodin för i vissa fall kan man få gå ner till obeftliga lågfartare på typ 10" finns 10 lågfart till mikuni så du vet men inte många som har hemma så små. Jag kör 10 i lågfart med ufobrickor mont i vm mikuni.

Spraya helst bandagen med värmefärg så dammar dom inte och håller 7 reser längre tid. Biltemas värmesprayer håller bäst.
ska prova 25 i morgon tänkte jag, "bränsleskruven" då som alla kallar den. rör den hela registret den? får den mer soppa om man skruvar ut den?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.774
845
113
Kramfors
ska prova 25 i morgon tänkte jag, "bränsleskruven" då som alla kallar den. rör den hela registret den? får den mer soppa om man skruvar ut den?
Ja gå minst ner till 25 och fortsätt neråt tills den "nästan" slutar sura helt .Det är en fördel att ha fet lågfart för det kyler bra när man släpper gasen efter en lång repa på full gas eller allment hårt gasande så försök stå ut med en aning surning för bästa hållbarhet. Ju mer vässat man har typ turbo och tokportade motorer med höga komförhållande och höga varv dessto viktigare att ha fet lågfart och gärna en aning fet mellanregg (nålhöjd) . Motorn kyls och smörjs då effektivt av såfort man släpper gasen-------------

Luftblandskruvarna beter sig olika beroende på om dom sitter före eller efter trottel. På fuggar som har skruven före trottel släpper på mer eller mindre luft till givet bränslemunstycke så då fetar dom om man skruvar in . Och vise versa om dom sitter efter trottel, det gäller alla förgasare mig veterligt men det kan säkert finnas undantag.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nu när jag har bytt till tyngre vikter så har jag ju fått ett lägre tillslag, 3800 och då känns ju skotern ganska menlös.. Kan man få tillbaka det högre tillslaget med hårdare fjäder och ändå behålla påväxlingen? Eller startgropar?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Det blev en tur idag helt utan problem:eek:h: skotern har gått riktigt bra hela dagen med fina stift både på lågfarten och längre fullgasåkningar, är dock ett bludder på låg/mellan som jag inte blir av med:hmmmm: kanske försvinner när jag får lite mjukare reedblad:nod: passade på att filma en liten snutt också, ursäkta kvallan men skulle ni se min hjälmkamera så skulle ni förstå:hahaha:

[video]http://www.youtube.com/user/thedarkside19840507?feature=mhum#p/a/u/0/luMzox-45_o[/video]
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Känns som du fått den att gå riktigt fint! Ang bludder, det har nog enbart att göra med bestyckning. Visst, andra toppar ger den mer "snärt" men i slutändan är det bestyckningen som är lite off. Men det är iaf åt rätt håll..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Känns som du fått den att gå riktigt fint! Ang bludder, det har nog enbart att göra med bestyckning. Visst, andra toppar ger den mer "snärt" men i slutändan är det bestyckningen som är lite off. Men det är iaf åt rätt håll..
Har du några bra tipps att ge så välkommen:) stiften ser ju kanon ut på alla lägen..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.774
845
113
Kramfors
Har du provat olika nålhöjder? Åker du med någon AFR mätare?
Arf mätning bör ju vara säkraste metoden och enklast men hur länge håller sonden och vart placerar man den för bästa hållbarhet och rätt mätning?
Har du något bra tipps på prisvärd arf mätare?

Jag kör snik smalbandslamda och visst funkar det men man ser ju inte ett skit förens man är nästan rätt i bestyckning. Man ser visserligen för fett eller för snålt men inte hur mycket åt hell man ligger. Så jag funderar på att kosta på en bredbandslamda men då vill man att den håller längre än 1 timme och visar rätt värde i mer än 1 timme!!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Har inte provat att flytta nålen nått, men den går rätt bra nu så man får väl vara nöjd antar jag. Kör varken med egt eller afr, har skiftnyckel i fickan ist;)
Om jag inte haft min afr så skulle min motor brunnit ner typ andra repan.. På min varken hörs eller märks det att den går magert, men jag ser det på mätarna.. Så för mig har mätarna varit värda guld, eller iaf 6000+:- för det är vad två kolvar kostar till 800:an. :) Men du har ju iaf fått börja på rätt sida och gå till lämplig förbränning.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Arf mätning bör ju vara säkraste metoden och enklast men hur länge håller sonden och vart placerar man den för bästa hållbarhet och rätt mätning?
Har du något bra tipps på prisvärd arf mätare?

Jag kör snik smalbandslamda och visst funkar det men man ser ju inte ett skit förens man är nästan rätt i bestyckning. Man ser visserligen för fett eller för snålt men inte hur mycket åt hell man ligger. Så jag funderar på att kosta på en bredbandslamda men då vill man att den håller längre än 1 timme och visar rätt värde i mer än 1 timme!!
Jag åker med en sån här Länk till mätare och den fungerar kanon! Brett mätområde och skitsnabb! Följer med sond och svetsmutter. Jag har dock slut såna på hyllan, den sista for i fredags. Men jag ska snart lägga en order till på lite variatordelar och lite mer turboprylar.

På silberkitten sitter den i downpipen ca 15-18cm efter turbo. Verkar fungera riktigt bra, men man måste tänka på att inte sätta den för nära utblåset för då kan man få felaktiga mätvärden.