iq 600 rr turbo

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
okej.
Får hoppas den nya turbon kommer fungera kalas bra.:bigsmile:
Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur du mäter mottrycket och vart. men har du tillgång så du kan logga både tryck i insug och avgas och jämföra värden vid olkia varvtal osv? eller tittar du bara på lösa mätare på syret medans du kör?

För örvigt ser allt stilrent och snyggt ut så jag hoppas du får rejäl fart på grejerna.

 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
okej.
Får hoppas den nya turbon kommer fungera kalas bra.:bigsmile:
Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur du mäter mottrycket och vart. men har du tillgång så du kan logga både tryck i insug och avgas och jämföra värden vid olkia varvtal osv? eller tittar du bara på lösa mätare på syret medans du kör?

För örvigt ser allt stilrent och snyggt ut så jag hoppas du får rejäl fart på grejerna.






Mäter mottryck mitt på pipan med lösa mätare på styret, så det är lite bökigt att hålla superkoll på.. fart är det i den med lill turbon också, kör bara på 0,2-0,3bar nu. men tycker det gjorde stor skillnad.​
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Mäter mottryck mitt på pipan med lösa mätare på styret, så det är lite bökigt att hålla superkoll på.. fart är det i den med lill turbon också, kör bara på 0,2-0,3bar nu. men tycker det gjorde stor skillnad.[/QUOTE]

Okej ja det funkar det med.

Tikka byggde en iq 600 med 195hk men jag har inte en aning om hur mycket modifikationer det var på den motorn. men han bör ha laddat ungefär 1 bar med den effekten iaf.
Med rätt bräsle och tändning så tror jag inte 0.6-0.7 bar är något problem. men detta är ett ganska oforskat ämmen så du får prova dig fram:)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Mäter mottryck mitt på pipan med lösa mätare på styret, så det är lite bökigt att hålla superkoll på.. fart är det i den med lill turbon också, kör bara på 0,2-0,3bar nu. men tycker det gjorde stor skillnad.
Okej ja det funkar det med.

Tikka byggde en iq 600 med 195hk men jag har inte en aning om hur mycket modifikationer det var på den motorn. men han bör ha laddat ungefär 1 bar med den effekten iaf.
Med rätt bräsle och tändning så tror jag inte 0.6-0.7 bar är något problem. men detta är ett ganska oforskat ämmen så du får prova dig fram:)[/QUOTE]


jo, så är de ju.. ska byta turbo och höja till 0,5 i helgen. jag vet inte vad boondockers kitten går på för ladd heller.. för dom körs väl ofta på helt std motorer?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
De färdiga kitten jag har sett så laddar man från ca 0.4 till över 1 bar. men det är på big block motorerna. och detta är på standard motor förutom i vissa fall där man byter toppen.
Ska bli intressant och se hur den går med 0,5 och vad mottrycket ligger på då.:bigsmile:
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har jag missat varför du satt på orginal toppen?
Har nog inte skrivit det här tror jag.. den svarvade toppen hade lite väl lågt komp 8,8:1 då blir ju botteneffekten lidande.. och med tunga vikter och för stor turbo så blir det inge roligt.
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Ja just ja. Vi får komma på nån ny lösning för vikt sliperiet iaf... Berättar mer imorrn när vi pratar eller ses.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Vad less man kan bli.. "bra skick" har tydligen ett brett spann de. visst den va inte nå glapp men kompressorhjulet va inte så fint, inte turbinen heller för den delen.. suck.. dessutom så va både kompressorhjulet ock även avgasturbinen lika stora som på min nuvarande turbo. Bara avgashuset som va lite grövre.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Skulle ni bli glad om ni köpt en turbo i sånt här fint skick?









Eller är det bara jag som är känslig?

Om man jämför:







Kompressorhjulen är 56/43,3mm om ni förstår hur jag menar? (största diametern och minsta)
avgasturbin är 52/45,6

Mätte på en vanlig saab turbo (ej aero som den jag har) då är kompressorhjulet 52/39mm och avgasturbin jätteliten.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Är lite svårt och se på bilderna.
Har det lossnat bitar eller är det bara färgutseendet som är galet?
Kan det bli sådär med återcirkulerande dump sen är lagret lite dåligt i turbon så det kommer olja i tryckrören och i sin tur med den återcirkulerande dumpen som skickar tillbaka oljeluften in i turbon?
För det ser ut som bränd olja.

Du får prova och se om den nya fungerar bättre. (dvs om den är hel) men jag har svårt att tro det ska bli jätteskillnad med endast annat avgashus men fortfarande med samma storlek på impellrarna..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Är lite svårt och se på bilderna.
Har det lossnat bitar eller är det bara färgutseendet som är galet?
Kan det bli sådär med återcirkulerande dump sen är lagret lite dåligt i turbon så det kommer olja i tryckrören och i sin tur med den återcirkulerande dumpen som skickar tillbaka oljeluften in i turbon?
För det ser ut som bränd olja.

Du får prova och se om den nya fungerar bättre. (dvs om den är hel) men jag har svårt att tro det ska bli jätteskillnad med endast annat avgashus men fortfarande med samma storlek på impellrarna..

Det fattas ju små bitar längst ut på kompressorhjulet.. ute i hörnen om man säger så..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Idag har jag "renoverat upp" avgashuset på turbon jag köpte, lagt igen dom fula hålen och borrat & gängat nya. Slipade även bort några små kanter runt wastegate hålet då jag tyckte dom såg ofördelaktiga ut.. sen mekade jag dit det huset på min turbo. har inte hunnit kollat nått mottryck än, men provkört lite har jag iaf gjort:) det märks då ingen skillnad på laddets uppbyggnad med det större huset. Försökte justera upp laddtrycket lite också men tryckklockan är så jävla mjuk så man fick i stort sett dra den stum innan det började gå upp nått.. då gjorde jag en rörstump med ett 3mm hål i och satte dit på wastegateslangen, typ "pysventil"
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Blir nog fint det, avgashuset ser ju faktiskt ut att vara rätt rejält mycket större. Fint skick kan man nog kanske inte säga men tror inte du märker av det faktiskt. Ang förstärkningarna så kan jag kanske ordna pulverlack sen, jag å ola köpte en sån spruta, skall bygga en liten lackkåpa till veckan så skall vi provköra den.