Turbo Tråden

saari_90

Medlem
22 okt 2006
8
0
1
Ö-vik
Fick riktigt bra bemötande och service från marklund på mcx! Tråkigt att dom bara har 2 timmars tele tid per dag!!!! skickade upp min mcx box till dom men hittade inget fel, beställde en ny kabelhärva bara för att... hittade kraftiga skador på det som satt på skotern! så det va himla tur att jag byte... tidigare så gick det inte att lura mcx boxen med tryckluft så att den mata soppa på tomgången så den nästan dog.. men nu går det! så defekt kabelhärva tidigare!

Det som är grejen idag är att skotern går knappt på tomgången... fel på org spridare? så fort man testar att lura mcx boxen med litelite tryck så går den genast mycke finare när extra spridarna hoppar igång!!!

Tanken är väl att orginal spridarna ska klara sig själva tills det övergår från vacum till tryck i systemet? då hoppar mcx boxen igång och skickar hjälp till extra spridarna?

Så skotern går knappt när bara org spridarna leverarar... vad kan det vara för fel? tacksam för massa tips!
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Fick riktigt bra bemötande och service från marklund på mcx! Tråkigt att dom bara har 2 timmars tele tid per dag!!!! skickade upp min mcx box till dom men hittade inget fel, beställde en ny kabelhärva bara för att... hittade kraftiga skador på det som satt på skotern! så det va himla tur att jag byte... tidigare så gick det inte att lura mcx boxen med tryckluft så att den mata soppa på tomgången så den nästan dog.. men nu går det! så defekt kabelhärva tidigare!

Det som är grejen idag är att skotern går knappt på tomgången... fel på org spridare? så fort man testar att lura mcx boxen med litelite tryck så går den genast mycke finare när extra spridarna hoppar igång!!!

Tanken är väl att orginal spridarna ska klara sig själva tills det övergår från vacum till tryck i systemet? då hoppar mcx boxen igång och skickar hjälp till extra spridarna?

Så skotern går knappt när bara org spridarna leverarar... vad kan det vara för fel? tacksam för massa tips!
Nu har jag ingen som helst erfarenhet av turbos till skotrar så ta detta med en stor nypa salt.. Dock har jag byggt några turbomotorer till bilar. Rent spontant känns det underligt att styra allt med piggyback system till dessa priser. Varför inte sätta ihop ett dedikerat styrsystem, megasquirt borde ju inte vara några problem att få att fungera. Extra spridare i insuget är ju en bondlösning på bilar, man vill ju styra spridarna direkt per cylinder och kunna få en jämn och fin ökning av bänsle, vilket man inte får på sättet som kittet är gjort om med en extra spridare som kliver in separat??
 

saari_90

Medlem
22 okt 2006
8
0
1
Ö-vik
Nu har jag ingen som helst erfarenhet av turbos till skotrar så ta detta med en stor nypa salt.. Dock har jag byggt några turbomotorer till bilar. Rent spontant känns det underligt att styra allt med piggyback system till dessa priser. Varför inte sätta ihop ett dedikerat styrsystem, megasquirt borde ju inte vara några problem att få att fungera. Extra spridare i insuget är ju en bondlösning på bilar, man vill ju styra spridarna direkt per cylinder och kunna få en jämn och fin ökning av bänsle, vilket man inte får på sättet som kittet är gjort om med en extra spridare som kliver inseparat??
.
Det har du säkert helt rätt i.. Själv hållt på med bilar och megasquirt , Vems , tatech, men är dock inte så hemma på mcx grejer ännu!! :( så det va inget vettigt svar på mina funderingar :)
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Kanske inte mitt starkaste ämne. Men en tanke eftersom du hadde trasigt kabelage.har det kunnat blivit kortis någonstarns ? . Kanske så någon eller flera spridare tagit skada så dom
Inte öppnar som dom skall ?.
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
nu har felkoden 14 börjat blinka lite då och då vad ska man göra för att bli av med den?
det är en nytro 270
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Dom sitter på spjällhusen sitter 2st mapsensorer på nytron du ser dom enklast om du tar bort tanken, går en vacumslang till varje samt 3 kablar.
 

antobu

Medlem
13 feb 2010
44
0
1
Har en x-ride med mcx 180 kit. Problemet är att den går på varvstoppen direkt jag slår fullt. Har mcx vikter som ni hör funkar rätt dåligt. tips på bestyckning? Är det supertip som gäller.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har en x-ride med mcx 180 kit. Problemet är att den går på varvstoppen direkt jag slår fullt. Har mcx vikter som ni hör funkar rätt dåligt. tips på bestyckning? Är det supertip som gäller.
Handla av NTC så får du vad du behöver och slipper djävlas! ;-)Men i korthet så behöver du en annan helix -tex från std Apex- som skickar på mycket i början så sekundären lastar på motorn utav helvete med en gång-annars kan du lasta på hur mycket som helst på vikterna, den kommar ändå att gå rätt in i varvstoppen.
 

antobu

Medlem
13 feb 2010
44
0
1
Behöver lite mer hjälp!
Satt på en shockwave helix 45, supertipp org drevning vikterna har jag tungsten längst in , 4 på mitten och 2 brickor längst ut. från stilla stående lr puttrande vill den gå på stoppen ibland för att sen falla ner till 83-8500. tips på att få till en bättre bestyckning tas gärna, Har testat en massa men har svårt att få ner varven från start. Gäller en x-ride. spänt sekundären 3+6.
 

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
Behöver lite mer hjälp!
Satt på en shockwave helix 45, supertipp org drevning vikterna har jag tungsten längst in , 4 på mitten och 2 brickor längst ut. från stilla stående lr puttrande vill den gå på stoppen ibland för att sen falla ner till 83-8500. tips på att få till en bättre bestyckning tas gärna, Har testat en massa men har svårt att få ner varven från start. Gäller en x-ride. spänt sekundären 3+6.
Vad har du för före?
Har en mtx 162 Mcx 180 med Super Tip.
Den ligger klockrent i varv under "snösäsongen"
Däremot nu när det är hårt och dåligt fäste klipper den upp i varvstoppen så fort jag tar på gasen. Kan vara svårt att få till en bra variatorkalibrering så här sent på säsongen.
 

antobu

Medlem
13 feb 2010
44
0
1
har mest testat i ospårad blötsnö.... kanske lika bra vänta in nästa säsong. Tanken är att dreva ner 2 kugg dessutom.
 

steinwall

Medlem
27 feb 2012
26
0
1
Gävle
har en nytro med 180 kit . var ut å åkte en sväng i lördags och den gick bra ca en mil efter att sedan börja gå ojämnt på tomgång och jämn gas , vid full gas så gick den som vanligt. vad kan detta bero på?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hur kör man in v-remmen när man har 270hk ! Under inkörningen så ska man väl inte köra fortsre än 60-70km/h och isf kan man väl inte gasa mer än 1/5 gas lr nått ?

Och det ska ju inte vara bra att fisköra undeör inkörningen av motorn för då blir väl motorn slö sen ?