Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

mdtl

Välkänd medlem
9 feb 2011
154
0
6
luleå
Ingen som lämnat i 11-an för uppgradering till 12-ans spec.Garanti joob?
TYp sea level deep kitet V-axel m,m omprog för lägre olje förbrukning.
Ska man tro 12-ans spec funkar?har ej varit i kontakt med åf...
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Warranty Bulletin 2011-19 (released yesterday) involves the remaining low altitude 2011 800 E-TEC engine equipped vehicles. I've posted the problem/solution text below as was communicated to all Ski-Doo dealers yesterday. Be certain to note the requirements for completion. Like the previous campaign (2011-18), this is a campaign that will be supported by BRP and completed by Ski-Doo dealers for first, second, sixth, tenth... etc. owners through 2015.

NOTE: 2012 models already have the latest improvements and components and are not affected by this campaign.

PROBLEM
A. Under certain riding conditions, the piston ring locating pins may not meet long term durability requirements and may fail leading to severe engine damage.
B. The inner PTO crankshaft bearing seal may be incorrectly assembled and may fail leading to seal pop-out and eventually severe engine damage.

SOLUTION
A. Replace pistons with a new design, ONLY if the vehicle meets both of the following requirements:
– Vehicle used generally at an altitude below 1200m (4,000 ft).
– Vehicle has reached 5000km (3125 mi).
NOTE: Piston replacement is not required PRIOR to stated mileage.

B. Inspect crankshaft PTO inner bearing. Replace crankshaft only if defective.
NOTE: A bearing inspection below stated mileage will not reveal a possible failure. Vehicle must have attained the stated mileage to obtain a proper diagnosis.

That said, dealers have all of the service information in Warranty Bulletins 2011-18 and 2011-19 to complete the applicable campaign for 2011 800 E-TEC engine equipped models.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Warranty Bulletin 2011-19 (released yesterday) involves the remaining low altitude 2011 800 E-TEC engine equipped vehicles. I've posted the problem/solution text below as was communicated to all Ski-Doo dealers yesterday. Be certain to note the requirements for completion. Like the previous campaign (2011-18), this is a campaign that will be supported by BRP and completed by Ski-Doo dealers for first, second, sixth, tenth... etc. owners through 2015.

NOTE: 2012 models already have the latest improvements and components and are not affected by this campaign.

PROBLEM
A. Under certain riding conditions, the piston ring locating pins may not meet long term durability requirements and may fail leading to severe engine damage.
B. The inner PTO crankshaft bearing seal may be incorrectly assembled and may fail leading to seal pop-out and eventually severe engine damage.

SOLUTION
A. Replace pistons with a new design, ONLY if the vehicle meets both of the following requirements:
– Vehicle used generally at an altitude below 1200m (4,000 ft).
– Vehicle has reached 5000km (3125 mi).
NOTE: Piston replacement is not required PRIOR to stated mileage.

B. Inspect crankshaft PTO inner bearing. Replace crankshaft only if defective.
NOTE: A bearing inspection below stated mileage will not reveal a possible failure. Vehicle must have attained the stated mileage to obtain a proper diagnosis.

That said, dealers have all of the service information in Warranty Bulletins 2011-18 and 2011-19 to complete the applicable campaign for 2011 800 E-TEC engine equipped models.
Snackade med min ÅF idag i Finland då alltså, dom har fått veta att åtgärderna gäller både Ski-doo och Lynx men
dom har inte fått nåt besked om att börja kalla in maskiner ännu.
 
Last edited:

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
9
18
Gävle
Maskiner som går mer än 500mil under dom 2 år som garantin gäller får nya kolvar i förebyggande syfte.

Har jag fattat det rätt?
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Maskiner som går mer än 500mil under dom 2 år som garantin gäller får nya kolvar i förebyggande syfte.

Har jag fattat det rätt?
Nej, utan ALLA 800 etec får nya kolvar när de passerat 500 mil fram till år 2015. Har inget med din 2-åriga garanti att göra. Gäller även om du köpt maskinen begagnad.
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
9
18
Gävle
Ber om ursäkt, läste lite fort ser jag...

Ganska schysst av BRP egentligen. Många känner ju att det börjar bli dags för ett kolvbyte vid 500mil ändå och nu får man det på köpet.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Någon som upplevt några problem med -12?
Ska bränna av 50 mil i helgen tänkte jag, kan lämna en rapport efter det sen.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Har kört HELA 4 mil med min.... Den går då som en klocka. Allt funkar som det ska. Men vi har för lite snö för nån längre tur. Blir förhoppningsvis att dra till stugan mellan nyår och 13 dagen. Kanske man får lite mil då. Ska bli kul att läsa din rapport sen.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag har snart kört 20 mil med min freeride 146 -12 och jag har inte upplevt någonting annat än positiva intryck =) Förutom lite inkörningsbludder men det borde snarta vara över.
Remmen ser ut som den vore ny!

Känns som det fungerar bättre i år när det knappt skrivs något i denna tråd furutom hur vädret är hehe
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Kört 16 mil med min nu. Remmen ser ut som ny. Inget gnissel eller gnäll på tomgång heller. Ytterst lite remdamm i kåpan. Hade blivit lite svart längst ner på skivan som jag torkade bort.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Kan tillägga att jag bara haft en tvekan från motorn och det var första gånen jag nöp full gas. Annars har den gått bara bra.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Kan tillägga att jag bara haft en tvekan från motorn och det var första gånen jag nöp full gas. Annars har den gått bara bra.
Under inkörningsperioden på min förra så tvekade den säkert 20-30 gånger, sen släppte det och den gick som en klocka.
Har ju bara kört 1,4 mil på min nya än så länge, Men det känns inte som att den går lika fett nu som -11:an.
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Vore intressant att få lite rapporter på oljeförbrukningen när ni hunnit köra lite mer.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Tänkte lämna en liten rapport om min 800 E-tec

Har kört nästan 50 mil nu och den är inte speciellt törstig. Ligger mellan 2-4l/mil, men man ska komma ihåg att 30 första milen så gick det mer olja och bensin (inget konstigt med det) Tagit som mest 4 l/mil och då bara puder och klättring. Oljeförbrukningen är rätt hög har jag en känsla av. Fyllt på ungefär 5L olja på dessa 50 mil. Men det kan ju också vara så att den tog mycket under inkörningsperioden. Jag märkte tydligt när inkörningsperioden var slut. Varken spottar, fräser eller hostar nu mer. Och den levererar i hela registret. Funkar att krypa bland träden, åka fullt spätta rakt upp.

Remmen ser fortfarande ut som ny, plockade bort kåpan efter 2-3 mil pudersmisk och jag kunde utan problem hålla i både variatorer och rem. Tummen upp!

Orginalskidorna är rena rama skiten enligt mig. Herregud så dåliga. Satte på SLP PP och det blev en ny maskin, åker precis dit jag vill, oavsett om det är på snedden eller platten.
Avtagbara krängningshämmaren är guld värd!

Så här i efterhand, när jag fått mersmak av klättring och åka på skrå, så skulle jag nog köpt en längre maskin. Men hemma där jag bor så blir det mest ledåkning när snön finns och så några veckor i fjällen varje år. Så får den duga helt enkelt.

Blev lite offtopic, men är verkligen imponerad över motorn! Åkt 600 tidigare.