Turbo Tråden

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jovisst är ddet kul att åka på rullen :) men jag skulle vilja köra fortare än 60km/h innan skidorna lämnar snön ! Det går inte att gasa mer än typ 1/4 gas!
Det anske skulle hjälpa med ljusterbara kopplingsblock typ sånna som skidoo har ?
 

david_87

Medlem
12 dec 2007
32
0
6
Kiruna
Jovisst är ddet kul att åka på rullen :) men jag skulle vilja köra fortare än 60km/h innan skidorna lämnar snön ! Det går inte att gasa mer än typ 1/4 gas!
Det anske skulle hjälpa med ljusterbara kopplingsblock typ sånna som skidoo har ?
Går väl att som tidigare inlägg påpekade att begränsa med att spänna balatar remmen? Sen kan man ju styra viktförskjutningen med kroppspositionen på skotern också, kan själv hålla ner fronten om jag verkligen vill det, man får ju ligga "lite" längre fram än på andra skotrar men nog går det att kontrollera den med kroppsvikten.
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Jovisst är ddet kul att åka på rullen :) men jag skulle vilja köra fortare än 60km/h innan skidorna lämnar snön ! Det går inte att gasa mer än typ 1/4 gas!
Det anske skulle hjälpa med ljusterbara kopplingsblock typ sånna som skidoo har ?
När ska vi få se bilder på skotern då?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hur många hk r det "safe" att plocka ut ur en nytro motor med starkare evstaar ocg lågkomp kolvar och packningar för överladdade motorer ?
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
De går inte plocka så mkt mer med våran kvalité på bränsle samt att 16t turbon inte orkar leverera luft för just nå mer pulver.
I USA är de inte ovanligt med 330hk i nytron.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Nix den turbon klarar inte 500hk.
Man måste hålla isär mon och ron (googla på de så ser du skillnaden) när de gäller oktan dessutom har USA fortfarande blyad bränsle vilket är bra ur racesynpunkt men inte för miljön.
 

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
kan man se vilket turbokitt som sitter på en nytro?
skillnader på 180 och 270hk som man kan se när man tittar på en maskin?
eller får man lita på säljaren..
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
kan man se vilket turbokitt som sitter på en nytro?
skillnader på 180 och 270hk som man kan se när man tittar på en maskin?
eller får man lita på säljaren..
180 har ingen IC och inte heller injectorer i plenumet, ingen extern pump och bränsletrycksregulator.
240 har IC samt extra injectorer i plenumet, men ingen extern pump och bränsletrycksregulator.
270 har likadan IC som 240 med extra injectorer i plenumet, extern pump samt bränsletrycksregulator.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jovisst är ddet kul att åka på rullen :) men jag skulle vilja köra fortare än 60km/h innan skidorna lämnar snön ! Det går inte att gasa mer än typ 1/4 gas!
Det anske skulle hjälpa med ljusterbara kopplingsblock typ sånna som skidoo har ?
kallas I-lands problem....
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Skulle vara intressant att Etanol konvertera en Nytro turbo, orginalkomp och 270hk skulle inte vara några bekymmer. Fast då räcker 28liters tanken ännu kortare då.

Speciellt dom som åker 2t turbo skulle ha stor nytta av E85 för att slippa köpa dyrt bränsle men vet inte hur etanolen är med 2t olja
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
OM man köper en X-ride Nyto eller en MTX vilket turbokit ska man satsa på? 180 el 240? 180 känns nästan lite lite när man engång har öppet börsen, kör nu en 600 e-tec och nöjjer mig med effekten men ibland krävs det lilla extra
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Nöjer du dig rätt bra med effekten i en 600 så kommer du vara rätt nöjd med 180hk också, i alla fall ett tag :) Jag tycker en tvåtakts 800cc känns seg idag och en 600cc hur trött som helst efter två år på en 180hk Nytro. Men blir att uppgradera till 240/270 till nästa säsong
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
hej!
Har problem med min yamaha nytro mcx 270kit...
Hände för nån helg sen.. körde lungt runt i skogen... stannade.. skulle åka iväg sen när den började ladda 0.2-0.3 så sa det bara pangpang= ingen effekt.. for ut på leden körde lungt ett tag.. gav gas igen och den gick bra resten av dagen!

startade sedan upp skotern nån dag senare och skulle ta in skotern i verkstan för service.. körde en sväng på åkern och samma problem återigen... som nu är konstant.. så den går alltså inte alls när den börjar ladda..?!?!? tacksam om ni kommer med tips! mvh / johan

Kan även vara relät till originalbränslepumpen som börjat ge upp, jag fick dom symtomen förra året med det felet.
Du kan även känna efter så kontakten till originalstyrboxen sitter riktigt, det finns två st-den ena styr bränslepumpen.
 

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
Hej..
Jag har lite funderingar på om min apex laddar för mycket..Kör med midmount 290 och jag ser laddtrycksmätaren fladdra nånstans upp mot 1,15-1,2 bar nånstans..Är det normalt att de laddar lite extra i nån sekund?
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Okejj joo men tänkte att Yaman väger bra mycket mera och att det är 4T, men får se, frågan är ju hur remmarna håller vid 240HK såg en Nytro Turbo på YouTube som remmen gick på.
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Din skido ca 2.0kg/hk
Nytro 180 ca 1.5kg/hk

Riktigt stor skillnad trots 35kilo extra att släpa på alltså

Ang remmarna är det många olika bud, jag har lite strul själv med remmar men något är förmodligen inte rätt i min variatorsetup då många kör väldigt många mil på sina