Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
He he ok tack för alla svar ang vikten. Tänkte om jag behöver mera vikt i mitt kitt, om jag då skulle knna prova lägga i std pinnen. Tror jag har 17 eller 18g i nu och skulle nog behöva lite lite mera:)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ok alltså, låg å smög efter leden då d kom upp på displayen... konstigt...
Inget att direkt oroa sig över om det inte ligger kvar, orsakerna kan vara flera, oftast helt oskyldiga om ECU logaritmerna inte stämt ihop vid kontrolloopen.

"Overrev" visas om man övervarvar.

"Rev limit" har några olika nivåer, kan uppkomma under vanlig körning i lugn takt oftast runt 5500 rpm , kan exvis bero på tillfälliga störningar i någon av de tre strömkretsarna dvs antingen trasig komponent, på väg att bli eller det allra vanligaste gammal hederlig glappkontakt någonstans.

3000 rpm
-Felaktig eller felaktigt monterad DESS

5500 rpm
-Störning i ström till oljepumpen
-Låg ström i DI systemet, under 50 Vdc
-Överhettning av motorn
-Hög avgastemp (över 800 grader)
-Onormal knackning

7000 rpm
-Max tillåtet varvtal vid backning, när motorn är kall osv.


Rekommenderar att hos er ÅF be snällt om att få kopiera Section 03 Engine Management System, Subsection 05 där detta samt de olika felkoderna och vad de står för framgår.
 

supershad

Medlem
7 dec 2012
8
0
1
sundsvall,timrå
hej undar om någon har problem med att mattan tagit i den bakre stötdämparen och skurits sönder?
verkar inte vara nån bra kvalite på ski-doo vilket är riktigt surt...
skotern gått 40tim och saker som gått sönder är bla
mattan pga dämparen. (ca 150cm lång reva och ca 8mm bred)
vändhjulen av helt,
hastighetsmätaren har aldrig funkat!!!
sarg till ruta (fäst plugg av).
sido kåpor fäst ploppar av båda sidor
variator skydd plasten trasig efter rem smäll
2 remmar 391 bytt har varit noga med inkörning..
dekaler lösa.
återförsäljaren tar inte ett skit på garanti. tror det här är sista ski-doon i våran familj
ps vad kan man kräva att återförsäljaren ska fixa av det som gått sönder?
mycket tacksam för svar..
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
hej undar om någon har problem med att mattan tagit i den bakre stötdämparen och skurits sönder?
verkar inte vara nån bra kvalite på ski-doo vilket är riktigt surt...
skotern gått 40tim och saker som gått sönder är bla
mattan pga dämparen. (ca 150cm lång reva och ca 8mm bred)
vändhjulen av helt,
hastighetsmätaren har aldrig funkat!!!
sarg till ruta (fäst plugg av).
sido kåpor fäst ploppar av båda sidor
variator skydd plasten trasig efter rem smäll
2 remmar 391 bytt har varit noga med inkörning..
dekaler lösa.
återförsäljaren tar inte ett skit på garanti. tror det här är sista ski-doon i våran familj
ps vad kan man kräva att återförsäljaren ska fixa av det som gått sönder?
mycket tacksam för svar..
Vad är det för skoter?

Om du har garanti på den och inte hastighetsmätaren fungerar. Dämparen pajjat? så den förstört mattan så käns det inte som det är ski-doo utan din ÅF Som är problemet. Åtminstone hastighetsmätaren är ju solklart garanti fall.

Om det inte är ditt fel att dämparn gått sönder så är det också garanti.
Vändhjulen kan nog vara gränsfall. Tycker du ska få dom men där kan det bli ord mot ord om dom gått sönder eller om du kört sönder dom.
Om du kört i något eller rullat kommer du inte få nått för rutan.
Å remmarna trodde jag var fixat från 2012 eller kör du brutalt så dom fick onödigt med stryk?

Plast ploppar på sidokåpor?
 

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
Min freeride -11 tvekar till om man ger full gas snabbt, nästan som att den missar i en halv sekund sen går den utan problem upp till 8100 varv. Smyger man upp den/inte ger fullt snabbt så händer det aldrig bara då man ger full gas snabbt. Nån som vart med om detta ?
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Roffa, testa ställa ner clicker/vikta på/mindre sluttryck på fjäder om du redan är på #1. Mest troligt är det övervarv den bryter för (det är inte säkert att du hinner se på mätaren).

Om det inte är på låga varv den tvekar till?
 

mw86

Välkänd medlem
18 nov 2011
196
1
6
Överkalix
Freeride -13 154" går varm, kört 11 mil tot.
10 första mil gick bra, 3-5 pinnar på tempmätaren.

idag har den legat på 5-6 pinnar sen gick den upp till 8 och engine overheated lampan tändes.

-7 grader ute.

är det bara lämna in den till åf eller kan det vara nåt litet fel?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Blir båda kylarna varma och blir det varmt hela vägen? Att det är -7 spelar ingen roll, är det isigt underlag så går alla skotrar varm.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
hej undar om någon har problem med att mattan tagit i den bakre stötdämparen och skurits sönder?
verkar inte vara nån bra kvalite på ski-doo vilket är riktigt surt...
skotern gått 40tim och saker som gått sönder är bla
mattan pga dämparen. (ca 150cm lång reva och ca 8mm bred)
vändhjulen av helt,
hastighetsmätaren har aldrig funkat!!!
sarg till ruta (fäst plugg av).
sido kåpor fäst ploppar av båda sidor
variator skydd plasten trasig efter rem smäll
2 remmar 391 bytt har varit noga med inkörning..
dekaler lösa.
återförsäljaren tar inte ett skit på garanti. tror det här är sista ski-doon i våran familj
ps vad kan man kräva att återförsäljaren ska fixa av det som gått sönder?
mycket tacksam för svar..

ar du xenon monterat så är det väldigt vanligt att hastighetsmätaren går sönder, då får man byta givare i kedjehusetlocket. Annars är det ju en solklar garantigrej.

Lösa dekaler bör absoluit inte vara nått problem att få på garanti om det inte tydligt syns repor från nått som slitit sönder dem.

Rutsargen går inte sönder av sig själv, den har fått en smäll av nått för att gå av.
Likaså fästplupar till sidokåporna, om det är på nya chassiet så är det ju rätt pickliga men går inte av av sig själva utan det är troligtvis nån som har varit lite våldsam vid stängningen. Dock är väl detta nått som ÅF kanske borde fixa iaf som goodwill iaf en gång kan man tycka.

Vändhjul som går av brukar ju verkligen ha att göra med våldskörning om inte mattan är extremt hårt spännd eller ett lager har skurit.

Remmar lämnar ingen tillverkare garanti på förutom tydliga fabrikationsfel på själva remmen typ spricka eller felgjutning. De gånger jag har kört sönder remmar så har jag alltid hört att remmen fransat sig, trots full gas ibland. Remmar som helt enkelt exploderar beror på att de har fransat och corden har blivit urdragen. Ingen cord så smäller remmen.

Att dämparen helt enkelt har rivit sönder mattan låter lite knepigt, har den lossnat eller vad har hänt?

Har du lämnat skotern till den ÅF du köpte den av? eftersom ÅF väldigt sällan får betalt för all tid som läggs ner så vill man kanske inte lägga en massa obetald tid på en skoter som nån annan har tjänat pengar på..
 

supershad

Medlem
7 dec 2012
8
0
1
sundsvall,timrå
Hej tack för svar..
Dämparen är hel dvs inte trasig på nått vis, ska försöka fixa bild är ny här så jag vet ej hur man gör
Lycktsargens plopp gick sönder när jag skulle demontera rutan innan vi skulle rulla runt den!
Sido kåpornas ploppar gick sönder när vi öppnade kåporna på parkeringen innan vi skulle åka när vi kollade olja mm..
Köpte nya ploppar iförrgår. Och bytte dom men då så lossnade motsvarande ploppar i karossen tror jag får hjärnblödning på dessa ski-doos ..
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jag har ryckt och slitit rejält i mina rutor både inomhus och ute i kallgrader utan att det hänt nått så jag tror att den fått en smäll tidigare.

Iof borde allt sånt här ändå inte vara nått problem att få på garanti, tror att många ÅF är rädda eftersom det kan dröjja månader innan man får veta om det gick på garanti eller inte. ÅF får betalt och skickar delar sen när generalagenten kollar igenom delarna kan de bestämma sig för att kräva tillbaka pengarna.

Vad är det för skoter?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Försök få upp en bild på vad som hänt med mattan. var väldigt nyfiken på vad som kan ha hänt där.
 

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Enda problemet jag har haft hittills med min -13 freeride är fotstegen, hade lika gärna kunnat bestå av en operforerad aluplåt, släpper inte genom nån snö alls. Ingen höjdare när man är och pumpar puder på nån myr och halkar av fotsteget pga. 2dm med snö...

Dock beställt ett par Skinz Airframe från andra sidan pölen. Nån som har dessa fotsteg på sin summit/freeride?

/Baner