iq 600 rr turbo

edviin

Aktiv medlem
28 nov 2010
66
0
6
Ser riktigt fint ut,tok gillar vad du gjort med din iq:eyebrows:

Men nu blir jag riktigt sugen på en turbo jag med:wondering:

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Då va det provstartat:) tog ett bra tag innan oljetrycket kom, men efter att ha stått och hållit fast turbon i några minuter så kom det till slut. 4bars tryck när man gasar och ca 1bar på tomgång.. mekanisk pump is da shit! Får hoppas den håller nu bara. blev dock ingen provkörning nu i mörkret utan spar det tills i morgon ist.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
provkörd! skaplig skillnad på responsen med mindre turbo kan jag säga:p lambdan ligger på 13,8 på fullt spjäll, ändå så är stiften svarta?! har för mig att man inte bör ligga på över 12 i lambda på full gas? läste det nån stans förut..

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Kul att oljepumpen verkar funka kanon! lite dåligt före för provturer bara :-( Sen pratar du air/fuel ratio nu, 13.8 delar luft till en del soppa, afr 14.7 är lambda 1. afr 12.5 är lambda 0.85 vad man skall hålla en 2-taktare med turbo har jag ingen aning om men det låter ju aningens snålt, men en bil med turbo brukar man ju som sagt säga lambda 0.85 för mest effekt, fetare om det behövs kylas men då börjar man kunna tappa effekt istället. Sen är frågan om du får korrekta mätvärden?

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
provkörd! skaplig skillnad på responsen med mindre turbo kan jag säga:p lambdan ligger på 13,8 på fullt spjäll, ändå så är stiften svarta?! har för mig att man inte bör ligga på över 12 i lambda på full gas? läste det nån stans förut..
Korrekt. Du ska inte fara så långt över 12-12.5. Jag åkte även min T assault bra snålt MÅNGA ggr utan haverier, så länge du inte håller stumt för länge brukar det hålla ihop. Men du kan mata på soppa till den börjar dö på fullgas och sen backa tillbaka till den går fint igen, då är du safe på bränslet. Det jag menar att den dör är : du håller stumt, maskinen matar hysteriskt i nån sek för att sen tvärdö. Direkt när du släpper gasen går den fint igen.

Och stiften är inte alltid att lita på, gå istället på lambdan, så vida den är frisk vill säga.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Lambda mätaren verkar inta vara riktigt kry.. fast det är en bredbandare.. men ska iväg och leta lite snö i morgon så jag han prova den lite bättre..

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
har du läst instruktionen till den? min LC1 måste man kalibrera i friskluft först innan användning.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

har du läst instruktionen till den? min LC1 måste man kalibrera i friskluft först innan användning.
Nä, det har jag inte gjort.. men det finns inga knappar på den, och bara färdiga kontakter. det är för övrigt en AEM.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har nu provkört lite mera, på snö den här gången.. lambdamätaren är allmänt cp den bara, så den är man inte nå hjälpt av. misstänker att den beror på att den sitter för nära utblåset. så det blir turbulens med friskluft runt den..

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Så kan det vara, svårt att hitta en optimal placering av den. Men just bakom turbo brukar vara ok. Dock beroende på hur långt och vilken vinkel avgasröret har ut genom buken.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nu har jag plockat bort lambdan och går på stiften ist. Menar, det funkade ju förr.. Har provat att byta vikter i primären också för att se om det blir nå skillnad. ska även slipa om en uppsättning vikter till en annan form åh.. återkommer med bilder på det ev i morgon.

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
hur är det med elektriska inkopplingen av den? brukar ju vara viktigt med samma jord på allting å sånt, du har väll batteri som den är kopplad på så det inte blir massa knas där med varierande spänning.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs

hur är det med elektriska inkopplingen av den? brukar ju vara viktigt med samma jord på allting å sånt, du har väll batteri som den är kopplad på så det inte blir massa knas där med varierande spänning.
Nix, inget batteri.. körde den direkt på likriktarbryggan. men stiften funkar bra de åh. just nu så går den ganska fett.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs

Va och provkörde lite mer idag med andra vikter i variatorn, börjar tro att det är fel väg att gå med tyngre vikter. Skotern gick då mycket bättre med lättare vikter, mycket rappare och piggare.. skit kul att köra helt enkelt!:D Men man saknar uppväxlingen med dom tyngre vikterna, kanske går att fixa det med brantare helix ev mjukare sekundärfjäder? Om någon har nått bra tips så får ni gärna dela med er.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Några tråkiga bilder ifrån gårdagens och dagens tur.

Dessvärre så måste jag nog plocka isär oljepumpen då jag misstänker att packboxen i den farit.. jag vet inte om vanliga svarta packboxar tål speciellt mycket tryck? ska väl vara speciella till det? eller om det är vevhuskompet som har förstört den kanske..