Ja bäst att gå igenom mer exakt hur man bör köra så ingen slår fullt ut ur garaget:biggrin1: Helt klart får man inte dra gärnet med kall motor (någonsin) ,,den måste alltid ha full temp innan man belastar fullt, det förlänger livet på motorn radikalt även efter inkörning. Man ser allt för många hulliganer bara dra iväg full gas med kall motor och dom fattar inte hur skadligt det är trotts att man säger åt dom.:stupid:
När ""jag"" kör in en nyrepad eller ny motor har jag en hel del special för mig.
1. Kollar först så inget läker upphissat och smågasande men släpper ner den så fort som möjligt och far iväg direkt ""lungt"" med "smågasande" . Man får inte dra full gas längre tid på minst 10 min (sekund är ok då o då) Man bör inte överstiga mycket mer än halv gas med korta fullgasningar på typ någon sek då o då dom första 10 min, ej heller hålla jämn gas "jag" jobbar också flitigt med choken men det är inget måste. Efter dom första 10 min min kan man börja slå fullt men bara ca 2 sek åt gången ,,detta ökar man på med tiden och vettet så efter ca 1timme kan man dra fullt i över 4 sek eller minst 70 meter mer eller mindre . Jag brukar dra halv gas med inslag av full gas från stillastående och ca 50-70m för att sedan rulla till stopp och upprepa detta i minst 10 min. Så full gas längre sträckor än ca 100m ska man inte ha för sig förens efter ca 2-5 tim
Jag som är otålig orkar inte köra in på detta sättet längre än 30 mil max , men för seriösare inkörning så kör 50-100 mil på mineral och korta fullgasrepor ej över 100m! Kör aldrig längre än 100m fullgasrepor på mineraloja av sämmre kvalle. Har man därimot en racing mineral är det ok med full rulle även efter inkörning.
Tomg och varmköra är inte bra för motorer vare sig i bil som mc som skoter båt tåg lasbil flyplan (dock ej jetplan) även med 40 år gammal motor dvs inkörd.
Detta står oftast i instruktionsböcker för resp maskin. Står bla i min bok till v70 volvos service manual och många fler handböcker till bilar och motorcyklar ,,evnt i skoter handböcker också ? Varför man ska dra iväg direkt "lungt" är för att tomgångskörning tar 7 reser längre tid att bygga upp rätt arbetstemp och det skadar motorn mer än att åka iväg direkt som bygger upp värmen fortare så rätt kolvspel uppnås fortare.
På skoter duger upphissad och smågasa,,då värmer man på remmen och mattan också vilket är stenbra för hållbarheten på remmen.
Man bör heller inte ha motorer på tomg längre tider trotts full värme då kammar får taskigt med oljetryck och tar skada . Gäller då 4 takt såklart. Och ju värre trimgrad dessto viktigare att inte stå på tom för kammarna är höga och har hårda fjädertryck. Som ex alla sportskotrar 4 takt har ju hög trimmgrad ,,lika hög trimmgrad som rr hojar! Lyssna hur vm stall värmer upp sina motorer i moto gp mf
Däremot en tvåtakatre kan man ha på tomg utan direkt nackdelar när man nått full arbetstemp. Kan på sin höjd sota en aning mycket om man har direktblandning olja i tank bara. Skulle tro att även separatsmorda motorer får en aning för mycket olja på tomg.
Nu är väl inget missat hoppas jag :hmmmm: