Polaris 2012

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Japp, monterade min på ytan mellan tanklocket och där hand/tumvärmar knapparna sitter :p
Ta bort huven så ska det finnas en härva med kablar precis framför styrstången mellan båda pyramidstagen :p Finns bara en kontakt där som passar in med nödstoppskontakten :)
Perfekt, inte svårare än så alltså :)

Twin_power: Ja det skulle ju kunna gå på en annan maskin men nu har jag elstart så då är jag inte intresserad av att plocka bort nyckel.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
När jag körde idag så stannade motorn precis som när man råkar komma åt stoppknappen, vilket jag trodde jag gjorde.

När jag startade upp den igen och skulle fara iväg så precis när den skulle dra iväg ~4000rpm så "kvävs" motorn och stannar om man fortsätter hålla gas. Släpper man gasen så är den igång. Och motorlampan tänds när den börjar kvävas.

Ska lämna in den i veckan men är de någon som har en aning om vad de kan vara? De är ju som att den har gått i något safemode. Men varför?


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
När jag körde idag så stannade motorn precis som när man råkar komma åt stoppknappen, vilket jag trodde jag gjorde.

När jag startade upp den igen och skulle fara iväg så precis när den skulle dra iväg ~4000rpm så "kvävs" motorn och stannar om man fortsätter hålla gas. Släpper man gasen så är den igång. Och motorlampan tänds när den börjar kvävas.

Ska lämna in den i veckan men är de någon som har en aning om vad de kan vara? De är ju som att den har gått i något safemode. Men varför?


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
Har du ställt in det där kodlåset? Då kan man väl starta och varmköra men varvar man till tillslagsvarv så lägger den av.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Nä ingen kodlås har jag aktiverat. För jag körde ju och så tvärdog den bara mitt i allt och sen var de kört.
 

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
Ingen här inne som vet om ett par bra fotsteg som passar på 144" RMK?

Hämtade en av dessa pärlor igår men skulle gärna byta ut fotstegen mot någonting väldigt mycket glesare än original.
Sparkade ut och hackade snö från fotsteg hela förra säsongen och känner inte för att göra det igen.

Edit: Helst från en svensk butik.. Men om det inte finns att tillgå så får man ju ta vad som finns.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Ingen här inne som vet om ett par bra fotsteg som passar på 144" RMK?

Hämtade en av dessa pärlor igår men skulle gärna byta ut fotstegen mot någonting väldigt mycket glesare än original.
Sparkade ut och hackade snö från fotsteg hela förra säsongen och känner inte för att göra det igen.

Edit: Helst från en svensk butik.. Men om det inte finns att tillgå så får man ju ta vad som finns.
Skinz. Alternativt betterboards.
 

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
Betterboards hittade jag. Men tyckte inte att dom såg ut att vara så mycket bättre än original. Och ska jag lägga ner pengar på att byta, så vill jag inte bara bli 'nästan nöjd'. Men det klart, jag kan ju ha blivit lurad av bilderna.

Och skinz.. 4700 spänn för två fotsteg låter fan saftigt.. Men man får väl kika vidare och se om man tycker det är värt det eller inte.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ingen här inne som vet om ett par bra fotsteg som passar på 144" RMK?

Hämtade en av dessa pärlor igår men skulle gärna byta ut fotstegen mot någonting väldigt mycket glesare än original.
Sparkade ut och hackade snö från fotsteg hela förra säsongen och känner inte för att göra det igen.

Edit: Helst från en svensk butik.. Men om det inte finns att tillgå så får man ju ta vad som finns.
Borde ju gå å sätta polaris egna HD steg på den,givetvis så krävs det ju modifiering efter eget huvud,hadde inte tvekat 1sek.på att kolla om det finns möjlighet att instalera dom,billiga å bäst&finns i sverige,samt mkt.lätta å kapa till rätt längd(är ju extruderad aluminium)främre fästet är ju bara å flytta efter i skenan,igentligen är det väl framtill största modden blir,men såklart inget att rekomendera å göra,om man inte pysslat med liknande saker tidigare:bigsmile:
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
I beskrivningen till Burandts powder tracs står det vid nitningen "Bottom up"
Jag antar att det ska nitas uppifrån och ner men det känns lite luddigt skrivet , har jag rätt?
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Det känns mest logiskt iaf :)
Borrade du eller slipade bort nitarna till fiskbensförstärkningen?
Synd att jag inte hittar nån installationsvideo för jag är lite osäker på vissa moment i texten , nåja det kanske klarnar när man sätter sågen i chassiet :p

Jag nitade då mina uppifrån och ner! Funkar då än sålänge iallafall ;)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
I beskrivningen till Burandts powder tracs står det vid nitningen "Bottom up"
Jag antar att det ska nitas uppifrån och ner men det känns lite luddigt skrivet , har jag rätt?
Vad jag kommer ihåg så tror jag dom sitter så orginal på -13 maskinerna. Att "botten", den del som expanderas på niten sitter uppåt.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Dom ska sitta med skallen på undersidan,om man tittar på HD stegens nithål,så är det som en försänkning på ovansidan,meningen är väl att niten ska expandera i den?på 2013 är dom nitade just så, underifrån(skallen på undersidan,mest logiskt,då blir ju den som en bricka)
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Nitskallen rymms inte i urfräsningen ovanifrån så således är nog enda rätta vägen att nita underifrån :)

Edit: Dom 2 nitar baktill som ska nitas i Förstärkningen för boggieinfästningen skall nitas "from the top down" och har betydligt större urfräsning för skallen .

Nu tror jag att jag börjar ha koll på monteringen , vad skulle ni rekommendera för maskiner vid kapningen? skotern ryms tyvärr inte i vår laserskärare ;)
 
Last edited:

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Nitskallen rymms inte i urfräsningen ovanifrån så således är nog enda rätta vägen att nita underifrån :)

Edit: Dom 2 nitar baktill som ska nitas i Förstärkningen för boggieinfästningen skall nitas "from the top down" och har betydligt större urfräsning för skallen .

Nu tror jag att jag börjar ha koll på monteringen , vad skulle ni rekommendera för maskiner vid kapningen? skotern ryms tyvärr inte i vår laserskärare ;)
Precis,dom 2st.baktill,nitar man ovanifrån,funderar åxå vad man ska kapa med?funderade lite på sticksåg med alu-blad underifrån?men vet inte om det finns nå bättre kanske?
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Jag slipade bort dom nitade. sen slog ut det som var kvar med ett dorn. Hårda som satan, jobbiga att borra!
Kapade kanterna med en tigersåg (blad), och sen slipade med en vinkelslip.
När jag monterade mina skinz iaf :)
 

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
Monterade min i helgen och jag använde sticksåg med alu blad sen snygga jag till med lammel skiva på vinkeslipen. Sen behöver man ju inte lägga mallen på under sidan. jag la mallen på ovan sidan och rita i lite var nitarna ska sitte och kapa på fri hand och det vart då bra. Gjorde också så att jag la på fotsteget och rita av själva fotsteget. det gjorde att jag sparade lite mer där just nitarna ska sitta.
 

robgil

Medlem
19 aug 2008
10
0
1
Monterade Burandts powder tracs på min Switchback Assault och en viss modifiering krävs. Man måste schimsa mellan ca 20 mm i främre fäste på fosteget och pyramiden. (jag tog 2st 10 mm plattjärns bitar)
Sedan passar inte övre vändhjuls fästet hel hundra, man kan bara använda
halva fästet. Jag borrade två nya hål i fotsteget sedan kapade jag bort delen på vändhjuls fästet som hammnade mitt i öppningen på fotsteget.
Fotholks plåten får man också kapa till.
Jag har nu kört med denna modifiering senaste veckan och jag säger bara byt, byt!! Blir otroligt stabila.. Rekommenderas, Blir en helt ny skoter till en billig peng.
 

Attachments