Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Min har gått drygt 20 mil nu snittar 2,1l/mil hyfsat tuff körning, ca 4.5%olja, drar den mer än 2% efter inkörning så SKA den ställas om.
I övrigt en helt suverän maskin. börjar bli bra klipp i motorn, var lite missnöjd i början men den går bara bättre och bättre. remmen ser ut som ny och jag har absolut inte kört in den lungt:)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Och det alla glömmer är att jag alldrig sett en specifikation på olja i % till bensinen så sluta räkna % som man gör i soppan till en gammal moped.

e-tec drar inte samma mängd soppa som an vanlig 2taktare därav blir %olja i förhållande till bensin väldigt mycket utan att den drar mer olja än kompisens polaris som drar en liter milen mer bensin istället. men en lägre % olja.

Jag har letat och i årets reklam kan jag inte hitta någon alls om hur mycket olja dom ska dra så dom kanske tagit bort specen nu?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jo jag vet att dom tar en del olja. hoppas min ska dra mindre efter inkörningen men jag har ändå en poäng att man inte kan räka i % när den vid normal körning drar lite bensin gängför vad skotrar brukar göra.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jo jag vet att dom tar en del olja. hoppas min ska dra mindre efter inkörningen men jag har ändå en poäng att man inte kan räka i % när den vid normal körning drar lite bensin gängför vad skotrar brukar göra.
Den här diskutionen har varit uppe förut känns det som.

Hur lite tar en Summit/Freeride på "normal" körning?
Hur mycket tar en annan skoter som man kan räkna procent på?

Som ett exempel så är Yamahas red top väldigt soppasnål och tar rätt justerad inga 5% olja.
Man kan och ska räkna i procent.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Ursäkta min dumhet men min förr maskin med 800R motor drog mellan 1,8-2,2liter milen och 2% olja.
När jag åkte i helgen var polaren med, vi har samma körstil och vi gjorde av med lika mycket bensin men min e-tec tog dubbelt så mycket olja som hans 800R.
Det var länge sen jag hade en oljeförbrukning på 4,5%.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Den här diskutionen har varit uppe förut känns det som.

Hur lite tar en Summit/Freeride på "normal" körning?
Hur mycket tar en annan skoter som man kan räkna procent på?

Som ett exempel så är Yamahas red top väldigt soppasnål och tar rätt justerad inga 5% olja.
Man kan och ska räkna i procent.
X2

Jag vet inte men jag kan tänka mig att elstyrda oljepumpen ger en hel del olja om man pumpgasar och leker mycket. Den borde i såfall dra lite oja vid lung körning på jämn gas (procentuellt sett:)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Den här diskutionen har varit uppe förut känns det som.

Hur lite tar en Summit/Freeride på "normal" körning?
Hur mycket tar en annan skoter som man kan räkna procent på?

Som ett exempel så är Yamahas red top väldigt soppasnål och tar rätt justerad inga 5% olja.
Man kan och ska räkna i procent.
Normal körning, lite transport på led samt lite bus i snön en dag så har min legat på mellan 2-2.5L/mil.
Vid lugn åkning en bit under det.
Förra året fick jag den aldrig över 3 L/mil...

Fick den dock att ta rejält med soppa förra veckan i 1.5 meter lössnö, då tog den 4L en dag och 3.7 en annan...
Ena dagen bestod av 5.7 mil på mätaren med 12km/h i snittfart enligt GPS:en, inte ledtempo direkt:blink1:
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Jag tror att dom ger 800 e-tec motorn mycket olja för kompensera för den kylning/smöjning som bränslet skulle ha gett om den kom in i cylndern via portarna. Tror inte heller att någon någonsin kommer att uppleva en förbrukning under 3% på en summit eller freeride iaf. För min egen del spelar det ingen större roll,den tar mindre soppa än motsvarande maskiner av andra märken och trots hög olje förbrukning så räcker oljan till hela bränsletanken och mer än det. Grabbarna med nytros som jag kör med ibland kommer kanske billigare undan men vi får ändå åka hem pga av att deras tankar sinar fortast. Så då får jag fylla olja när dom tankar..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Mätte upp min 2 ggr förra året, ena gången 2.6% den andra 3.3%...
Inte extremt men ändå för mycket...
Drog tom mindre soppa än Nytros flera gånger förra säsongen...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Min 800 har tagit 4.2% olja kontrollerat över 40 mil med inkörd maskin. Lek på myrar och kraftledningar i lössnö tog den 1l olja på 7 mil.... Kan nämna att min gamla assault tog hälften med olja trots en snittförbrukning på 30% mer, oljekostnad på nästan 20 kr/mil är skandal i mina ögon!
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Har bara kollat min en gång ännu och då hade den tagit 3,75%. Men då hade den bara gått 16 mil. Nu har den gått 30 mil. Den tar olja som ett as och då har det varit lugn körning hitills p.g.a en hemsk förkylning. Har inte orkat köra lössnö ännu. Så vad den kommer att ta då man börjar hålla ner gasen det vete 17.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Syns i snön när man trycker fullt....
Är det ända som jag är besviken på med motorn, får man bara till variatorerna så går dom ju RIKTIGT bra!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Jag tror att dom ger 800 e-tec motorn mycket olja för kompensera för den kylning/smöjning som bränslet skulle ha gett om den kom in i cylndern via portarna...
Enda felet med den teorin är att bränslet inte smörjer något och att oljan i sin tur inte kyler..... alls..

Jag fattar i ärlighetens namn inte alls varfor BRP fegat till det på detta vis. I en E-tec passerar inte en enda bränsledroppe vevhuset, (om nu inte enkelringskolvarna har blow by i Polarisklass), vilket borde innebära att de oljedroppar som väl kommer sej ner i vevhuset stannar kvar där då ingen soppa finns att tvätta bort den med. Alltså ska den kunna gå på knappt nån olja alls, 0,5% ska vara en baggis!

Ska vi dömma efter hur mina stift såg ut efter 175 mil och 24(!) liter olja så far verkligen oljan in i förbränningsrummet.... och med tanke på hur stiftena såg ut så kommer det börja gå spridare snart då spetsarna bör koxa igen vilken sekund som helst....
 

Roggaz78

Aktiv medlem
30 jan 2008
94
0
6
Brunflo
Enda felet med den teorin är att bränslet inte smörjer något och att oljan i sin tur inte kyler..... alls..

Jag fattar i ärlighetens namn inte alls varfor BRP fegat till det på detta vis. I en E-tec passerar inte en enda bränsledroppe vevhuset, (om nu inte enkelringskolvarna har blow by i Polarisklass), vilket borde innebära att de oljedroppar som väl kommer sej ner i vevhuset stannar kvar där då ingen soppa finns att tvätta bort den med. Alltså ska den kunna gå på knappt nån olja alls, 0,5% ska vara en baggis!

Ska vi dömma efter hur mina stift såg ut efter 175 mil och 24(!) liter olja så far verkligen oljan in i förbränningsrummet.... och med tanke på hur stiftena såg ut så kommer det börja gå spridare snart då spetsarna bör koxa igen vilken sekund som helst....
Kanske är därför brp rekomenderar att det ska va auktoriserad verkstad som ska byta stiften. de vill helt enkelt inte att vi ska se bedrövelsen
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Enda felet med den teorin är att bränslet inte smörjer något och att oljan i sin tur inte kyler..... alls..

Jag fattar i ärlighetens namn inte alls varfor BRP fegat till det på detta vis. I en E-tec passerar inte en enda bränsledroppe vevhuset, (om nu inte enkelringskolvarna har blow by i Polarisklass), vilket borde innebära att de oljedroppar som väl kommer sej ner i vevhuset stannar kvar där då ingen soppa finns att tvätta bort den med. Alltså ska den kunna gå på knappt nån olja alls, 0,5% ska vara en baggis!

Ska vi dömma efter hur mina stift såg ut efter 175 mil och 24(!) liter olja så far verkligen oljan in i förbränningsrummet.... och med tanke på hur stiftena såg ut så kommer det börja gå spridare snart då spetsarna bör koxa igen vilken sekund som helst....
I så fall borde den ju gå att köra utan olja.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det ni missar i den teorin är att det är en 2taktare dvs att all luft som kommer in i motorn passerar vevhuset så finns det olja i vevhuset följer den självklart med upp med luften in i förbränningsrummet.

Det jag inte förstår är iaf vad jag hört att 600e-tec drar minimalt med olja som dom gör reklam för. Men 800 verkar dra en hel del olja. Men jag ska inte utala mej fören min inkörningsperiod är över så får man se hur mycket dom drar.

Även nu under inkörningen drar min inte mer än vad min gammla 600ho drog men nu kostar oljan ca 4 gånger så mycket som oljan jag körde på förut gjorde.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
2 slangar går från oljepumpen till vevhuset,2slangar går till rave ventilerna. Med den mängd som förbrukas så borde då både vevhus och cylindrar bada i olja. Om inte den dimma som borde bildas i vevhuset inte kyler så vet inte jag.... är ingen 2 taktsexpert alls.