Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Eller behåll avdragaren i och ta tag i yttre delen av variatorn och slå avdragaren neråt mot nåt hårt, jag slog mot en stållist på betonggolv, tre kraftiga bankningar mot golvet så släppte det, men som nån sa glöm inte hörselskydd. :D
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
V-kit beställt.
Få se om man får variatorerna att gå svalare...
Och ja, jag vet att BRP borde stå för detta men det verkar aldrig komma en lösning...
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
V-kit beställt.
Få se om man får variatorerna att gå svalare...
Och ja, jag vet att BRP borde stå för detta men det verkar aldrig komma en lösning...
kände du behovet när du provat den gröna :)
nädå köpt från DJ eller ?
ca 10 grader fick jag ner tempen när jag monterade ett dj kitt på min 800R
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja det blir ett DJ kit, det tredje jag köper av honom, kanonkille att ha och göra med.
Blir samma setup som dom kör i staterna, köper till 441 ramper då han inte har kit klara för 413.
Även om BRP skulle komma med en bättre lösning än bara nerdrevning känns det som man borde få ur mer ur maskin med ett riktigt kit...
Nyss hemkommer från en riktig tur, 4,5 mil på 7 timmar... det är lagom ;-)
Fin åkning...
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
V-kit beställt.
Få se om man får variatorerna att gå svalare...
Och ja, jag vet att BRP borde stå för detta men det verkar aldrig komma en lösning...
Dom ska nog gå mycket svalare! Och remmarna håller.
Man undrar ju vars felet är hos Brp, är det ett stort mått av inkompetens eller? Ska ju inte ta en hel säsong och lösa det.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dom ska nog gå mycket svalare! Och remmarna håller.
Man undrar ju vars felet är hos Brp, är det ett stort mått av inkompetens eller? Ska ju inte ta en hel säsong och lösa det.
Ja vi får se...
Man kan seriöst undra vad det sitter i hos BRP...
De har haft detta problem i många år nu...
Är det designen på primären som ställer till det? Tänker på att TRA inte får jämförelsevis lika högt remtryck vid högre utväxling som Ac,Yam, Poo.
Byt isåfall primär...
Det finns två typer av primärer på marknanden, dom tre skotermärken som använder den ena typen har inga remproblem, de två som använder den andra typen har problem...


Forre, läs sida 32... Lite enkla tester som jag gjort...
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Fjällbestyckningen är testad i Gördalen, ägaren har haft många buggar när han släppt ner gasen till 50%, det försvann och båda jag och ägaren inbillade oss att motorn röt ur sig bättre efter mappningen.
Oljeinställningen fungerar utmärkt, från std 4 ökade till 9 och motorn rök som 4+ %. Finjusterade ner den till 3.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Fjällbestyckningen är testad i Gördalen, ägaren har haft många buggar när han släppt ner gasen till 50%, det försvann och båda jag och ägaren inbillade oss att motorn röt ur sig bättre efter mappningen.
Oljeinställningen fungerar utmärkt, från std 4 ökade till 9 och motorn rök som 4+ %. Finjusterade ner den till 3.
Gäller garantin fortfarande?
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Fjällbestyckningen är det garanti på, olje justering testar jag på min så läge.
Även om den skulle skära pga att den gått för snålt, för det går väl knappast i detta land att påstå att körningen skedde över 1200 möh. Undrar bara, jag älskar klangen från en snålt bestyckad rotax i 25 minus. :)

Ni passade inte på att bänka den?
 
Last edited:

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Denna ägare åker 100% i fjällen, 1000met till upp mot 1200. Jag testade den på 650met. ö.h.
Brp gör inga mappningar som inte ens tål lågland. Nej det blev ingen bänkning.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
ja, nu har jag åkt med variatorkittet 14 mil.
Är ju väldigt svårt att beskriva upplevelsen, men det matar på hejdlöst och jag har en backshift som är helt otrolig!
på 14 mil i helgen så gick det åt 37l bensin och 1,8l olja, har nästan uteslutande plattat till myrar i helgen.
Fick inte till varven på motorn riktig, fladdrar mellan 7500-8200? Körde en repa över en myr, varvräknaren stod som klistrad på 8000rpm.
Vände och körde tillbaka, varvräknaren hoppade upp på 8200rpm för att sedan sjunka till 7800rpm.
Gjorde ett försök till, varvräknaren visade 8100rpm och sjönk sedan till 7500rpm.
efter en liten snickers paus, kanske 10 min. så var det stabila 8000rpm igen!
Hittade en fin backe i en ledningsgata, kanske 80m lång och jättebrant, då var det första gången jag känt att skotern inte "orkade", hade inte riktigt tid att kolla varvräknaren då, men jag skulle gissa att jag var under 7300rpm. Åkte ner och för att göra ett streck till uppför, då höll den sina 8000rpm hela vägen upp!
Funderar på om det kan bero på 391 remmen?, ska försöka hitta en 377 och prova med i helgen.
Ang temperaturen på variatorerna så kanske dom har gått ifrån superdupervarma till bara supervarma!
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
ja, nu har jag åkt med variatorkittet 14 mil.
Är ju väldigt svårt att beskriva upplevelsen, men det matar på hejdlöst och jag har en backshift som är helt otrolig!
på 14 mil i helgen så gick det åt 37l bensin och 1,8l olja, har nästan uteslutande plattat till myrar i helgen.
Fick inte till varven på motorn riktig, fladdrar mellan 7500-8200? Körde en repa över en myr, varvräknaren stod som klistrad på 8000rpm.
Vände och körde tillbaka, varvräknaren hoppade upp på 8200rpm för att sedan sjunka till 7800rpm.
Gjorde ett försök till, varvräknaren visade 8100rpm och sjönk sedan till 7500rpm.
efter en liten snickers paus, kanske 10 min. så var det stabila 8000rpm igen!
Hittade en fin backe i en ledningsgata, kanske 80m lång och jättebrant, då var det första gången jag känt att skotern inte "orkade", hade inte riktigt tid att kolla varvräknaren då, men jag skulle gissa att jag var under 7300rpm. Åkte ner och för att göra ett streck till uppför, då höll den sina 8000rpm hela vägen upp!
Funderar på om det kan bero på 391 remmen?, ska försöka hitta en 377 och prova med i helgen.
Ang temperaturen på variatorerna så kanske dom har gått ifrån superdupervarma till bara supervarma!


vad har du monterat för v-kit?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
ja, nu har jag åkt med variatorkittet 14 mil.
Är ju väldigt svårt att beskriva upplevelsen, men det matar på hejdlöst och jag har en backshift som är helt otrolig!
på 14 mil i helgen så gick det åt 37l bensin och 1,8l olja, har nästan uteslutande plattat till myrar i helgen.
Ställ ned clickersarna ett snäpp, toppa över 8 000 så får man störningar som kan hänga kvar en stund.

4,9% olja är för mycket, hade varit intressant att kolla stiften men det tarvar ju lite arbete, hur ser den ut i grenröret?
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Det kan nog bero på 391 remmen, byt till 377. Återigen, Summiten ska köras på 377 remmen. Läste nånstans att 391 remmen är limmad eller nåt vilket gör den slipprig vid höga temperaturer. Inte otroligt att det är då den övervarvar och dom gånger den bettar undervarvar den. Skulle gissa att du får jämnare toppvarv med 377:an.
 
Last edited:

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
4,9% olja är för mycket, hade varit intressant att kolla stiften men det tarvar ju lite arbete, hur ser den ut i grenröret?
Har varken skruvat ur stiften eller tagit lös grenröret! Upplever inte att det ryker mycket om maskinen, men om man står bredvid och får avgaser på sig så svider det otrevligt i ögonen!