Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
inte meningen att förvirra, jag vill bara poängtera att de e fel

ramp
eller fjäder
eller vikt

ändra någon av dessa så ni kommer bort från övervarvningen som gör att variatorn INTE fungerar
, poängen med tråden är att de finns problem, jag sitter inte på lösningen, men de finns många sätt mellan 3-700kr för att komma inom rätt arbetsområde iaf!
JAg kör med orginal setup. Sköt massa remmar från början, linjerade rätt och har inte blåst nån mer på 75 mil iaf....MEN skulle vilja ha ner tempen så man slipper öpnna kåpor å ventilera osv efter en massa klättring.
Varvar 8000-8100 oavsett underlag C#2...en enkel åtgärd för mej vore då? :)
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Blir intressant å se blocket annonser tills hösten.
säljes summit freeride bla bla bla
Obs!!!! ett ex som ej äter rem!!!
Jag tror att dom ex som inte bränner rem knappast kommer ligga ute på Blocket till hösten. Jag har klarat mig hittills, i och för sig bara 50 mil än, men så länge den inte skjuter remmar så kommer jag behålla den i flera år. Det är en rätt grym maskin kan jag säga. Jag blir mest irriterad över hur brp, och dom andra tillverkarna för den delen, förhåller sig till dom som har problem. Det går ju så långsamt att vem orkar vänta? Börjar min maskin bete sig då fixar jag det själv, vet inte hur ni andra resonerar men kommer aldrig tunnelbanan tar jag en taxi.
 

TWR

Medlem
17 feb 2011
20
0
1
Finland
JAg kör med orginal setup. Sköt massa remmar från början, linjerade rätt och har inte blåst nån mer på 75 mil Varvar
Men vad gör man då ÅF säjer att linjeringen är ok, men man har samma remproblem som tidigare?

Kan även tillägga att jag redan ventilerat sidokåpan med frogskinz o.s.v.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Men vad gör man då ÅF säjer att linjeringen är ok, men man har samma remproblem som tidigare?

Kan även tillägga att jag redan ventilerat sidokåpan med frogskinz o.s.v.
Jaa det är ju lite jävligt det där......min linjering va ju också ok enl Ski-doos linjerings verktyg, men det va den INTE, ca 3mm fel. Sekundär åt vänster eller motor åt höger.
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
Har testat min maskin för en kort stund nu efter att nila justerat om den som det är gjort på freeriden som snowmobilegänget kör. kan säga att det kommer att bli grymt att köra den nu, har inte gasat på än p.g.a inkörningen som ska göras av remmen men det kändes att det var omdrevat.... ska köra mer imorgon om vädret inte bilr över -20 grader, ska bli intressant i alla fall när man törs gasa på för det var en MÄRKBAR skillnad på maskinen. lämnar mer info imorgon efter inkörning av remmen och då ska maskinen testas ordentligt i puder.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
När jag påtalade att linjeringen på min gade inte kan stämma fick jag samma svar, den är ok enl BRPs spec, vi gör inget annat än följer spec! Jag har shimsat min sek 4mm plus variator jox och nu kan jag hålla händerna på min variator. Men det är lätt sagt för mig som har verktyg, variator grejer i drivor..plus mer än 15 år erfarenhet av racing. Hoppas det kommer en lösning NU så denna tråd kan byta riktning till något mer trevlig läsning, för det är ändå en jäkla häftig maskin. Snacka de andra "märkena" vrider sig i skratt men vänta bara....med ordning på torpet flyger denna maskin ännu högre, var så säker. HÅLL UT.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Har testat min maskin för en kort stund nu efter att nila justerat om den som det är gjort på freeriden som snowmobilegänget kör. kan säga att det kommer att bli grymt att köra den nu, har inte gasat på än p.g.a inkörningen som ska göras av remmen men det kändes att det var omdrevat.... ska köra mer imorgon om vädret inte bilr över -20 grader, ska bli intressant i alla fall när man törs gasa på för det var en MÄRKBAR skillnad på maskinen. lämnar mer info imorgon efter inkörning av remmen och då ska maskinen testas ordentligt i puder.
Härligt! ser framemot en recension:)
Ner drevad 2 kugg och linjerade variatorer, va det det som va gjort?
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
När jag påtalade att linjeringen på min gade inte kan stämma fick jag samma svar, den är ok enl BRPs spec, vi gör inget annat än följer spec! Jag har shimsat min sek 4mm plus variator jox och nu kan jag hålla händerna på min variator. Men det är lätt sagt för mig som har verktyg, variator grejer i drivor..plus mer än 15 år erfarenhet av racing. Hoppas det kommer en lösning NU så denna tråd kan byta riktning till något mer trevlig läsning, för det är ändå en jäkla häftig maskin. Snacka de andra "märkena" vrider sig i skratt men vänta bara....med ordning på torpet flyger denna maskin ännu högre, var så säker. HÅLL UT.
Joo maskinen e grym...byt lånade med en polare som åker assault rmk-11 men jag ville snabbt ha tillbaka min egen :)
Lite svalare variatorer vill jag dock ha....ska mäta tempraturen med laser temp mätare till veckan när vi drar till fjälls, lätt hänt att man blir lite lurad kanske när man bara känner med händerna....95 grader som 377 remmen ska klara är ju trots allt jävligt varmt.....60 grader med bara händerna bränns ju redan rätt bra de.
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
Drevningen blev från 21/45 till 21/49 enligt snowmobiles uppgifter i artikeln och det ska vara gjort samma saker på min, men imorgon får vi se vad maskinen går för :)
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=446587&st=0

Tycker det är lite roligt att man försöker linjera med bara motorn men det räcker inte riktigt till om man vill ha det rakt åt remmen :) , hade samma problem med min 2008...jag förstår ibland inte hur Brp tänker.

Som de andra sidan pölen säger...shimsa ut sekundären hjälper mycket men vet inte om det räcker till hela problemet tyvärr!
Tyvärr! Måste få ordning på variatorerna. Det är där som problemet sitter(slirar på remmen) går ej att ventilera bort. Men det går att lösa.
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
Testat maskinen i 7 mil idag och kört stenhårt i kanske 2 mil bara puder. för lite milantal än för avgöra om det kommer att fungera men variatorerna går inte lika heta nu men dom känns ganska varma ändå... skulle haft en laser att kolla tempen med... känns lite oroligt över värmen men remmen verkar fin och kanske klarar av tempen som nu blir vid stenhård körning men det var ju bara som sagt 2 mil som jag körde vad summiten hade att ge...
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Testat maskinen i 7 mil idag och kört stenhårt i kanske 2 mil bara puder. för lite milantal än för avgöra om det kommer att fungera men variatorerna går inte lika heta nu men dom känns ganska varma ändå... skulle haft en laser att kolla tempen med... känns lite oroligt över värmen men remmen verkar fin och kanske klarar av tempen som nu blir vid stenhård körning men det var ju bara som sagt 2 mil som jag körde vad summiten hade att ge...
377 remmen klarar 95 grader över lite längre tid. 5-10 till då flyger den efter 30 min. 391 ska enligt uppgift tåla lite mer värme. Kan du hålla handen på primär skivan i mer än 3 sek är det ca 85 grader. Känn också efter om det är temp skillnad mellan primär och sek. Blir primären varmare är det där det slirar. En del laser mätare läser inte rätt temp på gummi så känn ordenligt med handen. Du ska kunna krama om remmen utan besvär, då är det ett bra kvitto på att det är ok.

Jag har börjat misstänka att min maskin har dåligt med effekt, därför att den orkar inte dra samma belastning i variatorerna som en likadan(Gade 800 e-tec). Har fått för sig att helt plötsligt bara "slå av" under pådrag och i bland tappa helt orken i höga farter. typ varv drop med 1000 för nästa gång efter omtag fungera helt ok. Detta måste var något bränsle rellaterat fel för att den är också helt värdelös på att starta bra vid kallstart -25. 5 försök! Min föra e-tec, dock en 600 startade bara man tittade på knappen efter en natt med -25.

Och är det fler e-tec800 som kan ha samma problem kan det mycket väl vara en orsak till att en del maskiner inte tar rem. De som tar rem har kanske helt enkelt mer effekt. Jag har aldrig känt eller fått någon aha upplevelse när den ska ha "bränt inkörnings prg" som jag vet en del andra har upplevt. Snarare att den går sämmre nu (90mil). Vid 57mil(sevice) hade den 18% kvar så den borde vara inkörd nu.
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
377 remmen klarar 95 grader över lite längre tid. 5-10 till då flyger den efter 30 min. 391 ska enligt uppgift tåla lite mer värme. Kan du hålla handen på primär skivan i mer än 3 sek är det ca 85 grader. Känn också efter om det är temp skillnad mellan primär och sek. Blir primären varmare är det där det slirar. En del laser mätare läser inte rätt temp på gummi så känn ordenligt med handen. Du ska kunna krama om remmen utan besvär, då är det ett bra kvitto på att det är ok.

Jag har börjat misstänka att min maskin har dåligt med effekt, därför att den orkar inte dra samma belastning i variatorerna som en likadan(Gade 800 e-tec). Har fått för sig att helt plötsligt bara "slå av" under pådrag och i bland tappa helt orken i höga farter. typ varv drop med 1000 för nästa gång efter omtag fungera helt ok. Detta måste var något bränsle rellaterat fel för att den är också helt värdelös på att starta bra vid kallstart -25. 5 försök! Min föra e-tec, dock en 600 startade bara man tittade på knappen efter en natt med -25.

Och är det fler e-tec800 som kan ha samma problem kan det mycket väl vara en orsak till att en del maskiner inte tar rem. De som tar rem har kanske helt enkelt mer effekt. Jag har aldrig känt eller fått någon aha upplevelse när den ska ha "bränt inkörnings prg" som jag vet en del andra har upplevt. Snarare att den går sämmre nu (90mil). Vid 57mil(sevice) hade den 18% kvar så den borde vara inkörd nu.
800 Etec som du har problem med... du får inte uppvärmning i displayen på den lite då och då?.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Vi har två Friirajdar på gården och dom går inte lika!? Min har iofs gått ca 30 mil längre, jag tror att min drar mindre med bensin och mer olja än den andra!? När vi åker så brukar han få i 5-7 liter mer än mig.
Sen "missar" min när man trycker fullt, hostar en till tre gånger när man har bråttom! Funderar på om missarna kommer av att det pumpar i för mycket olja just då?
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Vi har två Friirajdar på gården och dom går inte lika!? Min har iofs gått ca 30 mil längre, jag tror att min drar mindre med bensin och mer olja än den andra!? När vi åker så brukar han få i 5-7 liter mer än mig.
Sen "missar" min när man trycker fullt, hostar en till tre gånger när man har bråttom! Funderar på om missarna kommer av att det pumpar i för mycket olja just då?
Min hostar också till när man nyper fullt, ytterst irriterande. Hoppades på att det skulle ge sig efter inkörningen men av vad jag läst på dom amerikanska forumen så verkar det tyvärr inte bli bättre.