Polaris 2012

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Men jag fick för mig att det kröp in snö från ovansidan av huven när de la sig mkt snö där. Har nämligen funderat på att köpa kit för ovansidan enbart
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Men jag fick för mig att det kröp in snö från ovansidan av huven när de la sig mkt snö där. Har nämligen funderat på att köpa kit för ovansidan enbart
Tänkte du dom man klistrar framför huvgallren?
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
Ingen av er som har en eftermarknads fronbåge liggandes, elr nån av er som gör egna!? är ute efter en då min vart formad av ett träd i påskas!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
944
113
Stora Blåsjön
någon som vet hur ofta man bör serva rmk ass dämparna och vad ska man göra då?
Som vilka dämpare som helst en gång per år. Byte olja och nitrogen. Sen beroende på om något annat är slitet eller om någon packning läcker mm
Är det många som gör det? NEJ!
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Så du menar att man ska serva alla dämpare en gång per år!? står inte vad jag vet i någon servicemanual. Så om man har en skoter med icke renoveringsbara dämpare då är det bara att byta ut skiten...

Som vilka dämpare som helst en gång per år. Byte olja och nitrogen. Sen beroende på om något annat är slitet eller om någon packning läcker mm
Är det många som gör det? NEJ!
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Så du menar att man ska serva alla dämpare en gång per år!? står inte vad jag vet i någon servicemanual. Så om man har en skoter med icke renoveringsbara dämpare då är det bara att byta ut skiten...
För att få maximal prestanda ur dämparna så bör olja och gas bytas varje år ja.
Men det är inte något måste, har man köpt en maskin med orenoveringsbara dämpare så lär man inte vara intresserad av att få ut maximal prestanda ur dämparen ändå så då är det bara att köra tills dom är kass och sen byta.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
944
113
Stora Blåsjön
Och viktigaste är att göra service på dämparna när dom är nya, typ efter 25timmar är lämpligt. Sen kan man göra detta en gång per år..

Men typ 99% av skoteråkarna struntar helt i service på dämparna utan möjligen fixar dom när dämparna är som en trasig gamla cykelpump eller när dämparen är stum när det är kallt ute..
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Poängen är att det är faktiskt inte -i skotersammanhang- speciellt dyrt att göra en vanlig service.
Beroende på firma, kontakter osv kostar det runt 3-600:-/st för ett oljebyte och fylla ny gas.
(med rätt kontakter finns det dom som kan göra det "efter *host* arbetstid", och då har det hänt att jag har betalat väldigt rimliga pengar)

Servar man dom inte kan det hända att innehållet är så slitet att det är lika dyrt att repa som att köpa nya redan efter två-tre säsonger-om man tex fått in salt från väg eller liknande.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Poängen är att det är faktiskt inte -i skotersammanhang- speciellt dyrt att göra en vanlig service.
Beroende på firma, kontakter osv kostar det runt 3-600:-/st för ett oljebyte och fylla ny gas.
(med rätt kontakter finns det dom som kan göra det "efter *host* arbetstid", och då har det hänt att jag har betalat väldigt rimliga pengar)

Servar man dom inte kan det hända att innehållet är så slitet att det är lika dyrt att repa som att köpa nya redan efter två-tre säsonger-om man tex fått in salt från väg eller liknande.
Precis, kostade mig 2400 kr för renovering av alla fyra dämpare på min dåvarande skoter (500ss -04). Skillnaden var som natt och dag. Mao helt klart värt pengarna!
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Hoho - helt sjukt, idag snöade det en flinga eller två här! Snart är det dags att dra i snöret! (eller kanske inte riktigt än då..)

Nämen till saken, jag hade tänkt att piffa upp min Pro -12 litegrann till nästa säsong, vad finns det för roligt man kan skaffa?

* Jag tänkte byta ut mina fotsteg/plattor till något bättre, tips på vilka som är bra och prisvärda?

* Sen ska jag även ha en "gogglebag" där man får plats med lite småsaker som telefon och börs samt brillor men hittar ingen vettig, vad har ni för något?

* Låg ruta, detta kan man väl dock göra själv.

* Xenon lyse, blir det stor skillnad jämfört med original?

Förra säsongen satte jag i variatorkit, i år tänkte jag nästan göra något trevligt åt motorn. Jag vet att min gamla Rave 800 kändes mycket mer rapp med Vforce3 på, är det något att satsa på kanske? Topp, pipa? Har inte tänkt att göra alltihop, men något av dom, vad är mest värt inom trimning? Jag är inte alls missnöjd med kraften i motorn, men man vill ju alltid åt det där lilla extra såklart.

Vad har ni gjort med era Pro Rmk (eller polaris 2012 överhuvudtaget)? :)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Hoho - helt sjukt, idag snöade det en flinga eller två här! Snart är det dags att dra i snöret! (eller kanske inte riktigt än då..)

Nämen till saken, jag hade tänkt att piffa upp min Pro -12 litegrann till nästa säsong, vad finns det för roligt man kan skaffa?

* Sen ska jag även ha en "gogglebag" där man får plats med lite småsaker som telefon och börs samt brillor men hittar ingen vettig, vad har ni för något?

* Låg ruta, detta kan man väl dock göra själv.
Polaris-undersätesväska måste väl vara ganska vettig. Men ja dyr så det förslår!
Sen finns ju den där som man kan sätta inne i motorrummet för att torka goggles/handskar.

Låg-ruta tar ju bort möjligheten till att ha den där nya väskan med uppvärming där uppe vid instrumentet.


Hade snöflingorna kommit i Ö-vik? Har i söder var det "sommar-sol" idag.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Vad har ni gjort med era Pro Rmk (eller polaris 2012 överhuvudtaget)? :)
Jag håller på med nytt rack (som vanligt) och ska även fixa till öppningen vid vänster fotholk som suger in snö .

Har beställt Polaris nya fotsteg som också åker på efter pulverlack .

Annars är jag sugen på andra toppar men absolut inte pipa i motorväg .
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Initierade källor pratar om att de eftermarknadsprylar som ger mest "bang for the buck" är PA Billet top, Skinz Airframe fotsteg och TEAM Tied sekundärvariator. utan inbördes ordning..