En polare till mig ringde sin ÅF idag tydligen räckte de med en nerdrevning. Man blir så matt..
Haha, ja man kan ju fortsätta att dreva ner tills problemet är löst men då kan man lika gärna köpa en 550 till slut. En lössnö maskin behöver viss fart på mattan för att funka.En polare till mig ringde sin ÅF idag tydligen räckte de med en nerdrevning. Man blir så matt..
Enkelt, alla som får åtgärdat river isär, dokumenterar och postar här på forumet i en tråd där bara de som äger en maskin skriver vilken setup det vart i en förutbestämd mall typ:Jag gissar på att det är samma som med Polaris, att de vill undvika att alla som har en Freeride vill ha dessa åtgärder allihopa.
Han var en riktig skämtare han....En polare till mig ringde sin ÅF idag tydligen räckte de med en nerdrevning. Man blir så matt..
Högre drevat = mer tryck på remmen (tra) = mindre slir = mindre värme = remmen håller längreNu ska ni få en liten tanke nöt igen. -11 renegade 800 e-tec 23-45 drevning + 2 kugg delvis 25-45= kallare variatorer, markant!
För varje kugg man ökar på det lilla drevet minskar väl drivet eller kraften? Den blir slöare men får högre topphastighet. Så har det då varit varje gång jag experimenterat med drevning. Köper man dessutom en mountain vill man väl ha kraft framför toppfart, eller är jag den enda med den filosofin?Nu ska ni få en liten tanke nöt igen. -11 renegade 800 e-tec 23-45 drevning + 2 kugg delvis 25-45= kallare variatorer, markant!
Delvis sant. Man vill ha bra snurr på mattan (nordamerikanerna talar om "trackspeed"), men inte nödvändigtvis en toppfart på 190 km/h.För varje kugg man ökar på det lilla drevet minskar väl drivet eller kraften? Den blir slöare men får högre topphastighet. Så har det då varit varje gång jag experimenterat med drevning. Köper man dessutom en mountain vill man väl ha kraft framför toppfart, eller är jag den enda med den filosofin?
Kommer upp snart igen, var fel i artikeln...vars tog freeride artikeln vägen som låg på startsidan?
Nu är jag hypotetisk i min skrivning. Den tempen som remmen och skivorna har på en välfungerande lösning är mellan 60-85 grader. 90-95 ärhelt ok vid extrema förhållanden. Vid så höga värmetal som 110-115 grader så eldar man bara rem. Den effekt som motor ger blir bara värme när remmen inte sitter fast nog i sytemet. Men faktum är att det krävs 1,13kw i effekt för att öka en grad.Så att höja tempen på remmen från -25 till +95 grader drar alltså drygt 184 hk? Nej, du måste räkna procentuellt och med adderade tal...
Nu referera jag inte till Freeridern utan jag vill ge er en hint om hur systemet fungerar. Renegaden i fråga ger också tempar upp mot 110 grader med org "set upen" på C#3. Med C på #1 sjunker tempen minst 10-15 grader. Varför? Mer tryck på remmen. Med en annan helix sjuker tempen ännu mer. I princip samma resultat med 2 kugg högre drevat. Det jag vill säga till er är dreva ner från 21 - 45 som är org på summiten till 19-45 hjäper inte mot värme problemet. Med omfattande ändringar i variator "set uppen" så går det alderles utmärkt att köra med 19-45. Det går utmärkt att kör med 23-45 också med en "set upp" som den drevningen vill ha.då borde det ju alltså bli bättre med högdrevning... Förstår inte varför inte BRP har fixat det där för länge sen