Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Det låter ju bra, men om det vore så enkelt, varför schimsar inte AF arn ut sekundären? Var till min ÅF i går och bad om schims till min gade. Svar, har inte! BRP säget att sekundären står inte för långt in enligt min ÅF! Det är inte bra freeridern som har problem. Om jag skulle köra min gade som en "freeride" så flyger min rem också. Går för varm även på spår. Har dock kört min gade på C#1 redan från 10mil av den anledningen att den är för lätt i primären. Det här problemet har funnit sedan -08, så det är ingen nyhet för mig i alla fall. Jag trodde dock att BRP ändå hade kommit med en lösning till-11 modellerna. Hade jag haft facit i okt så hade jag aldrig sålt min -09 600 gade, för den fungerade helt ok, med svala variatorer.
Schimsa gör nog lite gran men inte allt tyvärr..Men Åf har inte schims eftersom de köper man hos rev-man på dootalk(inget som de flesta Åf vet om).. Men jag förstår verkligen inte varför Brp inte gör denna lösningen på sina skotrar(kostar det verkligen så mycket mer?!, borde väll bli billigare än att förlora en massa kunder?!)

http://www.youtube.com/watch?v=5ZEiIR4eEbU&feature=player_embedded#
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Nordland!

Menar du att vi ska reklamera hela skotern eller ???
Eller menar du att vi ska reklamera remmarna? har för övrigt inte betalat dem.
Eller menar du att man ska lämna in skotern och säga fixa!!!
Första och sista alternativet innebär ju att man blir skoterlös på obestämd tid.
Det där är ju nåt som BRP oxå måste lösa , du kan ju reklamera hela skotern och köpa en annan så länge?
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Nordland!

Menar du att vi ska reklamera hela skotern eller ???
Eller menar du att vi ska reklamera remmarna? har för övrigt inte betalat dem.
Eller menar du att man ska lämna in skotern och säga fixa!!!
Första och sista alternativet innebär ju att man blir skoterlös på obestämd tid.
Först och främst skall ÅF få chansen att rätta till problemet, kan de inte det skall de köpa tillbaka varan till fullpris.
Sen skall ni ha en ersättningsskoter under tiden som de arbetar med er maskin. Resor till och från butik skall också ersättas, kort sagt, ni skall hållas skadefria.

Ni har också i slutändan eventuellt rätt till skadestånd.
 
Last edited:

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Ja, det är så köplagen är skriven. Och det förstår nog alla att det inte kommer att gå att genomföra utan att driva företaget i konkurs. Och hur ska den processen gå till isåfall ? Nej, det är ett stålbad som väntar för tillverkarna, och det för branschens bästa och konsumenterna.

Det är så en marknadsekonomi fungerar, inget speciellt med det.

Lite förenklat är det unga boyz med ett välbetalt jobb i gruvan som köper era skotrar och accepterar en och annan smäll för sitt stora intresse. Men det finns en stor grupp konsumenter som måste dela sin peng med barn, villa, hus och inte kan jeopardisera detta för tex en skuren vevaxel. Även vi konsumenter har vår del i detta problem, men när vi gått igen stålbadet kommer både tillverkarna och konsumenterna att bli vinnare.

För det är ju det här vi vill eller hur ?
http://www.youtube.com/watch?v=SeBCmDQTavU
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
Till alla tillverkare: Gör en produkt som håller lika bra som en motorcykel så har ni en ny köpstark kundgrupp.
Tror motorcyklar skulle hålla rätt kasst om dom fick samma behandling som en snöskoter..
Minusgrader, i princip all körning på maxeffekt (Om variatorn är så bra som den skall va) och lite service i jämförelse, en cross går hårt, men dem flesta byter ju kolvar m.m. rätt ofta jämfört vad dom byter på deras skoter + att en skoter har ca 100kg mer att fördela ut på lite böjd aluminium.
Att det fel på maskiner kommer vi nog jämt få leva med, fasiken Toyota som är känd som ett bilmärke med super rykte fick ju återkalla jäkla massa bilar nyligen. Dock ligger ju problemet i hur man hanterar felen, och framförallt att kunden ställer krav!! Ski-doo har ju för tusan "käkat" rem sedan -03 när rev chassiet kom, finns det nån rev med den dära plastkåpan över variatorerna kvar? (utom min brors då konstigt nog)

Man läser om jäkla massa fel på alla olika märken på dessa forum, men man undrar ju hur många som faktiskt säger något om det till sin åf?
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Motorhuset är inte GA, det är BRP som är det. Motorhuset är ÅF. Och det är ÅF som är säljare och därmed ansvarig för reklamationen. Beträffande att köpa från respektive märken, så måste man vara lite nyanserad här. Detta är i sak inte märkesrelaterat, utan verkar vara branschrelaterat och det innebär att det kanske inte spelar så stor roll vilket märke man väljer. Just i denna tråd är det BRP som har problem, i en annan är det Polaris. Det som måste till är att ni som konsumenter tar er själva på allvar och ställer krav. Begär garanti, och nekar de, skicka ärendet till allmänna reklamationsnämnden. Jag har personligen talat med dem, och de vill att 2-3 kunder skickar in en anmälan, så ska de driva ärendet, vilket kommer bli prejudicerande.
Jag förstår hur du menar.
Men Motorhuset är väl GA för Polaris,eller?
Jävligt OT,jag vet,sorry.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Ja, det är så köplagen är skriven. Och det förstår nog alla att det inte kommer att gå att genomföra utan att driva företaget i konkurs. Och hur ska den processen gå till isåfall ? Nej, det är ett stålbad som väntar för tillverkarna, och det för branschens bästa och konsumenterna.

Det är så en marknadsekonomi fungerar, inget speciellt med det.

Lite förenklat är det unga boyz med ett välbetalt jobb i gruvan som köper era skotrar och accepterar en och annan smäll för sitt stora intresse. Men det finns en stor grupp konsumenter som måste dela sin peng med barn, villa, hus och inte kan jeopardisera detta för tex en skuren vevaxel. Även vi konsumenter har vår del i detta problem, men när vi gått igen stålbadet kommer både tillverkarna och konsumenterna att bli vinnare.

För det är ju det här vi vill eller hur ?
http://www.youtube.com/watch?v=SeBCmDQTavU
Den var fasen bra. hahaha Stompin Tom Connors, en annan klassiker är ju the hockey song...
 
R

RevMan

En fråga till skoterägarna i fråga.Går inte maskinerna väldigt dåligt gämfört med tex RMK? det är ju en hel del effekt som sliras bort för att åstakomma så hög värme.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
En fråga till skoterägarna i fråga.Går inte maskinerna väldigt dåligt gämfört med tex RMK? det är ju en hel del effekt som sliras bort för att åstakomma så hög värme.
Om det skiljer 10hästar till rotax fördel och vi säger att skotrarna går likvärdigt. Så är det drygt 7000W värme som sliras bort i remmen, tycker det verkar rätt mycket... även om man säger att det skiljer 5hästar mellan maskinerna så är det fortfarande 3500W värmen i remmen vilket är förbannat mycket.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Bevisbördan ska enligt dom också ligga på konsumenten, i detta fall borde det vara väldigt enkelt eftersom så många råkat ut för problemet.
Om du nu är ÅF så är det beklämmande att du saknar kunskap om vad du har för skyldigheter! Detta säger lagen:

"Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
"
Detta är ifrån konsumentverkets hemsida. http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/


I och med att BRP har utfäst en garanti, så gäller detta under hela garantitiden.


Läs på lagen och följ den!
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
En fråga till skoterägarna i fråga.Går inte maskinerna väldigt dåligt gämfört med tex RMK? det är ju en hel del effekt som sliras bort för att åstakomma så hög värme.
Jämnförde Boondocker 800 och Assault Switchback 800, Polarisen gick nå sjukt mycket värre
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.878
112
63
Skellefteå
Diablo Racing, om du nu har en lösning vilket du skriver om på dootalk, varför kan du inte göra det här också? Du ska ju självklart inte röja innehållet exakt, men skriv iaf vad du anser den stora boven i dramat är. Du kanske får sälja några kit på köpet =)
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Diablo Racing, om du nu har en lösning vilket du skriver om på dootalk, varför kan du inte göra det här också? Du ska ju självklart inte röja innehållet exakt, men skriv iaf vad du anser den stora boven i dramat är. Du kanske får sälja några kit på köpet =)
Den stora boven är VÄRME och sen att TRA org desigen är svår att jobba med.

Set uppen till Freeriden är klar. anväder org helix 43-47, den är inte boven om man så säger. Dock endast 6 st "kit" om 10-12 dar. Väntar på mer fjädrar. Eventuellt mer senare typ i början av mars. Jobbar på med 800 e-tec gaden. 1200 är svår att få till optimalt hela vägen. Dock är -09 lite snällare än 10n & 11n...1200 orkar inte prylarna som jag kör med i 800n.

Shimsade ut sekundären 4mm på min gade i dag och testade en del. Inte en grad kallare! 100 garder i mitten på primären! snacka att det slirar. Pumpa lössnö med en Lynx 1200 GT xu eller doo expedition är inge bra, 125 grader varm primär och rem! Tror att BRP kommer att få en del huvudbry när deras storsäljare skjuter 383 remmar som vi byter kalsonger. Summiten var bara först ut med detta problem.

Testar just nu mycket med olika fjäder lösningar runt org armar & ramper för på så sätt få en uppfattning om vad som händer i olika hastigheter. Det är ganska stor skillnad mellan en 21-45 drevad mskin och en 26-45a vars remmen tillbringar mest tid i variatorerna!.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Den stora boven är VÄRME och sen att TRA org desigen är svår att jobba med.

1200 är svår att få till optimalt hela vägen. Dock är -09 lite snällare än 10n & 11n...1200 orkar inte prylarna som jag kör med i 800n.
Har många 1200-åkare problem med detta?

Jag har själv passerat 150 mil idag med min -09'a på orginalremmen utan problem. Kommer att byta nu i förebyggande syfte, den har tappat ca 1 mm på bredden.

Trodde faktiskt att jag sköt en rem idag, bombade omkring på en myr och i samma tiondels sekund som jag kom upp på hårdpackat spår small det till som fan i variatorerna. Men remmen var hel. Måste ha fått snö på remmen eller nåt? Har en polare som kört samma maskin flera hundra mil utan bekymmer också. Vad skiljer på -10 och -11 motför min -09?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Har många 1200-åkare problem med detta?

Jag har själv passerat 150 mil idag med min -09'a på orginalremmen utan problem. Kommer att byta nu i förebyggande syfte, den har tappat ca 1 mm på bredden.

Trodde faktiskt att jag sköt en rem idag, bombade omkring på en myr och i samma tiondels sekund som jag kom upp på hårdpackat spår small det till som fan i variatorerna. Men remmen var hel. Måste ha fått snö på remmen eller nåt? Har en polare som kört samma maskin flera hundra mil utan bekymmer också. Vad skiljer på -10 och -11 motför min -09?
-09 Gade har en lite lättare primär i form av en hårdare fjäder. 130-290, -10 & 11n 100-200. -09 har en 47-44 helix med beige fjäder, -10 & 11n 47-40 med lila fjäder som är mjukare i sido tryck. -09 går bättre enligt mig. -10 & 11n har en tendens(org) att över växla i lös snö, med (dålig "back shift") som följd. Med bara 130-350 primär fjäder och C#2 på polarns -09 så gick den betydligt bättre. Han sköt han aldrig någon rem med körning runt Boden på 500 mil! Kör nu mer expedition 1200... vi har lite att stå i där.hmm.

Med lite mer utgifter än bra en fjäder så blir det ännu bättre. 130-320alt 350, 23,4g pin vikt,C#3 och en 47-40 eller lägre slut garder med -09ans sek fjäder så blir det kanon. Höj inte tillslaget, org är bäst på 1200 gaden. Det finns olika 23g pinnar att köpa. Den billigare är 46mm lång och är till TRA 2an. Den Pinnen tar i locket på TRA 3,4,5 & 7 om du kör på C#3 eller lägre. Går att slipa i locket, men det gillar inte jag. Köp i stället Goodwins 23,4g pin eller Daltons 25g justerbara. Dom är 42mm och går att använda även på C#1.
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Har många 1200-åkare problem med detta?

Jag har själv passerat 150 mil idag med min -09'a på orginalremmen utan problem. Kommer att byta nu i förebyggande syfte, den har tappat ca 1 mm på bredden.

Trodde faktiskt att jag sköt en rem idag, bombade omkring på en myr och i samma tiondels sekund som jag kom upp på hårdpackat spår small det till som fan i variatorerna. Men remmen var hel. Måste ha fått snö på remmen eller nåt? Har en polare som kört samma maskin flera hundra mil utan bekymmer också. Vad skiljer på -10 och -11 motför min -09?
Bara en tanke eftersom det small till åt dig...kollat så rullarna är hel i sekundären?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Bara en tanke eftersom det small till åt dig...kollat så rullarna är hel i sekundären?
Nej, ska kolla det. Detta var just innan jag kom hem, och jag tyckte att toppvarvet sjönk med 200rpm efter detta, hann iofs bara med en kort fullgasrepa efter händelsen, dock.