Nu håller ni er inte till frågan. Varför blev variatorerna kallare med en lite högre drevning? förslag!
Att höja tempen en grad kostar 1,13kw. Att köra med 115grader mot 90 på variatorskivorna och remmen kostar alltså 25*1,13=28,25kw! 155Hk =114kw
114-28,25=85,75kw=116hk som driver skoter farmåt! alltså effekt som en 600.
QUOTE]
Kan köpa att höge drevning leder till svalare temp.
Men skulle vilja veta hur du kom fram till att det kostar 1,13kw att höja tempen på variatorskivorna med 1 grad. Har du en trackdyno eller är det matematisk beräkningar som ligger bakom?
Vad jag vet så har aluminium ett värmetal på 0,897 joule per grad och gram
Då borde 1 grad kosta 0,9kw/kilogram vet ej hur mkt variatorn väger och vad remmen har för värmetal.
så förklara gärna lite mer
1,13 är en faktor som värme expertisen använder när man gör uträkningar vad det kostar att värma hus, vatten etc. Det åtgår alltså 1,13kw för att värma vatten en grad. Man kan alltså räkna ut hur lång tid en 2kw värmare behöver för att värma typ 100l vatten. Och givet vis med el priset inräknat se vad det kostar.Nu håller ni er inte till frågan. Varför blev variatorerna kallare med en lite högre drevning? förslag!
Att höja tempen en grad kostar 1,13kw. Att köra med 115grader mot 90 på variatorskivorna och remmen kostar alltså 25*1,13=28,25kw! 155Hk =114kw
114-28,25=85,75kw=116hk som driver skoter farmåt! alltså effekt som en 600.
QUOTE]
Har själv en gade BCX -11 och första remmen hållde nästan 100mil endast ledkörning med 391:an förrän den fransade sej. Andra remmen kördes in på led i 16mil och började fransa sej efter 10min ute i lössnön.Vad det gäller gaden så verkar det som att de flesta inkl jag har klart livet på remmarna. Jag är mer en led körare och det har ju givet vis hjälpt en del. 94 mil "so far" på samma rem. Men jag höjer ett varningen finger även på denna maskin om man pressar den hårt och länge i lössnö så blir det för varmt. Kan man ta C#1 men lite lägre varv så håller remmen. Att byta till en 130-260 primär fjäder är en billigt och bra lösning som sänker tempen ytterligare. Den orkar det utan problem på C#2. En annan billig lösning är att öka på pinvikten från org 18,8g till 22-23g.
Det är säkert så, men faktum är att heta variatorer inte fungerar. Jag har en track dyno som jag har använt flitigt fram till år. Har mindre med tid och ett för dåligt vent system till avgaserna. Jobbar på saken.Är det bättre för remmen att öka pinvikten än att clicka neråt/ ändra ramperna?
Tror inte att du kan använda en faktor från att värma vatten eftersom vatten är en annan massa jämfört med variator systemet som består av flera material, dock tillstörsta del av aluminium som har ett mycke lägre värme tal än vatten och därför kräver mindre energi.
Jag tror att enda sättet att mäta hur mycket effekt som förloras i variaton är med en trackdyno som man mäter effekten på mattan och jämför vid olika variatorkalibreringar som ger olika värme.
Jag fick dock lite lägre temp med 130-260 på C#1, men jag är helt övertygad om att helixen håller emot för mycket i högre farter och skapar därför ett slir i primären. Har provat med en rak 48 men dock med "after market" armar och ramper. Resultatet är mycket kallare variatorer med max temp på 75 grader i lössnö! Top speeden ökade på väg med 10km/h från 173 med org till 183 på mätaren. 183 är nog inte mer än 168-170 på gps. Full over drive ,83(20%) med 23-45 drevning som är org på gaden är 173 vid 8100 varv. Med ,5mm smalare rem minskar "over driven" med ett par %. Att få mer än 10% O på normalt packat snö underlag är nog helt omöjligt. så gps farter på 160 får man nog vara riktigt nöjd med på det underlaget. Har mycket "test & tune" kvar innan jag är nöjd. Det är kallt som fn så det blir en del vid datorn...Freeridern är dock klar.Har själv en gade BCX -11 och första remmen hållde nästan 100mil endast ledkörning med 391:an förrän den fransade sej. Andra remmen kördes in på led i 16mil och började fransa sej efter 10min ute i lössnön.
Skall tillägga att min skoter har gått på 8200 +-100rpm på C#1 vid ledkörning från dag 1, ÅF kollade att alla grejor är som dom skall vara på modellen och rengjorde sekundären på samma gång samt kollade att linjeringen var enligt brp:s spec, och det var den. Förra veckan så bytte ÅF ut orginalfjädern (160-290) till en 130-230 och detta resulterade i att den nu varvar 8100rpm på C#1 och variatortemperaturen är lika hög. Även inslagsvarven är samma som tidigare.
Jag tror det är ett jävla slirande på remmen med fullgas heltenkelt. Och lössnö+värme är döden för remmen.
Vad tar du för ett kit till freeriden då? består av vad för delar?Jag fick dock lite lägre temp med 130-260 på C#1, men jag är helt övertygad om att helixen håller emot för mycket i högre farter och skapar därför ett slir i primären. Har provat med en rak 48 men dock med "after market" armar och ramper. Resultatet är mycket kallare variatorer med max temp på 75 grader i lössnö! Top speeden ökade på väg med 10km/h från 173 med org till 183 på mätaren. 183 är nog inte mer än 168-170 på gps. Full over drive ,83(20%) med 23-45 drevning som är org på gaden är 173 vid 8100 varv. Med ,5mm smalare rem minskar "over driven" med ett par %. Att få mer än 10% O på normalt packat snö underlag är nog helt omöjligt. så gps farter på 160 får man nog vara riktigt nöjd med på det underlaget. Har mycket "test & tune" kvar innan jag är nöjd. Det är kallt som fn så det blir en del vid datorn...Freeridern är dock klar.
Kommer snart, bara kylan släpper. Vill testa mer. Har lagt ner mer tid på XU 1200an.Diablo, man kan alltså utgå ifrån att du har fått till och är nöjd med variatorkalibreringen på din renegade 800 etec ? Kul att höra isf !!
Effektpeaken ligger väll 7950-8000, du räknar alltså med att din varvräknare bommar med 200?min skoter har gått på 8200 +-100rpm på C#1 vid ledkörning från dag 1
ja om man kan få upp maskinen dit, så är ju den för lätt lastad i armarna, alt. fel primärfjäder. osv.Med högre varv som många kör med typ 8200+ så blir lasten i primären för låg och remmen blir varm. Inneffektivt
högre fart = inte lössnö/backcountry körning, där freeriden spränger sina remmar..8200 helt ok i högre fart.
ja med för hög drevning är det så. jag har försökt köra med hög drevning, men det ger resultatet att man stannar ikring 1:1 i utväxling. Drevade jag ner så använder jag hela utväxningsområdet , även OD, med min renegade. jag har testat 25t, 23t, 21t, 19t i olika kombinationer med 43T och 45T drev.Det är väldigt svårt och effekt krävande att komma igenom 1:1
Ni kör ju med C1 för de e enda alternativet ju, (std)?!?Jag och en del andra kör på C#1 för att få framdrift på maskinen därför att ski-doo inte har lyckts med kalibreringen. Nu när nästan alla maskiner är inkörda kan eftermarknaden lösa det mesta.
Där vart man brydd, måste fråga std. variatorer?-09 gade 600 e-tec 32mm kam 21-45 drevning (2,86 8t drivhjul,org) 164km/h gps 178 km/h mätare på väg. Frågan är hur gick detta till?
ja om man kan få upp maskinen dit, så är ju den för lätt lastad i armarna, alt. fel primärfjäder. osv.
saken är ju den att om du varvar över så missar du ju arbetsområdet där den är starkast och motorn tappar ju allt, såklart de blir ineffektivt
:weird:
nu är detta inte samma motor, men för att alla som inte fattar att effekten tar slut någonstans, att den efter den punkten sjunker, så visar jag denna kurva. bommar man peaken så tappar man allt. Man får inte kitta maskinen så att den går över peaken för 5öre...
Kör man lössnö så kommer man att drabbas av detta, det är väldigt kännbart när motorn helt plötsligt blir svagare trots att den varvar mer. Kör man som du sa mer led och den övervarvar, ja då äre inte samma motstånd som mattan erbjuder, och skillnaden är inte lika kännbar.
dvs de du sa
högre fart = inte lössnö/backcountry körning, där freeriden spränger sina remmar..
ja med för hög drevning är det så. jag har försökt köra med hög drevning, men det ger resultatet att man stannar ikring 1:1 i utväxling. Drevade jag ner så använder jag hela utväxningsområdet , även OD, med min renegade. jag har testat 25t, 23t, 21t, 19t i olika kombinationer med 43T och 45T drev.
Just nu har jag kört med 23-45, och viktat in och valt clicker för att den ska varva som den ska, just för att testa. Och den blir svalare med mindre drev, tillsammans med lika balanserade CL val och vikter.
Jag kommer dock att dreva ner nu till 21-45 och 8T 3,0pitch pga mattbyte.
Ni kör ju med C1 för de e enda alternativet ju, (std)?!?
C2 = övervarv
C3 = övervarv
C4 = övervarv
C5 = övervarv
C6 = övervarv
lägre clicker ger en känsla av mer push i maskinen, motorn varvar slöare men driften frammåt känns kopplad mot varvräknaren
högre clicker ger en känsla av mindre push i maskinen, motorn är mycket mer varvvillig men pushar inte alls i början, nålen i mätaren fladdrar snabbt som fan efter din tummes rörelser, men pushet saknas.
Nu detta beror som sagt på RAMPEN som sitter i, vid leverans.
denna ramp är FEL, eller vikten är FEL, eller Fjädern är fel.
alla dessa 3 tillsammans är fel, men byter man ut en av dem så får man en annan karaktär. Att köra på CL 1 är för att man gillar pushet där är dumt, eller ja synd, en ramp som ger samma utväxling men på CL3 är vad man vill ha.
osv..
hehe jaa
Där vart man brydd, måste fråga std. variatorer?
inte meningen att förvirra, jag vill bara poängtera att de e felOkej så vi som vill ha svalare variatorer så remmen håller ska byta ramper, mer vikt å andra fjädrar......Kan nån rekommendera nåt? vikken ramp? vikt?
fjäder? Jag blir bara förvirrad..