Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vänta nu, fick larmet e-prom 2 i helgen, måste alltid (nästan iaf) knugga dessen för att få bort check key larmet. Ska kolla upp det, låter intressant med en ny programering till oljan!?
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
En nyckel går inte att programera om men fick du något fackmässigt svar om eprom2?
BRP skulle kolla upp så min handlare hade sista versionen av B.U.D.S och sen skulle dom omprogrammera skotern, jag skrev fel, menade inte själva nyckeln men det hade att göra med DESS funktionen. Jag har fått ett fackmässigt svar, är tydligen bara inte kapabel att återge det, haha. Men om skotern omprogrammerades med senaste programversionen skulle eprom2 försvinna, felkoden påverkar tydligen inte skotern på något sätt sett till performance.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Finns bara 2 aktiva uppgraderingar, den ena för bättre prestanda, sk kallade fjällbestyckningen samt en hastighetsmätare uppdatering som i huvudsak var för att starta "lap timer funktionen".
(Det finns fortfarande handlare som hävdar att denna uppdate är för förskräckligt höga höjder,min 1200 meter som är normal svensk fjällhöjd. Dock så står det inte och faller på sin spets, en mulen dag med lågtryck i Sundbyberg är sak samma som -15 på fjället under blå himmel.)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Just ja, glömde nämna den lilla detaljen. :)

Nya oljemappen måste väl gälla alla maskiner då dom knappast skiljer sig åt från fabrik?
Har bokat tid för neddrevning och omprogrammering av nyckeln (pga eprom2-koden). Vore ju skönt att ta allt i samma veva. Och nån som kollat färgen på nya primärfjädern förresten? Inkopplingsvarv på 4200 lät ju inte nåt vidare.
Kan kolla färgen så fort den anländer! Varför inge vidare med 4200 i ikoppling, det är ju knappast en fismaskin att åka runt å puttra i 15km/H med, då har man nog köpt fel maskin. Roligare maskin med denna fjäder och uppenbarligen hela remmar bra bit ovan 100 strecket, så de är väl bara bra.
Oljeförbrukningen skall tydligen minska mer och mer efter typ 120mil vad jag hört, jag tyckte nu senast jag var ut att den dragit extremt mycke mindre olja än gången innan jag var ut så de verkar vara på rätt väg.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ska man ha den så kallade "fjällmappningen" även som kustbo?
Men det var alltså inget med olja att göra, synd! Vore kul om frasen".. i stort sett helt lukt och rökfri, speciellt på låga varv..." och "...mkt låga oljeförbrukningen på 1l per 450km..." vore sant istället för 4-5%.
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
fick tillbaks min maskin idag, allt som gjordes var att byta drev till 21-49... tydligen det enda dom ska göra, efter det for jag o körde en sväng i 5 minus och tyckte variatorerna var varmare än innan även så kör jag ventilerat.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Kan kolla färgen så fort den anländer! Varför inge vidare med 4200 i ikoppling, det är ju knappast en fismaskin att åka runt å puttra i 15km/H med, då har man nog köpt fel maskin. Roligare maskin med denna fjäder och uppenbarligen hela remmar bra bit ovan 100 strecket, så de är väl bara bra.
Oljeförbrukningen skall tydligen minska mer och mer efter typ 120mil vad jag hört, jag tyckte nu senast jag var ut att den dragit extremt mycke mindre olja än gången innan jag var ut så de verkar vara på rätt väg.
Det är ju inte så bra med högt inkopplingsvarv när man kör lössnö, har inget med fiskörning att göra. Hade varit bättre om det låg kvar vid 3600. Skiljer ju inte jättemycket men ändå...
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Angående eprom2 och omprogrammering kan jag inte säga så mycket mer, vi får väl se om det försvinner eller inte. Hur som helst ska det ju inte påverka skotern nämnvärt om det dyker upp på displayen eller inte. High altitude bestyckningen, även om den gäller högst uppnåeliga 1200 m så skulle jag nog säga att 98% av min körning i alla fall sker under det så jag ser egentligen ingen anledning att köra på nån annan mappning än low altitude. Kan också nämna att 0% av min körning sker i Sundbyberg då jag och skotern är särbos. ;)

Oljemappningen som någon pratade om hade jag själv inte hört något om men någon sådan existerar alltså inte, därav frågan. (Har faktiskt inte ens kontrollerat vad min drar.)

Om inslagsvarvet bestämmer om det är en "fismaskin" man kör eller inte då hade jag lagt mig på ett inslag på 7900 varv. Värst i byn, full effekt direkt man snuddar gasen! :) Men hur bra en sådan variatorsetup är när man försöker snirkla sig fram bland lite tätt växande fjällbjörkar vet jag inte. Att kunna smyga iväg är ganska bra ibland, lite svenskt lagomt sådär, och sen får det gärna svartna för ögonen vid fullgas. Men en variatorsetup är ju högst personlig, vi behöver inte alla åka på samma prylar.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har inte hållit koll på dessa eprom, check engine osv i detalj men ett tips för er 800 etecägare från senaste SnowTech Magazine luktandes trycksvärta, de brukar ha säkra kort.
Service &Tuning Notes
Check engine light on Summit 800 Etec
If you should experiende a check engine light display and an error code be sure to check the spark plug caps. Specifically, make sure the spark plug caps are fully secured down onto the spark plugs.
If they are not, they can cause excessive electromagnetic interfirence and cause the check engine light to come on and error code be displayed.
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Har haft min skoter i en vecka nu sen den åtgärdades och upplever att den fungerar mycket bättre nu. Inget remslitage eller några andra problem. Visst är variatorerna lite varma men inte mycket värre än på 600 e-tecen jag hade. Dessutom känns den mycket rappare med bättre gas svar. Kör på en 391 rem nu som jag fick på goodwill då dom ville jag skulle prova om jag märkte nån skillnad på den och 377an.

Bjuder på en bild också
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
The ECM controls the pump to inject a variable amount of oil through the entire engine operating range and conditions.

Here are some highlights of the pump.

– For the first 6 hours of engine break-in period oil delivery is increased.

– Oil/fuel ratio can go up to approximately 70:1 after the break-in period.

– At idle, pump works at approximately less than 1 pulse per minute. A very low quantity of oil is injected to reduce engine smoke and to reduce engine emissions.

– As engine speed increases, oil delivery increases but not proportionally. It varies accordingly to the specific engine requirements.

– At 8000 RPM, pump works at approximately 120 pulses per minute.

– When operating vehicle in high altitude area, oil delivery is reduced proportionally as altitude increases.,eftersom bränsleflödet avtar med höjden.

– When engine temperature is low, more electrical power is sent to pump to warm it up to improve oil flow.

Nån som vill testa fjällmappen i bromsbänk? Bara Summit som är mottaglig för uppdat. Det kan ju hända att den även påverkar oljan.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Förklara gärna varför de inte är bra???
Ju högre inkopplingsvarv destå högre hastighet har du på mattan när väl variatorerna kopplar in, kan väl liknas vid en "rivstart". Det kan vara bra i vissa lägen och sämre i andra. Sämre när du stannar i lössnö och måste krypa i väg, tex i svåra situationer, för då gräver den bara ned sig och man kör fast. Jag personligen ser gärna ett inkopplingsvarv runt 3600-3800.

Vore intressant att se en bänkning av "fjällmappningen" jmf mot "havsnivå", hade jag haft skotern närmre hade du gärna fått bänka den, Mulle.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Det finns ingen återvändo när man en gång kört in fjällmappen, bäst är om man använder skotern mestadels i fjällmiljö och avstår att anmäla sig till speedruns tävlingar på havsnivå!
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
"It varies accordingly to the specific engine requirements."

Känner vibbar att olika typer av maskiner kan ha olika förprogramering av olje tillförsel,orkar inte gå igenom tidigare inlägg på denna tråd men kan det vara så att fler Summit har problem än korta maskiner?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Vad det gäller min service/åtgärd så va de inget tal om helt annat program eller olika mappar för respektive m.ö.h. utan en uppgradering av befintligt program, så sa iafa ÅF till mig. Hade så varit fallet borde ju ÅF frågat var man nyttjar maskinen om den skulle ställas om för höghöjdsåkning!

Vad jag upplever högre ikopplingsvarv så har det helt och hållet att göra med hur snabbt man använder tummen när man trycker in gasen inte att den sticker som ett spjut bara för att man höjt varvet marginellt, är absolut inga problem att krypköra iväg med koppling på 4200 för mig iafa...
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
"It varies accordingly to the specific engine requirements."

Känner vibbar att olika typer av maskiner kan ha olika förprogramering av olje tillförsel,orkar inte gå igenom tidigare inlägg på denna tråd men kan det vara så att fler Summit har problem än korta maskiner?
Joo visst är det så att summitarna är programmerade att ta mer olja?:::
Ett oljepumpsbyte verkar då inte gjort nån skillnad för mej....kan man verkligen inte ställa om detta med ett värde typ mellan 1-10...i BUDS lr va det nu heter ??
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Vad jag upplever högre ikopplingsvarv så har det helt och hållet att göra med hur snabbt man använder tummen när man trycker in gasen inte att den sticker som ett spjut bara för att man höjt varvet marginellt, är absolut inga problem att krypköra iväg med koppling på 4200 för mig iafa...
Inkopplingsvarvet förblir ju detsamma oavsett vad du gör med tummen, om du nu inte byter primärfjäder med just tummen. ;) Sen som sagt, man tycker olika. Köpte tex ett variatorkit till min förra skoter som gav ett inkopplingsvarv på 4500. Det i kombination med för låg kamhöjd gjorde att fullgas var ända alternativet när man skulle iväg efter att ha stannat i lössnön. 4200 passar säkert dig, dina förhållanden och din körning jättebra, det är inte galet högt men jag vill ligga lägre.