Beställde nyligen en ny backcountry 600. Någon som har en 11ans backcountry som kan komma med lite pointers om hur maskinen fungerar på led och i lössnö.
Jag kan gör en jämnförelse mella två maskiner i korta drag.
Körde en 800 BCX förra säsongen och hade en MXZ 600 -09 i två säsonger innan det.
Slingriga leder vinner MXZ lätt då BXC niger mer tack vare det smalare spårvidden.Man får alltså förflytta sin egen vikt mycket mer.
BCXn vinner överlägset på mer utdragna leder och speciellt i woopisar då lägden på BXCn ligger mer uppe på än MXZ. Alltså mycket bekvämare åkstil.
I lössnön är det inget snack om vem som klättrar högst. Min chef köpte min MXZ och vi testade i en opistad backe vid vargen i Vemdalen och startade från samma ställe och bara matade på rakt upp tills vi var tvungna att vända. BCX vände mer än dubbelt så långt upp i backen och jag fick hjälpa MXZ loss på vägen ner. Sedan kan man väl säga att BCX är en allround maskin som man kan använda överallt. Jag hängde inte riktigt med de snabbaste förarna på MXZ i vintras, men var inte långt efter. Jag hängde inte med 163"arna i Gördalen heller, men var inte långt efter där heller, men där var skillnaden större. Jävligt brutala maskiner de där 163"s Polaris och Ski-doo.
Hur som helst tror jag att du kommer att vara supernöjd med din nya maskin, men om du gillar lössnö åkningen mer är ledpisk så gissar jag att du inom kort kliver upp på en 800.