Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Nu har även min polare kört in sin freerem till åf blir även byte på sekundär på den då ena skivan har gett sig av värmen..
 

E-tec

Aktiv medlem
17 aug 2010
88
0
6
Luleå
Jag har varit och fått min nerdrevad, men finns det några direktiv från BRP, eller är det upp till varje Åf att bestämma.
Enligt min Åf så skulle de börja med drevning.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Hoppas det börjar lösa sig..noterbart är att 800e-tec har max vrid 77-7800,max power på 7950rpm, vid 8100 har ni tappat 5-7hk! Den digitala visar enbart 50varv för mycket så 8000 på den digitala är ok. Så lasta på och kör ej med över varv.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Och direkt ni börjar övervarva, över 8100 så kommer vissa fenomen som att den kan tveka ibland vid gaspådrag och sånt.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
tveka vid gaspådrag å misstända?? det ha min börja göra nu......kan de vara det då? få clicka om den då
Jepp clicka om den så du håller nere varven till 8000 så ska du nog slippa det.
Verkar dock vara rätt känslig för att om du landar hårt och täpper för avgaspipen så kan den somna in nån millisekund, ett litet skydd framför pipen som styr undan snön skulle nog hjälpa....
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Jag tycker, och har för den delen redan kommit fram till att min 800 e-tec gade inte fungerar alla dagar som den borde! Varvar markant mer eller mindre från gång till en annan. Slår helt av i bland vid fullt gas på drag så jag nästan slår skallen i styret!
 

SLDNX

Välkänd medlem
16 aug 2007
148
1
6
Mora
har inte läst hela tråden så någon kanske tidigare har påpekat detta...
En som jag pratade med menade på att det var en plastbricka i (tror det var sekundären) som inte orkade hålla emot när det vart varmt och därmed så gled variatorn isär och då remslir...

Jag uppfattade inte han helt hundra som det märks på min aningen obegripliga beskrivning, men det kanske är någon som förstår vad jag menar....

En kompis som har en summit 800 e-tec 146, den åt remmar åt honom och dom fick den nerdrevad 4 kugg!! av återförsäljaren.
Snacket gick att det var en "tokig" finne som tyckte att när dom kom in i sverige så skulle dom ha bättre variatorbestyckning för ledåkning..
 

summit800r

Medlem
17 feb 2010
48
2
1
rusksele
Jag tycker, och har för den delen redan kommit fram till att min 800 e-tec gade inte fungerar alla dagar som den borde! Varvar markant mer eller mindre från gång till en annan. Slår helt av i bland vid fullt gas på drag så jag nästan slår skallen i styret!
ja nog håller man på att slå skallen i styre.......å sen "smattrar" den då man fortfarande håller stumt i sinne
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
har inte läst hela tråden så någon kanske tidigare har påpekat detta...
En som jag pratade med menade på att det var en plastbricka i (tror det var sekundären) som inte orkade hålla emot när det vart varmt och därmed så gled variatorn isär och då remslir...

Jag uppfattade inte han helt hundra som det märks på min aningen obegripliga beskrivning, men det kanske är någon som förstår vad jag menar....

En kompis som har en summit 800 e-tec 146, den åt remmar åt honom och dom fick den nerdrevad 4 kugg!! av återförsäljaren.
Snacket gick att det var en "tokig" finne som tyckte att när dom kom in i sverige så skulle dom ha bättre variatorbestyckning för ledåkning..
Fattar inget av detta!???
 

summit800r

Medlem
17 feb 2010
48
2
1
rusksele
Jepp clicka om den så du håller nere varven till 8000 så ska du nog slippa det.
Verkar dock vara rätt känslig för att om du landar hårt och täpper för avgaspipen så kan den somna in nån millisekund, ett litet skydd framför pipen som styr undan snön skulle nog hjälpa....
ändrade till clicker 2...de blev bättre. hoppas det fortsätter så =)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
har inte läst hela tråden så någon kanske tidigare har påpekat detta...
En som jag pratade med menade på att det var en plastbricka i (tror det var sekundären) som inte orkade hålla emot när det vart varmt och därmed så gled variatorn isär och då remslir...

Jag uppfattade inte han helt hundra som det märks på min aningen obegripliga beskrivning, men det kanske är någon som förstår vad jag menar....

En kompis som har en summit 800 e-tec 146, den åt remmar åt honom och dom fick den nerdrevad 4 kugg!! av återförsäljaren.
Snacket gick att det var en "tokig" finne som tyckte att när dom kom in i sverige så skulle dom ha bättre variatorbestyckning för ledåkning..
Du menar den gamla justeraren som satt på sekundären för remspänningen, den finns mig veteligen inte monterad längre på nya maskiner.
Satt sån på min 09:a jag hade tidigare när den kom till ÅF men den böt han ut till aluminium redan innan jag fick den.
Så detta problem är ett minne blott...
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Direktivet från BRP senast idag är endast att det ska på 49drev istället för 45 inget annat skall göras mer enligt dom.
Detta står BRP för och det skall göras på alla summit, problemet dom har nu är att det är slut på 49drev i Sverige säger dom så det är bara att vänta för dom som inte fått det monterat redan.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Hade ju varit fint om Snowmobile skriver ut vad som vart gjort åt maskinen på Nila, så kanske andra ÅF kan göra samma lösning, om han är förtegen till kund kan han väl åtminstone dela med sig av infon till andra ÅF eftersom detta verkar fungera.
 
R

RevMan

man ska även montera en extra huvstropp och bukplåt under fotholkarna så det inte kommer in lika mycket snö till remmen.

I mina ögon kommer det bara skapa mer problem då snön blir insparkad till variatorn istället för utsparkad undertill.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Jahapp kanske dags för en liten rapport då.
Min Freeride har fram till i dag gått ganska precis 110 mil.
Detta är gjort:
vid ca 6-8 mil monterades SLP ventilationskit på variatorsidan, flytande Team Tied sekundär samt mitt egenkonstruerade variatorstag. Satte även dit ett par Lynx RS framfjädrar jag hade liggandes.
Vid ca 50 mil kom jag mej för att montera övriga Team-pryttlar som följde med kitet (primärvariatorsakerna)
Vid 60 mil drevade jag ner den till 20/45 i samband med att jag hade upp kedjehuset och kollade kedjan efter årtusendets stubbkänning. (20-drevet kom även det med Team-kitet) Samtidigt bytte jag till grövre boggifjädrar.
Har även "Frogskinnat" nosen och då drastiskt minskat mängden is i noskonen och i framvagnen.

Orginalremmen utvecklade frisyr runt 50-milastrecket men det efter att jag legat och kört 90-100 i 1,5 mil i halvmeterdjup vattensörja på Skellefteälven, (så det är väl nästan mitt eget fel, Assaulten smälte en variatorrulle under samma förhållanden i fjol). Då monterade jag en 391-rem och den håller utan problem än, (och det blev inte mycket av inkörning för den).

Att pula på i skogen, klättra och allmänt busåka går hur fint som helst och variatorerna känns inte tappa funktion pga värme under sån körning. Vad jag däremot märker är att jag ska vara lite försiktig med att köra för fort långa transportsträckor, och särskillt om det är ospårat/går tungt. Ligger jag på 80-90 nån längre bit ospårat på en sjö så känns det rätt tydligt att saker blir varma. Släpper man och tar om så är den trubbig och seg upp i varv. Men backar man av då lite så är det lugnt och börjar man klättra och busåka så går det rätt kvickt att variatorerna återgår till full funktion.

Överlag så är jag jävligt nöjd med maskinen, den är en fröjd att köra och går som en gud i snön. De två största irritationsmåmenten hittils är oljeförbrukningen som är i "överkant" samt den där j*#¤a stoppknappen som tenderar att åka in när man minsta anar det. Har gjort ett flertal turer över styret p.g.a att maskinen stannat i helt fel ögonblick, men nu efter att en återfjädrande stoppknapp inhandlats för 99kr från 24mx.se så är det problemet borta =) Vid en av mina turer över styret så fick jag lära mej en sak som ni andra kan tänka på också. Kabelhärvan till styret går ut under styrhöjaren på framsidan styrstångens ovandel. Den mekaniska stoppen för styrhöjaren, den som hindrar styrhöjaren att vikas för långt fram, är en tunn plåtbit. Tydligen så om en stor, ståtlig och kraftfull karl, (alltså jag :cheesy: ) bestämmer sej för att flyga över styret, men flyger lite för lågt och tar styret med styrhöjare med sej fram så är risken stor att underkanten på styrhöjaren klipper av hela kabelhärvan mot styrstången för att den klena stoppen skär in i höjaren istället för att stoppa den. Jag har nu, efter att ha lagat ett par kablar, dragit om kabelhärvan så den går in i höjaren en bit upp istället för att gå in under den. På så vis så kan den inte klippas mot styrstången nästa gång det händer.

Puh, nu blev jag less på att skriva. Avlutar med att lägga in en bild på mitt variatorstag igen.

DSC00335.jpg
 
Last edited:

Roggaz78

Aktiv medlem
30 jan 2008
94
0
6
Brunflo
de e ju roligt att den funkar grett för dig men problemet kvarstår ju fortfarande imed att du fått köpa på dig en massa eftermarknadsprodukter för att den ska fungera.