Arctic Cat 2012

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
ArcticCat 2013:

http://www.snowmobile.com/manufacturers/arctic-cat/2013-arctic-cat-snowmobile-lineup-unveiled-1541.html

A new model, Arctic Cat’s 2013 Cross Tour counters Polaris’ Adventure. Based on the XF “mid-length” chassis, the Cross Tour features a 141-inch track that can be powered by the turbocharged four-stroke, the normally aspirated 1100 four-stroke or the popular 800cc two-stroke option. The Cross Tour may seem to be a duded-up crossover with all the goodies — electric start, bags, cargo rack, mirrors, and high windshield — but in can be transformed from solo sport cruiser to touring duty by simply adding an extra seating option. Arctic Cat expects this extended seating will make the Cross Tour a popular purchase in the Scandinavian market.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
ArcticCat 2013:

http://www.snowmobile.com/manufacturers/arctic-cat/2013-arctic-cat-snowmobile-lineup-unveiled-1541.html

A new model, Arctic Cat’s 2013 Cross Tour counters Polaris’ Adventure. Based on the XF “mid-length” chassis, the Cross Tour features a 141-inch track that can be powered by the turbocharged four-stroke, the normally aspirated 1100 four-stroke or the popular 800cc two-stroke option. The Cross Tour may seem to be a duded-up crossover with all the goodies — electric start, bags, cargo rack, mirrors, and high windshield — but in can be transformed from solo sport cruiser to touring duty by simply adding an extra seating option. Arctic Cat expects this extended seating will make the Cross Tour a popular purchase in the Scandinavian market.
Det lät som den ultimata familjemaskinen!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Tas den in i Sverige då? Tas Polaris Adventure in? Nån som vet?:p

Känns som att den hedliga "sks" marknaden avtagit i Sverige? Alltså potenta maskiner som kan utrustas med dubbeldyna och komfort, typ.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Någon här som kört både M 1100 T och M 800?
Jag är lite byfiken på hur dom upplevs jämfört med varandra.
M 1100 T är väldigt svårburkad tycker jag, tyävärr var 800:eek:rna redan sålda så jag kunde inte prova någon sådan.
 

nasjossonjon

Medlem
2 nov 2011
46
0
1
Trollhättan
Någon här som kört både M 1100 T och M 800?
Jag är lite byfiken på hur dom upplevs jämfört med varandra.
M 1100 T är väldigt svårburkad tycker jag, tyävärr var 800:eek:rna redan sålda så jag kunde inte prova någon sådan.
Jag äger en m800 snopro och när min var på service förra helgen tog jag en tur på en m1100t som stog där.

Skillnad i draget märks absolut och blir större desto högre hastighet man har, MEN den är tyngre. Det märks på smidigheten i lössnön, min är en del lättare att hantera utanför leden enligt mig samt att m100t inte har det underbara styret som går att snabbjustera på höjden:)
 

Soderlund

Välkänd medlem
15 okt 2009
102
0
6
Sundsvall
läste detta nu på ett forum:

The new fix arctic cat came up with is not working,reducing weight in the primary,new belt people are still blowing these belts after all the updates.
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Oj då. Är det ingen annan som märkt att vid 100kmh och lite motstånd får man väldigt ofra remslir på sekundärvariatorn som blir rätt så jävla varm och resultatet blir en rem i 300 bitar. Jag tror problemet är att man inte får något remtryck längre ner i sekundärvariatorn.
 

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Någon som kör med orginal ventilationskåpor som kan uttala sig om hållbarheten?
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Jag tror oxå på remslir i högre hastigheter.
Längst in i sec variatorn får jag hela tiden remrester på skivorna och remmarna ryker stup i kvarten.
Men tar jag de lungt på sjöar å ligger bara i 60-70 så håller remmarna mycket bättre!
Ett riktigt variatorkitt gör nog susen!
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Hur upplevs kylningen på Hcr'en? Problen med att den går varm lätt?
Hur känns dämparna mot för float2?
Är sjukt sugen på att byta till en sån 2013!
Berätta hur dom upplevs :)
 

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
Som jag skrivit tidigare så har jag aldrig haft problem med kylningen så länge jag har isrivarna nere men annars blir den ganska snabbt varm på hårdpackad led. Dämparna tycker jag är grymma, dock har jag aldrig testat nån med float 2. Enda jag kan klaga på är spårvidden som kan vara lite jobbig om det är lite hårt, annars en grym skoter i pudret.