Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
T.N.T: Nej, det kommer nog inte bli åtgärder på alla maskiner.
Men vill man ha det åtgärdat är det bara att stå på sig och säga att man haft remproblem...

Trodde nog att BRP skulle komma med nåt mer än det gamla vanliga med nerdrevning.
Nu när man satt sig in lite mer i det djupa ämnet variatorer känns det som man börjar förstå mer...
Vad är galet när det är svart djupt ner i sekundären och högt upp på primären?
Dåligt remtryck=slirande rem=Död rem...

Nej, det blir nog att försöka börja byta grejer, är lite på det klara vad jag vill ha... Annan helix och mer vikt.
Min maskin har dock klarat remmarna skapligt. Har justerat momentstoppet tightare, hade schimsad sekundär innan jag fixade flytande.

En till grej som också hjälpt till, som Diablo talat om är vilken clicker man kör på.
Förstår funktionen med att lägre clicker ger flackare ramp för rullen att klättra mot och remtrycket ökar...
Jag har kört på clicker 1 hela tiden, har även bytt primfjäder till 130-290 (original 130-320)
Ändå så orkar den med, varvar 8000 i början, 8100 mot slutet av utväxlingen...
Konstigt att den orkar med det när många andra inte ens orkar clicker 1 med originalfjäder...
Bäst vore väl att ha momentstoppet thight mot?, fast det börjar ju vibrera så jävligt. Jo remsliret är det ju som dödar remmen och känns ju konstigt att dom ska få bort det med den lilla nredrevningen som görs på vissa maskiner
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Hos min återförsäljare skulle det bli nerdrevning och byte av helix på alla freeride/summit x han sålt iaf
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Bäst vore väl att ha momentstoppet thight mot?, fast det börjar ju vibrera så jävligt. Jo remsliret är det ju som dödar remmen och känns ju konstigt att dom ska få bort det med den lilla nredrevningen som görs på vissa maskiner
Jag har stoppet tight moot nu, det blir att vibrera lite mer, men det kan man ta om remmen håller bättre...

BMR
Hos min återförsäljare skulle det bli nerdrevning och byte av helix på alla freeride/summit x han sålt iaf
Har han fått de dirketiven från BRP eller är det vad han själv bestämt?
Är ju riktigt sjukt om BRP säger olika saker till olika handlare...
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
De jag känner som ska in och ätgärda sina maskiner nu till veckan får nerdrevat och byte till annan helix, dom har två olika Åf också så det borde väl komma från brp?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Får man fråga vilka åf det handlar om, så man kan referera till dem om min handlare inte får samma svar från BRP...
Vilken jävla fars detta är, tur att skotern är kanon iallafall....
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Då har man varit ute och testat lite mer grundligt med flytande sekundär.
Först lite bilder...

Nya axeln med splines monterad.



Sekundären monterad.



Längst ut sitter en distans som hindrar sekundären att komma för långt ut.
På bilden sitter sekundären i position enligt BRP spec.
Det är ca 6mm från sek. ut till distansen.



Och så här ser remlinjeringen ut då, med BRP spec...



Efter att man pallat upp maskinen och låtit mattan snurra lite så lägger sig sekundären i denna position. Den har alltså flyttat sig utåt ca 6mm.



Remlinjering då sekundären flyttat sig till önskat läge.



Sekundärens läge vid växling.
Sekundären rör sig lite inåt när variatorerna börja växla ut, flyttar sig 1-2mm.
Denna bild är tagen då mattan snurrar med bra fart, kanske hade 50-60 km/h på mätaren.
Sjukt att allt ser ut att stå still, snabb slutartid på kameran...


Har nu på eftermiddan varit ute och testat lite och även mätt lite temperaturer på primär och sekundär.
Tillverkade en distans att lägga utanför sekundären för att tvinga in den i en fast originalposition.

Efter hårdkörning på en myr med rejält snödjup så ser man iallfall skillnader på temp mellan flytande och fast sekundär.
Flytande gav ca90 grader på sekundärskivorna, primären var ca 10 grader varmare.

Efter montering av distans, lite normalkörning för att få normal temp på skivorna och sedan lika mycket gasning gav med fast sekundär i originalposition 10 grader mer på sekundären och 10-15 grader extra på primären...

Höga temperaturer är det.
Denna mod med flytande är inte hela förklaringen till remproblemen, men det är uppenbart en del i problematiken.
 
Last edited:

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Då har man varit ute och testat lite mer grundligt med flytande sekundär.
Först lite bilder...

Nya axeln med splines monterad.



Sekundären monterad.



Längst ut sitter en distans som hindrar sekundären att komma för långt ut.
På bilden sitter sekundären i position enligt BRP spec.
Det är ca 6mm från sek. ut till distansen.



Och så här ser remlinjeringen ut då, med BRP spec...



Efter att man pallat upp maskinen och låtit mattan snurra lite så lägger sig sekundären i denna position. Den har alltså flyttat sig utåt ca 6mm.



Remlinjering då sekundären flyttat sig till önskat läge.



Sekundärens läge vid växling.
Sekundären rör sig lite inåt när variatorerna börja växla ut, flyttar sig 1-2mm.
Denna bild är tagen då mattan snurrar med bra fart, kanske hade 50-60 km/h på mätaren.
Sjukt att allt ser ut att stå still, snabb slutartid på kameran...


Har nu på eftermiddan varit ute och testat lite och även mätt lite temperaturer på primär och sekundär.
Tillverkade en distans att lägga utanför sekundären för att tvinga in den i en fast originalposition.

Efter hårdkörning på en myr med rejält snödjup så ser man iallfall skillnader på temp mellan flytande och fast sekundär.
Flytande gav ca90 grader på sekundärskivorna, primären var ca 10 grader varmare.

Efter montering av distans, lite normalkörning för att få normal temp på skivorna och sedan lite mycket gasning gav med fast sekundär i originalposition 10 grader mer på sekundären och 10-15 garder extra på primären...

Höga temperaturer är det.
Denna mod med flytande är inte hela förklaringen till remproblemen, men det är uppenbart en del i problematiken.
Bra jobbat där!!! , bra info m.m

Så Brp specs orginal ger följande:

Temp sekundären: 100c
Temp Primär : 110-115c

Flyttande sekundär:

Temp sekundär : 90c
Temp Primär : 100c

Känns som det vore bra om du har kunnat testat med annat helix också :) .
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
Har nu kört en del sen nila fritid drevade om min summit och kan nog konstatera att detta troligtvis inte kommer att funka så länge till...
går inte att hålla handen på varken rem eller variatorer i mer än 1 sek. sitter dock en 391 rem där nu men den lär ju inte tåla den värmen något länge. vad ska man göra? är ganska less på att köra skotern på släp istället för på snö... det måste ju slira nåt oerhört på variatorerna eftersom dom går så varma. dessutom tar den 3,5 % olja vilket är lite för mycket också, Mätade upp det noggrant så det är ingen uppskattning. SÅ LESS PÅ DETTA NU! att man inte ska kunna bruka en skoter som är byggd för hård lösnökörning.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Går ju tydligen att få ner tempen något då med flytande, men det är ju fortfarande på tok för varmt! Tror ändå att boven i dramat är okyld vev då värmen går ut i primären och gör den stekhet, den värmen lär ju aldrig försvinna oavsett mod. Men det är ju ingen nackdel att kolla linjering och att det inte glappar på momentstoppet (verkar som en del ÅF bara kastat ihop grejerna åt folk, dock perfekt på min iafa).
Är spec´en hittills från BRP: 49drev och annan helix eller har de tillkommit nått?
Skall dock tillägga att min rem fortfarande ser som ny ut efter 64mil, skall bli intressant att se om man blir först över 100 strecket på samma rem hehehe! :)
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
det blev inlinjerat och drevningen blev 21 49, ingen helix är bytt för visst satt det 43/47 på dom? remmen ser ju fin ut men som sagt på tok för varmt ändå. ska ringa igen på måndag och diskutera med han på nila. kan ju bli bättre med en annan helix också med lite tur. kan det vara för dåligt remtryck tro? vad gör man om så är fallet?
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
jo bara drevning blev gjort, ska som sagt ringa imorgon och kolla det det där om att helixen ska bytas som det sägs.
 

Nick Name

Aktiv medlem
4 apr 2005
50
0
6
Piteå
det blev inlinjerat och drevningen blev 21 49, ingen helix är bytt för visst satt det 43/47 på dom? remmen ser ju fin ut men som sagt på tok för varmt ändå. ska ringa igen på måndag och diskutera med han på nila. kan ju bli bättre med en annan helix också med lite tur. kan det vara för dåligt remtryck tro? vad gör man om så är fallet?

Hej.
Hade problem med min X-trim 600 sdi där framförallt primären blev alldeles för het, monterade ett Dynamo Joe kit som gav klart högre remtryck och hips vips så kunde man smeka skivorna,. De var avsevärt mkt svalare, och remslir var ett minne blott. Nuvarande ägaren kör på samma rem som jag satte på , den borde ha snurrat ca 250 mil vid det här laget, ser ut som ny. Väntar bara att DJ kommer med ett kit för 413 ramper så att man får montera det på E-tec 800:an. Tror nog att problemet med remsprängningar försvinner då. Ska förresten också in med min och dreva och linjera, jag tror att de skulle byta helixen också, är ej säker.
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
okej. det låter ju bra men vi som kunder ska ju inte behöva börja köpa olika variatorkit för att maskinen ska fungera som den ska. ja jag får väl se vad han säger imorgon då jag ringer.
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Har nu kört en del sen nila fritid drevade om min summit och kan nog konstatera att detta troligtvis inte kommer att funka så länge till...
går inte att hålla handen på varken rem eller variatorer i mer än 1 sek. sitter dock en 391 rem där nu men den lär ju inte tåla den värmen något länge. vad ska man göra? är ganska less på att köra skotern på släp istället för på snö... det måste ju slira nåt oerhört på variatorerna eftersom dom går så varma. dessutom tar den 3,5 % olja vilket är lite för mycket också, Mätade upp det noggrant så det är ingen uppskattning. SÅ LESS PÅ DETTA NU! att man inte ska kunna bruka en skoter som är byggd för hård lösnökörning.

Jag tycker du ska lämna in skotern igen...och säg åt dem gör om gör rätt :) , annars pengarna tillbaka....Snart är ju vintern över!. Trist när ni inte änns kan använda skotrarna till det de är gjord för utan att de ska spränga remmarna.
 
R

RevMan

Kanske 391 remmen håller bättre men jagtror att det går åt fel håll om man monterar den. om det är som BRP säger att den har hårdare yta än 377 så kommer det ju slira ännu mer.
Att bara dreva ner tror jag inte heller på.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Vilda funderingar som flyger fram i huvvet nu, men racingremmen, 288?, är väl mjukare, eller? Hur skulle en sån rem hålla? Om man utgår från att de är remslir som orsakar värmen så kanske en mjukare rem som inte slirar då kan ge betydligt svalar grejjer så de håller?
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
Vilda funderingar som flyger fram i huvvet nu, men racingremmen, 288?, är väl mjukare, eller? Hur skulle en sån rem hålla? Om man utgår från att de är remslir som orsakar värmen så kanske en mjukare rem som inte slirar då kan ge betydligt svalar grejjer så de håller?
Ja kanske om nu inte 288:an var lite smalare? tror inte heller på 391 remmen eftersom den är hårdare, det borde ju logiskt sett slira mer då eller?
UNDERBARA SKI-DOO.............