Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
@Macke78, har 40 mil på fjädrarna, har snackat flera ggr senste dagarna med Kristian själv.
Började med 16 g, hade samma tendens, varvade lite högt hela tiden ,8300-8400 också under hårdare belastning. Viktade på till 18 g, nu ligger den helt rätt i lössnö 8100 och under hård belastning, klättring i 80-90 cm snö 8000. Men när jag kommer ut på hårt underlag, led och is, så känns det som om primären är tom när den kommer upp i toppvarv smäller rätt upp till 8400, så nåt konstigt är det med motorprogrammet.

@mattghjon, lugna ner dg med utropstecknen, som jag redan skrivit ligger den rätt under hårdare belastning 8-8100(8200 en gång då jag låg helt på sidan i lössnö=lätt motstånd) men inte när den går lätt på hårt underlag då sticker den rätt upp till 8400. Viktar jag mera så kommer den gå för lågt i lössnön. 16-17 g är det man utgår ifrån med Kristians kit ifall man har standard skoter.

Ville mest kolla om andra upplevt konstigheter efter reflashen.
Vi är 3st som har problem med övervarv efter senaste mappningen på våra 2012 FR 137" Min är på service idag. Får se om dom gör något åt det. Det dryga är ju att dom går ner i säkerhetsläge och man håller på flyger över styret.
ÅF sa att det enda som skiljer mellan gamla och nya mappningen var att nu varnar den för övervarv, medans den inte gjorde det innan. Låter konstigt tycker jag. Jag såg aldrig några varv över 8100 innan mappningen. ÅF gjorde inget på polarnas skotrar på servicen.. (200mil/årsservice)

Jag kan ju tycka att det borde gå på garantin om skotern inte går som den ska? Jag tänker då inte betala för några nya variatorprylar.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Vi är 3st som har problem med övervarv efter senaste mappningen på våra 2012 FR 137" Min är på service idag. Får se om dom gör något åt det. Det dryga är ju att dom går ner i säkerhetsläge och man håller på flyger över styret.
ÅF sa att det enda som skiljer mellan gamla och nya mappningen var att nu varnar den för övervarv, medans den inte gjorde det innan. Låter konstigt tycker jag. Jag såg aldrig några varv över 8100 innan mappningen. ÅF gjorde inget på polarnas skotrar på servicen.. (200mil/årsservice)

Jag kan ju tycka att det borde gå på garantin om skotern inte går som den ska? Jag tänker då inte betala för några nya variatorprylar.
Där ser man, kan ju inte vara en slump då bara. Att byta variatorprylar lär ju inte hjälpa, har som sagt Diablos v-kit som verkligen ska belasta motorn, viktat på mera än vad som ska behövas men ändå övervarv. Min går inte in i nåt säkerhetsläge, går att övervarva gång på gång. Det står bara "begränsar varvtal" i displayen.

Absolut måste dehär fixas av BRP, snabbt ut med en ny uppdatering nu bara.
Hoppas bara den inte begränsas för mycket då och börjar gå som en påse nötter. :)
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Om motorn drar mer vikt = mer effekt? Vikta på och var glad!

8000-8100 är för mycket... Tycker man känner mycket bättre driv när den ligger på 7800-7900

Sen är det säkert många som kör 413 ramp här och satan vad ojämna varv dom levererar beroende på före.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Om motorn drar mer vikt = mer effekt? Vikta på och var glad!

8000-8100 är för mycket... Tycker man känner mycket bättre driv när den ligger på 7800-7900

Sen är det säkert många som kör 413 ramp här och satan vad ojämna varv dom levererar beroende på före.
Ja men ligger inte det på ÅF då att göra så att maskinen fungerar som den ska? Inte tänker jag köpa några andra ramper för att maskinen ska fungera... Det får ÅF stå för i sånna fall..
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Om motorn drar mer vikt = mer effekt? Vikta på och var glad!

8000-8100 är för mycket... Tycker man känner mycket bättre driv när den ligger på 7800-7900

Sen är det säkert många som kör 413 ramp här och satan vad ojämna varv dom levererar beroende på före.
Skriver jag otydligt eller är det många som inte kan läsa?

Den går "rätt" under hårdare belastning, men i riktigt lättföre typ led, så övervarvar den hur enkelt som helst. Den går riktigt grymt i lössnön och vid klättring men väldigt irriterande att den övervarvar direkt på led eller när man drar den på rulle över nån puderdriva. Sen tycker jag att den drar som bäst vid 8-8100, varvräknaren brukar ju ligga +100 rpm fel så borde ju vara spot on där.

Kör inte på 413 ramp, utan på cr-1 tror jag den heter.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Har hört rykten om att det kan komma kampanjer på ski-doo om uppdrevning. Tror jag skulle lösa en hel del problem att få lite högre drevning på freeride och summitmaskinerna.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Skriver jag otydligt eller är det många som inte kan läsa?

Den går "rätt" under hårdare belastning, men i riktigt lättföre typ led, så övervarvar den hur enkelt som helst. Den går riktigt grymt i lössnön och vid klättring men väldigt irriterande att den övervarvar direkt på led eller när man drar den på rulle över nån puderdriva. Sen tycker jag att den drar som bäst vid 8-8100, varvräknaren brukar ju ligga +100 rpm fel så borde ju vara spot on där.

Kör inte på 413 ramp, utan på cr-1 tror jag den heter.
Förstå mig rätt nu men är väl inge konstigt, knyt i ett rep i skotern å dra den på en led, sen provar du att dra den i 1 meter puder uppför 30graders lutning så går det garanterat tyngre, svårt att få det optimalt för båda användningsområdena, det är därför du har clicker 1-6!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Något som glöms här verkar vara click funktionen?
Ställ in maskinen på önskad klicker efter hur du vanligtvis brukar maskinen, sen om det ätit extrem lössnö man åker mest så kan man ju gå ner en c när man ska ledåka.
Även temp spelar in, -15 är etec riktigt vass, 0an.... ska vi nöja oss med att säga ca 100rpm mindre än -15 för att förenkla, dvs, olika temp, höjd och snöförhållanden ger olika rpm, antingen så försöker man hitta en medel inställning eller justera inför varje förhållande.
Själv siktar jag på 100rpm plus vid kusten vid normala förhållanden så det finns lite att "ta av" när det blir mildare/ ska resas till fjälls.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Jo men att det ska skilja så mycket är väl konstigt, lite högre varv på hårt underlag får man väl räkna med men inte så här mycket ändå.

Macke78 du som tunat in dit kit länge och väl vad varvar din på hårt vs lössnö t.ex.?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
tycker inte det är konstigt alls, blir ju enorm skillnad på belastning! och som macke skriver vill man ha optimalvarv jämt så ska man ju försöka vikta så tex om du kör i ett förhållande med medelbelastning ex. Myråkning i 70-100 cm puder vid 400 m.ö.h. Och då ska du ha clicker 3, då har du full inställningsmöjlighet åt båda håll för respektive användningsområde, väder å vind och m.ö.h.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Jag har testat Diablos kit med ett antal olika setuper. Har nu mellan 7900-8100 beroende på före. Rapp genom hela registret, tungt belastad slår den upp till 7800 men kryper upp till 7900. Stenhårt före över sjön händer det att 8100 syns ibland.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Sv: Re: Sv: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Jag har testat Diablos kit med ett antal olika setuper. Har nu mellan 7900-8100 beroende på före. Rapp genom hela registret, tungt belastad slår den upp till 7800 men kryper upp till 7900. Stenhårt före över sjön händer det att 8100 syns ibland.
Precis, man ska väl inte behöva gå ner på c#1 när man kör led. Dessutom körde jag i helgen i allt mellan -2 till -15, samma sak.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har oxå diablos kit, min brukar ligga 79-8100 med pipa. Kan se 8200 i bland vid led och kallt. Hade den "perfekt" för ett tag sen men nu har primärfjädern (brps) satt i hop totalt, tappat 200 varv i högre fart på 10 mil...
Ny beställd dock så kommer ordna sig innan helgen, bara hoppas den nya pallar mer än 60 mil...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.529
409
83
Malå/Adak
Förstå mig rätt nu men är väl inge konstigt, knyt i ett rep i skotern å dra den på en led, sen provar du att dra den i 1 meter puder uppför 30graders lutning så går det garanterat tyngre, svårt att få det optimalt för båda användningsområdena, det är därför du har clicker 1-6!
Det är inga problem alls att få motorn att vara EXAKT lika i oavsett före, gör den inte det är något fel anser jag.
Det enda som ska göra skillnad är temperatur då det skiljer rätt mycket i effekt mellan +2 och -20 grader i yttertemp.

Går för övrigt att få maskinen att varva mer i tungföre än den gör när det går lätt, (på samma klicerinställning), om man begriper sej på det. (gör det inte själv men har kört flera skotrar som är på det sättet)
 

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
@Macke78, har 40 mil på fjädrarna, har snackat flera ggr senste dagarna med Kristian själv.
Började med 16 g, hade samma tendens, varvade lite högt hela tiden ,8300-8400 också under hårdare belastning. Viktade på till 18 g, nu ligger den helt rätt i lössnö 8100 och under hård belastning, klättring i 80-90 cm snö 8000. Men när jag kommer ut på hårt underlag, led och is, så känns det som om primären är tom när den kommer upp i toppvarv smäller rätt upp till 8400, så nåt konstigt är det med
motorprogrammet.

@mattghjon, lugna ner dg med utropstecknen, som jag redan skrivit ligger den rätt under hårdare belastning 8-8100(8200 en gång då jag låg helt på sidan i lössnö=lätt motstånd) men inte när den går lätt på hårt underlag då sticker den rätt upp till 8400. Viktar jag mera så kommer den gå för lågt i lössnön. 16-17 g är det man utgår ifrån med Kristians kit ifall man har standard skoter.

Ville mest kolla om andra upplevt konstigheter efter reflashen.

Min är precis lika. Drar upp till 8400-8500 ibland när man trycker fullt. Smyger man igång till fullt så är dr sällan problem...
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.876
112
63
Skellefteå
En fråga till alla som är bekymrade ang övervarv som kör med den senaste mappningen:
Tycker ni det är positivt eller negativt att skotern varvar mer nu än före reflashen?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
En fråga till alla som är bekymrade ang övervarv som kör med den senaste mappningen:
Tycker ni det är positivt eller negativt att skotern varvar mer nu än före reflashen?
Klart det är bättre med mera varv= mera toppeffekt. Men problemet för mig är att den varvar rätt i lössnö ser 8000 ibland 8100 rpm, men på hårt drar den iväg till 84-8500 rpm. Måste nog antagligen tuna om Diablokitet bara, annan sekundärfjäder och kanske lite mera vikt. Dock kan jag inte bara vikta på för då kommer den inte att orka i lössnön.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Är en fin gräns mellan succés och katastrof i variationerna, sen är det inte givet att det som funkar på en förare/maskin automatiskt blir lika bra på nästa. Förarvikt, motoreffekt, motorlinjering/kuddar, matta, höjd över havet, ja listan kan göras lång!