Skidoo 2012

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Dom har fixat variatorerna...ett snabbfäste dom gör att du lätt kan dela sekundären...skitlätt att trä på en ny rem... ;)
Det har dem gjort med remproblemen i åtanke, lätt att byta var 20onde mil ;)
 
E

ejwbegysv

En cool nyhet för oss svenskar är att BRP i 2012 tar in Skandic Tundra Xtreme 600 E-Tec!!

En sämre nyhet är att Freeriden ej tas in i 154" längd... jag som funderade på en sån..
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
En cool nyhet för oss svenskar är att BRP i 2012 tar in Skandic Tundra Xtreme 600 E-Tec!!

En sämre nyhet är att Freeriden ej tas in i 154" längd... jag som funderade på en sån..
Läste om Skandic Tundra Xtreme 600an någonstanns, de va nån som hade prövat den i USA/Canada och den var tydligen grym, hade den funnits i Sverige hade han köpt den direkt..
 
R

RevMan

inget fel på konstruktionen, delarna är sämre dock.
konstruktion bra,
material/tillverkare av delar, dåliga
Håller med fullständigt.
Lagertätningarna har i några fall varit dåligt tätade i lagren. Inget jag har varit med om eller hört om annat än på internetforum, jobbar med BRP produkter hela dagarna och jag har fortfarande inte varit i närheten av ett vevras. Har sett ett på en 2006a där remcorden hade ätit upp yttre packboxen men det kan man knappast skylla på konstruktionen. Detta händer väl på alla skotermotorer om corden lindar sig runt axeln eller har jag fel?
Haverier finns det gott om hos alla märken men dom sker alltsomoftast i övre regionerna av motorn.
Eftersom de flesta tillverkare av de flesta olika produkter strävar efter låga tillverkningskostnader så händer det ibland att man anlitar en leverantör som inte riktigt får till det ordentligt och då blir det problem.

Drivaxeln på XP är ju ett strålande exempel på detta, Leverantören klarade inte av att ställa in svetsrobotarna rätt så svetsfogarna var inte helt genombrännda (säger man så??) och i kombination med bristande kvalitetskontroller så fick alla ÅF stå och byta drivaxlar,
Alla XP drivaxlar är av samma konstruktion men det var bara första årets axlar som gick sönder.

Eftersom Tundra Extreme tydligen ska komma hit så hoppas jag att man gjort en bättre framvagn på den, hoppas också att folk verkligen tänker sig för innan dom köper denna maskin.

Kortaste Freeriden verkar helt klart intressant med lite omarbetad boggie, Där tycker jag att renegaden har legat efter ända sen starten, har alltid kännts framtung, hoppas det känns bättre i detta utförande.

Saknar verkligen en ny 600motor, iof funkar den vi har väldigt bra men den är baserad på 700an som kom 99 som förserie.
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
146 vore nog förstahandsvalet för mig.137 är nog roligast här hemma men dom gångerna man åker iväg till snörikare ställen blir nog 137 för kort.

146 är ju mycket lämpligare än 154 till en hybrid mellan hopp,lek,lössnö.
 
E

ejwbegysv

citat "För att förebygga onormalt remslitage har Freeride och Summitmodellerna fått en ny kalibrering som heter Sea Level Deep Snow."
 
R

RevMan

kan man tänka sig.
hoppas att man tar TEAM industries i örat ordentligt så vi får variatorer som fungerar också.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Låter trevligt dedär Jimmy ;) Källa till nån film/sida där de står? Inte för att jag inte tror dig men kul att se..
 
4

426H

Kortaste Freeriden verkar helt klart intressant med lite omarbetad boggie, Där tycker jag att renegaden har legat efter ända sen starten, har alltid kännts framtung, hoppas det känns bättre i detta utförande.
Var det inte dom två längre som skulle få omarbetad boggie (SC-5M2)? Den kortaste skulle väl få en vanlig kopplad renegade-boggie (SC-5)?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Kortaste Freeriden verkar helt klart intressant med lite omarbetad boggie
jag uppfattade det som att, "men en omarbetad boggie",
inte som, "eftersom det är en omarbetad boggie"

Renegaden är kul efter led, fin som snus att skjussa med, men den är ju tvärkopplad och jag tror att ECU´n hellre skär livet av sig än att låta maskinen resa på skidorna högre än 3fot. ECUn har ju inget med de att göra men ni förstår vad jag menar

RevMan, nu är de OT, men har du någonsin sett eller testat frikoppla en Renedade boggie?
på nått sätt byta ut stötstängerna som sammankopplar främre och bakre vaggan?

Dessa behövs ju på plats, eller hur, för att inte dämparen ska slitas isär vid utfjädring, precis som balata remmen fram?
Skulle man kunna sätta 2st grova vajrar istället för stötstängerna?
Vajrar som funkar som balataremmar?
eller kanske bara göra en balataremsinfästning?

PMá gärna..
 
R

RevMan

Kollade på sneak peak filmen igen på youtube och jag har tydligen fattat fel. Freeride 137" får vanlig renegade boggie som 426H skriver.
Hade verkligen hoppats på en lössnö/friåkningsboggie i freeriden.
Skillnaden på de längre verkar vara så enkelt att man flyttat upp bakre boggieinfästningen precis som man kan göra själv på årets freeride. Undrar hur boggien ser ut i 146" Freeriden, om mna kollar på årets 154" så ser det ut som att den inte går bygga kortare men den långa bakdämparen.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Kollade på sneak peak filmen igen på youtube och jag har tydligen fattat fel. Freeride 137" får vanlig renegade boggie som 426H skriver.
Hade verkligen hoppats på en lössnö/friåkningsboggie i freeriden.
Skillnaden på de längre verkar vara så enkelt att man flyttat upp bakre boggieinfästningen precis som man kan göra själv på årets freeride. Undrar hur boggien ser ut i 146" Freeriden, om mna kollar på årets 154" så ser det ut som att den inte går bygga kortare men den långa bakdämparen.
Stod så här på en amerikansk sida, så din observation verkar vara riktig.
"The base suspension is Ski-Doo’s SC-5M-2 on the 154 and 146, with a standard SC-5 skid on the 137. The KYB Pro 40 piggyback shocks feature tool-less adjustment."
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
kan man tänka sig.
hoppas att man tar TEAM industries i örat ordentligt så vi får variatorer som fungerar också.
Menar du "ta i örat" som i uppläxning? För inte är det team som levererar Skidoos sekundärer eller?
Däremot är det endel som byter till flytande team variatorer för att motverka problemet med remslitage men hur bra det fungerar har jag ingen uppfattningen om...
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
citat "För att förebygga onormalt remslitage har Freeride och Summitmodellerna fått en ny kalibrering som heter Sea Level Deep Snow."
Då kan dom väl bygga om 11orna med den kalibreringen då för dom som har problem....?