Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
Okej. jo jag kan hålla handen på variatorerna i 3 sek typ men remmen är då mycket svalare så då funkar det nog. variatorerna är nog ganska lika varma. har inte känt att den dör av eller nåt sånt vid fulltgaspådrag, den går hur bra som helst annars.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Har summit 146:an å freeriden samma variator setup å drevning?
Dom gjorde inget annat på Nila förutom linjering å nerdrevning?
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
Har summit 146:an å freeriden samma variator setup å drevning?
Dom gjorde inget annat på Nila förutom linjering å nerdrevning?
Vet inte till 100% vad dom gjorde för han ville inte berätta av nån anledning. han sa bara att allt skulle bli mycket dyrare än vad brp:s lösning på problemet skulle vara och att detta var deras egen ide´. men han pratade innan jag lämnade in skotern om linjering och kanske schimsning och sen lite annat, vilket jag tolkar som omdrevning och det känns som det är omdrevat också. vad jag kunde se så var det inte schimsat men jag ska ta en kväll och titta lite mer noga på skotern.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Vet inte till 100% vad dom gjorde för han ville inte berätta av nån anledning. han sa bara att allt skulle bli mycket dyrare än vad brp:s lösning på problemet skulle vara och att detta var deras egen ide´. men han pratade innan jag lämnade in skotern om linjering och kanske schimsning och sen lite annat, vilket jag tolkar som omdrevning och det känns som det är omdrevat också. vad jag kunde se så var det inte schimsat men jag ska ta en kväll och titta lite mer noga på skotern.
Brp:s lösning på problemet verkar ju inte ens existera, verkar va upptill varje ÅF att hitta på en lösning.

Hopppas att det fungerar för dej nu!
Skulle va intressant om du kan kika över den och se om du ser vad som e gjort, fast man ser ju inte så mycket.... Shims bakom lagret på sekundär borde ju synas och om det är en annan helix, men det är väll allt du kan se utan att riva.
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
jo jag ska kolla om helixen är bytt om jag nu minns vad det var som satt där... ska kolla schimsningen också och sen om jag hinner och orkar ska jag kolla drevningen. det verkar ju som det går tungt för brp att lösa det som du sa och det kan ju blivit så att ÅF fick lösa det och kanske får nån slags kompensation från brp i sin tur men det verkar ju skumt att dom inte vill tala om vad som är gjort, för om man vill så går ju allt att ta reda på ändå. Har du löst problemet själv eller?
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
jo jag ska kolla om helixen är bytt om jag nu minns vad det var som satt där... ska kolla schimsningen också och sen om jag hinner och orkar ska jag kolla drevningen. det verkar ju som det går tungt för brp att lösa det som du sa och det kan ju blivit så att ÅF fick lösa det och kanske får nån slags kompensation från brp i sin tur men det verkar ju skumt att dom inte vill tala om vad som är gjort, för om man vill så går ju allt att ta reda på ändå. Har du löst problemet själv eller?
43/47 är väl orginal helix om jag inte e helt ute å cyklar!?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
43/47 är väl orginal helix om jag inte e helt ute å cyklar!?
Korrekt, lägger in sidan med originalsetup "Europe" för Freeride samt Summit X146-163 så behöver ingen gissa.
Originalsetupen på dreven var väl 21/45 och med en justering till 21/49 tappar väl extremklättraren knappa 10 km/h i "trackspeed"
För övrigt samma drevning o setup som Lynx Boondockern rekommenderas med 146 matta med 2 tums kammar
Drevning 21-49
Kedja 106 länkar
Primärfjäder 130-320 Blue /purple
Ramp 413
Sekundärfjäder 1028-1350 Purple/purple
Helix 43-47


Blir intressant efterhand att se hur olika lösningarna kan bli när nu inte BRP gör det rätta och utfärdar en service bulletin som gäller för alla maskiner framöver oavsett ägarbyten och år.
 
Last edited:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Vad jag önskar att någon av er ledsnar och reklamerar hela skotern.

Skulle behövas ett prejudikat i skoterbranchen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Har 80 mil nu på min Freeride, 80 ganska hårda mil om man ska dömma efter utsséendet... vitt är inte en bra färg för något som ska användas!! =)

Jag har i det närmaste inga rembekymmer, inte mer än jag haft på tidigare Polarisar i alla fall. Sköt en efter 50 mil men det var mitt eget fel och skulle ha orsakat remhaveri på vilken maskin som helst. Min maskin är ventilerad och har flytande Team tied samt Teams V-kit i primären samt nu helt nyligen blivit nerdrevad till 20/45. Visst känner man att det blir skillnad på hur den går när man pulat den ett tag så nog blir saker varma men tydligen inte såpassa att det börjar paja. Maksinen verkar däremot otroligt känslig på höjd, den kan tappa flera hundra rpm bara på skillnaden från Skellefteälvens is och upp på toppen på Ledvatsfjället....

Mitt största klagomål gäller oljekonsumtionen, min maskin halsar olja som som det vore bärs...... värsta hittils var när den drog från just över 3/4 till under 1/2 i oljetanken på 15 liter soppa...... den är ju rent av jobbig att vara i närheten av när det går sakta, så mycket ryker den....
 
11 maj 2009
0
0
0
Avesta
Jag vill börja med att säga att jag tycker enormt synd om alla er som haft problem. För många är det en dröm som krossas både psykiskt och ekonomiskt. (tro mig jag vet) Det var dom snälla orden jag tänkte säga!! En kort historia: Jag har en -11 mountain 800 maskin (märke oviktigt men inte en Ski-Doo) och är fd ägare av en freeride.
Jag träffade 3 grabbar på blåhammarfjället förra helgen. Alla hade en varsin freeride. (om ni finns här på forumet kan ni väl kommentera tråden) Hur som: Alla hade med sig 4 st remmar i reserv a 1250 kr. En hade 2 st remmar kvar och dom andra en var. (EFTER 2 DAGARS ÅKNING) Jag nämnde att jag hade åkt 160 mil på orginal-remmen och blev kallad för lögnare mm.(jag har tävlat på elit-nivå i cross så jag försäkrar att den inte är gubb-körd). De total-sågade min maskin bara för att det inte var en Ski-Doo och så vidare bla bla bla.
Det jag vill säga är: ÄR SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ DETTA MÄRKES***ERI. Många av er som har problem försvarar freeriden ut i fingerspetsarna BARA för att det är en Ski-Doo. Som crossförare strävade jag alltid efter att ha "det bästa materialet" OAVSETT MÄRKE. Fick man problem så bytte man till nått som funkade. Jag ägde min freeride i 5 v. Efter 3 st omdrevningar,linjeringar och 6 st remmar och div annat strul fick jag nog och sålde den. Den är helt klart bland dom roligaste maskinerna jag kört. Men det var ju det där med att KÖRA. Det är väl det man är ute efter och INTE en massa strul hela tiden. Med nya maskinen har jag som sagt kört 160 mil och bytt tändstift en gång och fått mycket kvalitetstid i bergen UTAN att behöva oroa sig för remmen. Tyvärr tror jag att freeriden kommer att bli en mörk historia som kommer att svärta ner Ski-Doo rykte. (kika lite på dom amerikanska siterna får ni se) När det gäller korta maskiner skulle jag aldrig köpa nått annat än Ski-Doo ;-)

GÖR SOM JAG. BYT TILL NÅTT SOM FUNKAR
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
GÖR SOM JAG. BYT TILL NÅTT SOM FUNKAR
Gör inte som Robban300.

Detta tjänar framförallt inte köparen av maskinen på, men i längden inte konsumenterna.

Gör det som är rätt - åk till ÅF och reklamera maskinen, var väldigt tydlig med att åtgärd MÅSTE göras och avhjälps det inte på ett par försök - så kräv återköp!

Det gagnar oss alla. (Tyvärr kan det kosta er en eller ett par skoterhelger i solen - men många helger kvarstår!)
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Jag vill börja med att säga att jag tycker enormt synd om alla er som haft problem. För många är det en dröm som krossas både psykiskt och ekonomiskt. (tro mig jag vet) Det var dom snälla orden jag tänkte säga!! En kort historia: Jag har en -11 mountain 800 maskin (märke oviktigt men inte en Ski-Doo) och är fd ägare av en freeride.
Jag träffade 3 grabbar på blåhammarfjället förra helgen. Alla hade en varsin freeride. (om ni finns här på forumet kan ni väl kommentera tråden) Hur som: Alla hade med sig 4 st remmar i reserv a 1250 kr. En hade 2 st remmar kvar och dom andra en var. (EFTER 2 DAGARS ÅKNING) Jag nämnde att jag hade åkt 160 mil på orginal-remmen och blev kallad för lögnare mm.(jag har tävlat på elit-nivå i cross så jag försäkrar att den inte är gubb-körd). De total-sågade min maskin bara för att det inte var en Ski-Doo och så vidare bla bla bla.
Det jag vill säga är: ÄR SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ DETTA MÄRKES***ERI. Många av er som har problem försvarar freeriden ut i fingerspetsarna BARA för att det är en Ski-Doo. Som crossförare strävade jag alltid efter att ha "det bästa materialet" OAVSETT MÄRKE. Fick man problem så bytte man till nått som funkade. Jag ägde min freeride i 5 v. Efter 3 st omdrevningar,linjeringar och 6 st remmar och div annat strul fick jag nog och sålde den. Den är helt klart bland dom roligaste maskinerna jag kört. Men det var ju det där med att KÖRA. Det är väl det man är ute efter och INTE en massa strul hela tiden. Med nya maskinen har jag som sagt kört 160 mil och bytt tändstift en gång och fått mycket kvalitetstid i bergen UTAN att behöva oroa sig för remmen. Tyvärr tror jag att freeriden kommer att bli en mörk historia som kommer att svärta ner Ski-Doo rykte. (kika lite på dom amerikanska siterna får ni se) När det gäller korta maskiner skulle jag aldrig köpa nått annat än Ski-Doo ;-)

GÖR SOM JAG. BYT TILL NÅTT SOM FUNKAR
Men vad funkar då? Ski-doo äter remmar till frukost, lunch och middag. Polaris trampar man genom fotstegen på om man kommer iväg från gården innan den börjar misstända och bluddra. Yamaha Nytro har en soppatank obetydligt större än torrsumpen ,och jag vill då inte ha en kälke med soppa med mig för at komma mig från gården. Återstår A-C som jag inte vet nåt om. Men jag håller med fullständigt , man vill ju KÖRA inte SKRUVA med NYA grejjer för 150000.... Sorry Off-Topic , jag vet... Blir bara så f*******d.....
 
Last edited:

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Men vad funkar då? Ski-doo äter remmar till frukost, lunch och middag. Polaris trampar man genom fotstegen på om man kommer iväg från gården innan den börjar misstända och bluddra. Yamaha Nytro har en soppatank obetydligt större än torrsumpen ,och jag vill då inte ha en kälke med soppa med mig för at komma mig från gården. Återstår A-C som jag inte vet nåt om. Men jag håller med fullständigt , man vill ju KÖRA inte SKRUVA med NYA grejjer för 150000.... Sorry Off-Topic , jag vet... Blir bara så f*******d.....
M8 värkar ju va nice men den värkar också tugga lite rem tyvärr...tror inte problemet är lika stort som på Freeriden/Summiten men det finns där.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Håller mig rätt uppdaterad även på dom amerikanska forumen och jag tycker snarare det verkar som om dom har mindre problem än vi. Dom flesta problemposter är skrivna av skandinaviska användare. Antingen funkar deras setup bättre eller så fixar dom bara eventuella problem själva utan att göra väsen av sig.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Håller mig rätt uppdaterad även på dom amerikanska forumen och jag tycker snarare det verkar som om dom har mindre problem än vi. Dom flesta problemposter är skrivna av skandinaviska användare. Antingen funkar deras setup bättre eller så fixar dom bara eventuella problem själva utan att göra väsen av sig.
I både USA och Canada har de en helt annan tradition att individanpassa hela variatorsetupen oavsett det handlar om körning i Revelstoke, Alaska eller Newfoundland/Lewis Hills, dessutom ett större och billigare utbud av firmor/grejor för just detta.
Dessutom har de oftast någon "på bygden" som är duktig/har testat och redan från början kan tala om vilken setup de skall ha . löses säkert många gånger redan vid köp av likaså duktiga mekaniker hos deras ÅF då man har mycket större erfarenhet av vad som funkar eller inte.

Det börjar ju komma några även i Sverige som har grejor hemma och även utför arbetet men ännu är marknaden väldigt liten för dem då den stora majoriteten ägare av prestandamaskiner sällan nyttjar mer än 75 % av kapaciteten om ens det vilket gör att de aldrig märker av de bekymmer man får vid hårt bruk.

Det förtar inte det självklara, alla maskiner som säljs med en image att klara både det ena och andra ska uppfylla förväntningarna utan att kosta 50-500 kr/mil för remmar, om inte ska det vara en garantiåtgärd vilken omfattar alla sålda maskiner så att den som köper en "gubbkörd" 2011 Freeride om 3 år inte behöver lägga ut tusentals kronor på setup och remmar.
 

TWR

Medlem
17 feb 2011
20
0
1
Finland
Håller mig rätt uppdaterad även på dom amerikanska forumen och jag tycker snarare det verkar som om dom har mindre problem än vi. Dom flesta problemposter är skrivna av skandinaviska användare. Antingen funkar deras setup bättre eller så fixar dom bara eventuella problem själva utan att göra väsen av sig.
Kan bara meddela att här i grannlandet så har vi minst lika mycket problem som er, och det gäller Freeride / X 146. 163:an så har dom haft mindre problem med.
Jag har problem med min BCX och hörde även att en med X-RS 600 slapp hela 300km med sin första rem.