Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Det låter bra det. Finns det nån information om på vilket sätt BRP hoppas lösa detta problem på? Vilka förändringar som kan tänkas behövas på maskinerna i fråga?
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag är inte alls säker på att de överhuvudtaget vet hur de ska åtgärda problemen, och jag vill inte spekulera i det heller. Det jag däremot vill se, är att BRP tar sitt ansvar och ser till att kunderna blir skadelösa. Det är helt orimligt att låta kunderna betala sina remmar själv genom att hävda att detta att remmar är en slitvara, eller att de har kört in remmen för dåligt.
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Sv: 800 e-tec (freeride)

Idag har kommit till vår kännedom att BRP jobbar frenetiskt med att lösa problemen. Allt som behövdes var en knuff i rätt riktning.
Ni gör verkligen ett strålande arbete ni i Snowmobile-teamet!
Verkligen bra att ni tar tag i dom problem som finns och påpekar det hos tillverkarna, då en sådan stor tidning som er har mycket större slagkraft än en ensam människa.
För vilken skotertillverkare vill ha dåliga recensioner i en av landets största (eller om det är största?) skotertidningar?!

Ska snart byta skoter, från min nuvarande kortbandare till en Summit.
Hade varit kul att skaffa en 800a denna gång då man hitintills kört en 600a.
Men efter att ha läst dessa problem om sprängda remmar titt som tätt som blir man nästan avskräckt från att köpa en 800a i dagsläget.
Så den här gången blir det en 600a igen, men E-tec istället för nuvarande Sdi.
Har läst så mycket gott om den dessutom.

Men om det är som du säger, att dom är på väg att försöka lösa det, så kanske man kan ge sig på och testa en 800a nästa gång.
Får hoppas att just remproblemen får ett slut efter alla dessa år, att dom för första gången kanske kan leverera en helt ny skoter där remmen håller.

Fortsätt på den väg ni går, och ge inte vika!
Önskar er all lycka till, kommer följa tråden med glädje, och som jag sa i en annan tråd så har ni värvat även mig som prenumerant!
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag själv avbokade en Summit 800 av precis samma skäl. Vi har redan köpt en Freeride, och jag tyckte att det räckte med en för att kolla upp problemet.
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Idag har kommit till vår kännedom att BRP jobbar frenetiskt med att lösa problemen. Allt som behövdes var en knuff i rätt riktning.
Kanon..!! Hoppas bara att alla som har haft rem-problem kan få det åtgärdat nu och göra det som skotern är byggd för;
nämligen Pumpa Puder!!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Sv: 800 e-tec (freeride)

Har Freeriden mer remproblem än andra långa Doo? Eller är det bara fler sånna ute och det är därför det låter mer om dom? Min handlare berättade i går att Freeride och Summit X 800 har hårdare motorkuddar än dom andra modellerna just för att hålla prylarna mer stilla, att detta skulle ha gjort saken värre istället för bättre är ju lite märkligt.

Missförstå mej inte, jag förnekar inte att maskinen har problem, jag tror bara inte att Freeriden har mer problem än nån annan Doo med samma åkförhållanden.

Jag har 65-70 mil på min nu, blåste en rem, (den fick "frisyr") efter ca 50 mil men det måste jag nog erkänna var mera mitt eget fel än skoterns. Hade, när den sa upp sej, legat i 90-100 i 1,5 mil på älven i 2-4dm djupt snö/vattenslask så det gick överdjävligt tungt. (brände upp en rulle i Polarisvariatorn under samma förhållanden i fjol.... och på ungefär samma ställe... undrar när man lär sej?)
Något jag istället reagerat på är att den verkar vara förjäkligt höjdkänslig, man verkar vara tvungen att klicka fram och tillbaks i variatorn för bara ett par hundra meters stigning för att behålla rätt toppvarv???

Min maskin har Team Tied kit, variatorstag och SLP ventilation. Mera variatormixter på G.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Det jag funderar över är hur själva variatorerna ja eller själva skivorna kommer att vara i för skick efter ett par hundra mil med allt hårdare&hårdare remmar??
det är ju inte direkt gratis att få sånt åtgärdat den dagen det dyker upp..
Det måste vara ett högt slitage även på dessa med remmar som tillslut liknar en stålvajer sen är det ju trist när BRP och vissa ÅF gör som strutsen i denna fråga och kör ned huvudet i sanden...
Snowmobile gör ett bra jobb med att lyfta fram dessa frågor så kör hårt..
 

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
Sv: 800 e-tec (freeride)

Idag har kommit till vår kännedom att BRP jobbar frenetiskt med att lösa problemen. Allt som behövdes var en knuff i rätt riktning.
Med risk för att låta lite negativ, detta sa min ÅF för flera veckor sedan så antingen jobbar de inte så hårt eller så lyckas de helt enkelt inte. För övrigt har jag 20+ mil på min rem i dagsläget efter omschimsningen av motorn så det kan ha hjälpt litegrann, å andra sidan är det ingen vidare puderkörning längre så det gå ju betydligt lättare.

Ps. även jag har skaffat ett abonemang för att ni tar upp denna sorts frågor!
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Med risk för att låta lite negativ, detta sa min ÅF för flera veckor sedan så antingen jobbar de inte så hårt eller så lyckas de helt enkelt inte. För övrigt har jag 20+ mil på min rem i dagsläget efter omschimsningen av motorn så det kan ha hjälpt litegrann, å andra sidan är det ingen vidare puderkörning längre så det gå ju betydligt lättare.

Ps. även jag har skaffat ett abonemang för att ni tar upp denna sorts frågor!
Hur har du schimsat motorn?
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Sv: 800 e-tec (freeride)

Med risk för att låta lite negativ, detta sa min ÅF för flera veckor sedan så antingen jobbar de inte så hårt eller så lyckas de helt enkelt inte. För övrigt har jag 20+ mil på min rem i dagsläget efter omschimsningen av motorn så det kan ha hjälpt litegrann, å andra sidan är det ingen vidare puderkörning längre så det gå ju betydligt lättare.

Ps. även jag har skaffat ett abonemang för att ni tar upp denna sorts frågor!
kan ju hoppas att så är fallet för så sa meken vid min åf redan -09 (Lynx)
 

jaaasi

Aktiv medlem
18 dec 2010
62
0
6
Norsjö
Sv: 800 e-tec (freeride)

Kommer att provas ut ny drevning, helix mm på min freeride i helgen. Ska ta med mig laser temp mätaren få se hur många grader dom är då efter olika körningar. Återkommer med resultat.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Verkar som att det tog skruv med lite publicitet....
 
Senast redigerad av en moderator:

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Sv: 800 e-tec (freeride)

"För kunder som huvudsakligen kör sin Freeride i djupsnö och hill climbing rekommenderar vi att de kontaktar
sin återförsäljare för att anpassa kalibreringen till deras specifika användning och körstil.
Återförsäljare kan i sin tur kontakta BRP vid behov för nödvändig teknisk support för korrekt variatorinställning
och utväxling"

Står dom för kostnaden eller får man betala det själv tro ?
 
Senast redigerad av en moderator:

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

Man får då verkligen hoppas att BRP sköter det här snyggt och står för omkalibreringen.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: 800 e-tec (freeride)

Denna pressrelease verkar har skickats ut till alla tidningar utom just till oss, och man kan fundera vad detta beror på?
Vi har sökt BRP under en tid, och senast idag har vi ringt dem flertalet gånger utan resultat. Vi har också ringt flertalet ÅF och ställt frågor.

Istället går nu alla de andra stillatigande tidningarna ut med denna "nyhet", vilket är anmärkningsvärt, då de inte haft modet att skriva någonting om dessa problem under en väldigt lång tid.

Man nämner i sin pressrelease att vår artikel har påverkat dem, och det tackar vi för. Men problemet rör inte bara Freeriden, utan alla de som har problem med onormalt remslitage.

Det som verkar ha skett här, är att BRP "anpassar maskinerna till svenska förhållanden". Denna anpassning har i sin tur gjort att de inte fungerar som det är tänkt. Och man måste nu därför backa tillbaka till original, så att de går att köra.

Ni som har haft problem med detta, vi uppmanar er att ta era kvitton på remmarna och gå till er ÅF och kräv tillbaka pengarna.