Polaris 2012

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Ok, tror jag provat allt jag har i garaget och inget verkar funka.. Testade isopropanol och trasa, kanske måste leta efter lämplig borste. Kanske kör hem till helgen, har jag inte fått till det innan dess hör jag av mig :)
Ibland kan det vara sjukt svårt att få till supermatta ytor som rutan på Assaulten. När jag får märken på min så brukar jag ta en svag alkalie, spraya på och gå lös med en medelhård borste. Har du något som liknar en vanlig nagelborste kan den säkert fungera.
Iom att den är så sträv så är det svårt att få till med bara en trasa tycker jag.
 

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Orkar inte bläddra igenom hela tråden. Har en fråga: Är det någon här som kör Polaris RMK 600 155" 2012? Och kan ge ett utåtande om maskinen. Grejen är den att jag mest troligt ska byta in min lynx mot en sådan imorgon :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Orkar inte bläddra igenom hela tråden. Har en fråga: Är det någon här som kör Polaris RMK 600 155" 2012? Och kan ge ett utåtande om maskinen. Grejen är den att jag mest troligt ska byta in min lynx mot en sådan imorgon :)

Det är samma för och nackdelar som 800.
Det enda som skiljer dem åt är just motorn, dvs det är en kanonskoter där i stort sätt endast fotstegen lämnar utrymme för förbättringar.
Det går alldeles utmärkt att köra med original, men fungerar bättre med Better Boards och bäst med Skinz eller Askers motsvarighet.
Jag kommer dessutom att byta till lägre styre till nästa år på min, men i det stora hela är det bara att tanka och köra rätt ut ur lådan!
Du kommer inte att bli missnöjd om du gillar att åka i lössnö!
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Orkar inte bläddra igenom hela tråden. Har en fråga: Är det någon här som kör Polaris RMK 600 155" 2012? Och kan ge ett utåtande om maskinen. Grejen är den att jag mest troligt ska byta in min lynx mot en sådan imorgon :)
Jag hyrde en i förra veckan och den var fin att köra. Bara peka och skjuta!


Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
prövade en förra helgen och jösses vad förvånad jag blev. det man läst är ju " den går så bra att du tror du åker 800". det kan jag inte hålla med om! väldigt snäll maskin och inte i närheten av 800:n. förövrigt mycket trevlig maskin men jag hade nog för höga förväntningar på motorn..
Jag hyrde en i förra veckan och den var fin att köra. Bara peka och skjuta!


Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Nu har min rmk 800 skurit till 99,9%. Var ute och lekte och for sen upp på leden och skulle stanna för att polaren skulle koppla på kälken. Precis när jag kom upp på leden och skulle trycka på bromsen började det rassla som tusan i motorn, stängde av den direkt och sen var den döstum. Är väll veven som åkt.

Blir att ringa till åf imorrn och förhoppningsvis få in den så fort som möjligt, bara hoppas man hinner köra något mer denna säsong. Skotern har gått 99 mil och gått som en klocka fram tills nu. Remmen är dock som ny haha :) (Jo jag är less)
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Är förvånad att inte fler som rapporterat att dom skurit då det verkar vara ganska vanligt i usa med både "broken skirts" och att dom skär.

Finns tillomed ett par handlare som tagit fram kit för att hindra bl.a att cyl skirtarna går av på pro, rush mm.

En kompis -12 pro skar redan efter 20 mil.

Hoppas man har tur nästa säsong när man kör flrsta året utan garanti :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
92
48
Örnsköldsvik
roppin: Fråga från en oinvigd, "broken skirts" orkar du berätta vad det innebär? =) Vet inte riktigt vad cylinder skirtarna är?

(Läste först "cylinder skitarna går av" tänkte jävlar vilket haveri:p)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Cylinderskirtarna är den del av cylindern som sticker ner i vevhuset...
Kan vara ganska tunna, spec vid större borr.
Blir det vibrationer så kan dom till slut gå av och ramla ner i vevhuset där veven snurrar med 8000rpm...
Då är det inte roligt...
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Själva problemet med just den typen av haveri är kolvspelet är för stort vilket gör att dom glappar och tillslut slår av skirten.

Finns olika vis å motverka det bl.a. Montera högre/längre kolvar och sen sätta en tjockare "kompsänkningsplatta" för att kompensera kolvhöjden. Vissa monterar även lättare kolvar har jag sett vilket säkert hjälper en del oxå!

Ett av alternativen : http://www.pmspolaris.com/thefix.htm

Edit : hittade en bild på en broken skirt : http://www.snowestonline.com/forum/attachment.php?attachmentid=167818&d=1329503754
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
92
48
Örnsköldsvik
Jaha okok, ja då blev ju namnet rätt logiskt också =)
Ja klart, trillar dom ner lär det ju bli lite.. ja dyrt. Låter ju inte omöjligt att det är det som hänt Jeens_?
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Själva problemet med just den typen av haveri är kolvspelet är för stort vilket gör att dom glappar och tillslut slår av skirten.

Finns olika vis å motverka det bl.a. Montera högre/längre kolvar och sen sätta en tjockare "kompsänkningsplatta" för att kompensera kolvhöjden. Vissa monterar även lättare kolvar har jag sett vilket säkert hjälper en del oxå!

Ett av alternativen : http://www.pmspolaris.com/thefix.htm

Edit : hittade en bild på en broken skirt : http://www.snowestonline.com/forum/attachment.php?attachmentid=167818&d=1329503754
Fuck jag som trodde att det problemet bara var på -10 och äldre
Men det är väll bara att köra på chans, detta borde väll vara beroende på hur långt motorn gått hoppas jag -eller kommer det mer spontant?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Se så nu tar vi det lite lugnt:)

Detta händer inte på så många Polaris så att det är lönt att stressa upp sig, om du kör 2T turbo så kan det hända saker dock!!

Har hört av en handlare Over there att det kan fara någon vev, kolv eller dylikt på 2T turbos.