Arctic Cat 2012

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Trisst att det händer efter 6km men ändå bra att det hände så tidigt på säsongen och inte senare.

Jag var iaf å hämtade ut skotran idag, blev en HCR 800 istället för HCn, hoppas bara inte det blir nå problem med kylningen.

Blev riktigt överraskad när jag fick veta hur billiga remmarna va, 1100 spänn!
Ja men jag är ju ledig i 6 dgr nu och hade tänkt köra en massa i Klimpfjäll.
Låter bra att remmen inte är så dyr iaf :)
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Tråkigt att nått sånt ska behöva hända när det gått ut service meddelande på detta i USA.
Ang. remmen så tror ja att den var betydligt dyrare till turbomaskinerna tyvärr.

Men en så får du minst begära p.g.a. tappad åktid nu..
 

migal

Aktiv medlem
11 nov 2010
86
0
6
Någon som har sprängskiss till M1100T?
Hann bara köra 6 km idag med min sen "rasade" växellådan
skulle lägga i backen sen fram med det bara rasslade och levde om i växellådan :(
prova flera gånger men sen gick ingenting.
Blev hem bogserad av en Summit 600sdi från fjället.
Handlaren hade haft en till som hade gjort så här igår men den fungerade efter ett tag igen.
Någon fler drabbad?
Gäller det bara m1100?
 

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
Åfan, ja ledighet gör det ju inte lättare direkt. Borde inte handlarn kunna låna ut en maskin åtminstone eftersom dom visste att det var problem?!

Angående remmarna så sa handlarn att turbo-remmarna skulle kosta drygt 2000 och dom till 800 1100:- och det va innan han drog någon rabatt. Kolla så att din rem heter 0627-083 och inte 082 ifall du fick den till turbo.
 
Last edited:

migal

Aktiv medlem
11 nov 2010
86
0
6
Nån mer än jag som fått remsot på primären efter första svängen? . Tunt tunt som man kunde skrapa bort med nageln. Nått att bry sig om?
 

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
Läst mig till att det är riktigt viktigt att göra rent skivorna då det är nån typ av olja på dom från fabrik, man ska tydligen också tvätta remmarna i ljummet vatten å tvål.
Jag fick också svart på primären bara jag skulle köra in den i garaget efter köpet. Gjorde rent och efter några mil idag så finns det inte ett svart märke.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Var i garaget å startade maskinen för första gången här hemma idag.
Blev också en kort testvända på nån kilometer.
Väl i garaget igen plockade jag av remmen å kollade och det var rester längst in på primären.
Tvättade båda variatorerna och remmen.
Å även variatorskyddet å buken.
Det ligger nått kladd på som en hinna på det mesta verkar det som.
Nere i buken, På variatorerna å skyddet.
Ja gjorde rent med bräkleen så ja fick det som ja ville.
Tog även bort lite skum runt primären så det inte skulle trassla in sig där.
Fläkten på primären var också kladdig.

Vet inte vad detta är för något å var det kommer ifrån.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Framförallt primären är kletig av nån slags olja/fett när dom kommer. Åf ska såklart ta bort remmen och tvätta skivorna och remmen vid leveransservice...
Men det kanske slarvas med det eftersom remmen är monterad och klar från fabrik...