Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
En fråga till alla som är bekymrade ang övervarv som kör med den senaste mappningen:
Tycker ni det är positivt eller negativt att skotern varvar mer nu än före reflashen?
De är negativt då man ska över ett dike eller en vall tex då den "dör" av.. Blev såhär efter första service så antar dom kan mata in gamla mjukvaran bara?
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Klart det är bättre med mera varv= mera toppeffekt. Men problemet för mig är att den varvar rätt i lössnö ser 8000 ibland 8100 rpm, men på hårt drar den iväg till 84-8500 rpm. Måste nog antagligen tuna om Diablokitet bara, annan sekundärfjäder och kanske lite mera vikt. Dock kan jag inte bara vikta på för då kommer den inte att orka i lössnön.
En liten fråga bara, så ju mera en tvåtaktare varvar desto mer effekt lämnar den menar du? Då är ett litet tips att du kolla in ett bromsdiagram och tittar på kurvan, effekten dalar ganska fort efter motorn uppnått sin maxeffekt. Minns inte i huvudet vad maxeffekten låg på för varv på 800 e-tec man om vi säger max ligger på 8200 rpm och maskinen din varvar 8500 så har du nästan garanterat 20hk borta
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
En liten fråga bara, så ju mera en tvåtaktare varvar desto mer effekt lämnar den menar du? Då är ett litet tips att du kolla in ett bromsdiagram och tittar på kurvan, effekten dalar ganska fort efter motorn uppnått sin maxeffekt. Minns inte i huvudet vad maxeffekten låg på för varv på 800 e-tec man om vi säger max ligger på 8200 rpm och maskinen din varvar 8500 så har du nästan garanterat 20hk borta
Helt rätt men du viktar variatorerna för en viss effekt och får du den då att varva mer med samma variator settup så måste du ha mer effekt i motorn.
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Helt rätt men du viktar variatorerna för en viss effekt och får du den då att varva mer med samma variator settup så måste du ha mer effekt i motorn.
Så alla polarisar har helt plötsligt fått mer effekt under transporten till sverige? För dom har viktat på 2 gram mer än vad dom ska levereras med och e-tecen tappar effekt när det är lössnö. Nåt alla som ska mixtra med variatorer borde läsa är: Olav Aaen's Clutch tuning handbook. Den ska då jag handla för det är en hel vetenskap
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Så alla polarisar har helt plötsligt fått mer effekt under transporten till sverige? För dom har viktat på 2 gram mer än vad dom ska levereras med och e-tecen tappar effekt när det är lössnö. Nåt alla som ska mixtra med variatorer borde läsa är: Olav Aaen's Clutch tuning handbook. Den ska då jag handla för det är en hel vetenskap
Kanske skrev otydligt, men som tidigare sagts har du viktat för att den ska hålla 8000 rpm i lössnö och du t.ex. sätter på en eftermarknadspipa eller som i det här fallet får en ny map inlagt hos åf.
Då plötsligt stiger toppvarven med 3-400 rpm med samma vikt och du vet att variatorena löper fritt och som dom ska, då måste man ha fått mer mer effekt så klart.
 

jet

Medlem
20 feb 2012
6
0
1
Sälen
Precis fått tillbaka min Freeride 137 '12. Varit hos ÅF de senaste 2 veckorna. 42 mil sen gick kedjan av vid slökörning i 30 km/h på led...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
En bra handbok och goda vänner att utbyta teorier med är en bra början!
Sen är det tyvärr bara en sak som gäller , testa, testa och testa! För någon slags bok över vad som händer och sker när du byter grejor så slipper man testa samma flera ggr och kan vara intressant att se senare, har skrivit en del men mycket har missats, tex temperatur och snöflrhållanden....
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
En bra handbok och goda vänner att utbyta teorier med är en bra början!
Sen är det tyvärr bara en sak som gäller , testa, testa och testa! För någon slags bok över vad som händer och sker när du byter grejor så slipper man testa samma flera ggr och kan vara intressant att se senare, har skrivit en del men mycket har missats, tex temperatur och snöflrhållanden....
Tycker du att man ska göra så också fast man betalar 5000 för ett "färdigt" kit eller? Förstår inte riktigt vad du menar? Köper man ett variatorkit är det ju för att slippa testa en massa själv och lägga ut tid och massa pengar vilket krävs ifall man vill att skotern ska gå bra.
Det finns alltid vissa saker som inverkar, temperatur och snöförhållanden, men man kan ju få den att gå hyffsat lika i dom flesta förhållanden och helst vill man ju klara allt på C#3 i nödfall C#4, går man lägre eller högre så blir det rätt stora förändringar i karaktären och växlingskurvan.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nej, det var naturligtvis mer menat om man vill mixtra själv och sätta sig in lite djupare i vad som påverkar vad i ett variatorsystem.
Om en skoter är 80% optimerad från fabrik så kanske du kommer på 90-95% med ett bra variatorkitt, sen ska man ha ut riktigt allt och optimera för sin körstil och karaktär samt motorns styrka (vilken självklart kan variera) så får man vara beredd att skruva lite, så är det bara enligt mig, min personliga åsikt!
Linjering, motorkuddar, flex i kedjehus samt balansering av variatorn är vad jag uppdaterat min maskin med till i vinter för att få bästa förutsättningarna för att skicka effekt till mattan, är jag petig? Oh ja, vill man ha det mesta och ligga på gränsen så gäller det att allt lirar och är fräscht!
Nu vet jag ju att du har/ har haft lite strul och jag hoppas och tror att det kommer att lösa sig!
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Nej, det var naturligtvis mer menat om man vill mixtra själv och sätta sig in lite djupare i vad som påverkar vad i ett variatorsystem.
Om en skoter är 80% optimerad från fabrik så kanske du kommer på 90-95% med ett bra variatorkitt, sen ska man ha ut riktigt allt och optimera för sin körstil och karaktär samt motorns styrka (vilken självklart kan variera) så får man vara beredd att skruva lite, så är det bara enligt mig, min personliga åsikt!
Linjering, motorkuddar, flex i kedjehus samt balansering av variatorn är vad jag uppdaterat min maskin med till i vinter för att få bästa förutsättningarna för att skicka effekt till mattan, är jag petig? Oh ja, vill man ha det mesta och ligga på gränsen så gäller det att allt lirar och är fräscht!
Nu vet jag ju att du har/ har haft lite strul och jag hoppas och tror att det kommer att lösa sig!
Bra ut du skriver mera uförligt vad du menade, för i dom där resonemangen kan jag hålla med dig till 100%. Ska man ha allt ur skotern så får man skruva lite extra.
Men tro mig jag är inte rädd för att mixtra och testa själv. Gjorde det med min förlängda Rave 800 e-tec ifjol. fick den att gå riktigt bra men det kostade rätt mycket tid och pengar att mixtra och testa fram allt själv. Därför valde jag ett färdigt kit i år.
Dock kom en reflash från BRP som ställt till det lite. Pratade dock med C idag och vi är nog inne på rätt spår att hitta en bra lösning, så det kommer nog bli bra det här ännu. :)
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Meanis, har det löst sig? Ja fick dreva upp tilö 25-45 igen och plocka på upp till 18g i mitt diablokitt, efter senaste uppdateringen, men nu går skotern som en jesus! Fick övervarv 1gång på 18mil när ja låg och blåste hem efter en hård packad led och studsa fram med gasen i klappad:) i övrigt precis runt 8000rpm i varierad körning spårat/ospårat
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
Det kanske bara är jag som haft tur med min summit 800 e-tec 146" och inte behövt skruva och hålla på med variatorerna, men min har gått som en dröm nu i två år sen jag lämnade in den hos ÅF och dom drevade ner den och bytte remmen på garanti, får ju visserligen köra på klicker 2 men då ligger den stadigt mellan 7900-8000 varv, men om det är kanske ca 5 plus ute och soligt med extremt tungt före kan man få klicka upp till 3:an.
Är faktiskt sjukt nöjd med hur den fungerat och jag har då över 200 mil nu på samma rem!
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Meanis, har det löst sig? Ja fick dreva upp tilö 25-45 igen och plocka på upp till 18g i mitt diablokitt, efter senaste uppdateringen, men nu går skotern som en jesus! Fick övervarv 1gång på 18mil när ja låg och blåste hem efter en hård packad led och studsa fram med gasen i klappad:) i övrigt precis runt 8000rpm i varierad körning spårat/ospårat
Är på rätt väg iaf, med C:s hjälp så klart. Har byt till en annan sek. fjäder kör med 18g pinne som förut, blev mycket bättre från början dock övervarv på led ännu. Ska även byta primärfjäder och labba med lite mera vikter och grejer.