Arctic Cat 2012

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Kom precis hem ifrån Jorm nu, där small alla 4 bultar till helixen av på min maskin, allt klarade väl sig, men lite nötningsskador i aluminiumet på helixen blev det, skall lämna in den, vill ha ny helix på garanti.

I övrigt så höll remmen, den har rullat 170+mil nu ser ut som ny.
 

Alle Grönlund

Välkänd medlem
2 apr 2012
174
0
6
Ersmark
Kom precis hem ifrån Jorm nu, där small alla 4 bultar till helixen av på min maskin, allt klarade väl sig, men lite nötningsskador i aluminiumet på helixen blev det, skall lämna in den, vill ha ny helix på garanti.

I övrigt så höll remmen, den har rullat 170+mil nu ser ut som ny.
hände samma för mig! då fick jag helt ny variator!
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Undrar vad dom kör med för kvalité? oavsett ifall jag får ny variator eller bara ny helix så kommer jag antagligen byta ut bultarna till chromestål 12/9 bultar.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Någon som haft problem med vibrationer nu när det går lite tungt i vårsnön?
Känns nästan som mattan rappar, men känns inte allt för troligt?
kass kedja?
bara lämna in så får dom felsöka på garantin? eller hur fungerar det igentligen?
Handtagsvärmen har även gett upp på ena läget.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Någon som haft problem med vibrationer nu när det går lite tungt i vårsnön?
Känns nästan som mattan rappar, men känns inte allt för troligt?
kass kedja?
bara lämna in så får dom felsöka på garantin? eller hur fungerar det igentligen?
Handtagsvärmen har även gett upp på ena läget.
Jag och Brorsan har precis samma på våra. Vi trodde också att det var något fel men uteslöt det rätt fort då det var osannolikt att båda fick det exakt samtidigt.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Jag och Brorsan har precis samma på våra. Vi trodde också att det var något fel men uteslöt det rätt fort då det var osannolikt att båda fick det exakt samtidigt.
Skönt, bara gasa till det rasar.... kändes så konstigt det skulle dyka upp "sådär" när det blev tungt före ute.
Tack så mycket då kan jag sova lugnt.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Skönt, bara gasa till det rasar.... kändes så konstigt det skulle dyka upp "sådär" när det blev tungt före ute.
Tack så mycket då kan jag sova lugnt.
Förmodligen mattan som slår mot rail capsen. Det försvann för mig när ja monterade anti stab
 

edwaard

Aktiv medlem
7 feb 2011
50
0
1
Går i skoterbytartankar och funderar på att köra arctic nästa säsong, men hur är det egentligen med 12ornas rembekymmer? Finns det någon uttalad lösning, typ neddrevning, ventkit osv? Har sett på amerikanska forum att neddrevning till 20t på lilla verkar vara mer regel än undantag.

Styrutslaget måste ju också fixas men det finns väl färdiga kit eller simpla hemmafixarlösningar? Har för mig att jag har sett folk här på forumet som har fixat det själva.

Vad är det annars man borde tänka på? Några modellspecifika fel att kika efter när man är och kollar på maskinen? Kan hända att det blir köp först till hösten men tänkte hålla ögonen öppna ifall det dyker upp något sommarfynd ;)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Rembekymmer verkar inte vara på alla skotrar men på flera, finns inget riktig lösning på problemet då min har fått nerdrevning och den tar fortfarande remmar.... Men har för mig att jag har läst nånstans om att det är en lösning på gång men när den kommer vet jag inte och minns inre riktigt vad det var heller...

Finns både färdiga kitt och en simpel hemmalösning då det gäller bara att borra 1 nytt hål på varje spindel och flytta staget går att läsa sig till här på forumet om vart och hur långt in du ska borra.

Kolla efter sprickor/böjda boggie skenor. Styrglapp är arctic original. Sen kolla slidesen då min iaf verkar käka dom till frukost. Vet inte hur det är för andra dock.

Annars en riktigt rolig och pålitlig maskin med bra klipp i motorn och bra framkomlighet !
 

edwaard

Aktiv medlem
7 feb 2011
50
0
1
Rembekymmer verkar inte vara på alla skotrar men på flera, finns inget riktig lösning på problemet då min har fått nerdrevning och den tar fortfarande remmar.... Men har för mig att jag har läst nånstans om att det är en lösning på gång men när den kommer vet jag inte och minns inre riktigt vad det var heller...

Finns både färdiga kitt och en simpel hemmalösning då det gäller bara att borra 1 nytt hål på varje spindel och flytta staget går att läsa sig till här på forumet om vart och hur långt in du ska borra.

Kolla efter sprickor/böjda boggie skenor. Styrglapp är arctic original. Sen kolla slidesen då min iaf verkar käka dom till frukost. Vet inte hur det är för andra dock.

Annars en riktigt rolig och pålitlig maskin med bra klipp i motorn och bra framkomlighet !
Nej det verkar ju vara vissa som haft tur med remmen och andra otur. Tyvärr 44 blir det ju lotteri eftersom en säljare knappast berättar att han bytt 16 remmar senaste 100 milen :)
Såg också (här i tråden tror jag?) att arctic är på gång med en lösning till 12-13. Tror ni det är en fix alla kommer att få, eller kommer det bara gälla de som eventuellt har garanti kvar?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
12/13 ska väll få uppgraderingarna som sitter std på 14 maskiner.

vet dock itne om jag är så sugen på att uppgradera min 13, då den inte haft remproblem. Käns så jäkla dumt om man lämnar in den och får tillbaka en ski-doo.

För övrigt så vore det ju kalas om man skulle få tag i -11 mapp=)
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Tror som vanligt att remproblemet inte är så stort, det är ju i vanlig ordning bara när det blir en produkt som har fel att det klagas, alla som har felfria maskiner skriver knappt nånting.

Min har varit felfri sånär som på att bultarna till helixen gått av efter 320mil.
Remmen klarade sig utan en enda skada, och den har gått 200+ mil.
Maskinen åt inga remmar före v46 uppdateringen heller, varken 083 eller 084.
 

ThompaM

Medlem
18 jan 2010
24
0
1
Jag har hört att när dom drevade ner min M800 pga remproblemen jag haft, så böt man till en svagare (smalare?) kedja pga av att det inte fanns någon grövre kedja till den nya drevningen? Kan detta stämma? Bara något som slagit mig nu då garantin går ut nu i november och vill inte stå där i vinter med ett kedjehus i tusen bitar...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Är väll snarare att det sitter smalare kedja och drev på 12 och framåt och att man byter till grövre från 11 och äldre.