Underbart Snowmobile !

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Jag måste ju bara säga att jag tycker det är stort av Snowmobile att agera på det sätt dom gör nu angående dom problemområden som uppstått och kvarvarat med vissa maskiner/märken. Jag tror det flesta av oss här vet vad jag menar. Det är nog säkert mer än bara reklamplatser som står på spel, men det är bara en gissning.

Det blir en mycket större hjälp till den ensamme skoterköparen, oavsett om man har problem med sin maskin eller inte när en skotertidning med hjälp av forummedlemmar och därtill skoterköpare går ut mer allmänt med dessa problem (på hemsida och i kommande papperstidning?). Jag tycker personligen att det är rent förj*vligt hur vissa blir behandlade när man vill utföra en garantiåtgärd eller klagar på att sin skoter äter remmar 24/7. Att man skyller på dittan och dattan från "huvudkontoret" är ju så löjligt att det inte är sant. Hör man inte själv hur löjligt det låter?

Man kan inte köra på led med din snöskoter då går det sönder

Om du har en speciell körstil måste du köpa ett kitt till din 150 000:- maskin för att kunna köra annat än led här i sverige.

Lite hårt draget, jag vet

Nä jag förstår inte hur dom kan stå bakom sina egna ord...
nåja hursomhelst vill jag ge en stor eloge till Snowmobile som vågar ta det här ett steg längre!

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Håller med!! Men hoppas detta gäller alla XP 800R med remproblem och inte bara Freeride 800R E-Tech som det står överallt??
Nu har jag ändå klarat mig från remhaveri trots ganska hård körning. Men man går ju som bara o väntar när första remmen ska smälla.

Ska tillägga att jag kör på Ultimax-rem, som verkar hålla bra för mig. Vet inte om det är remmens förtjänst eller min skoter som kanske var ett bra exemplar, för lugnt kan jag inte påstå att jag kört hittills. Denna Ultimaxremmen satt på när jag köpte skotern samt att det satt en likadan som extrarem så tydligen tycker förra ägaren att de "är bättre".
Har en 377 också liggandes som skall köras in och provas här i vinter. Får hoppas man klarar vintern på dom tre remmarna.

Last edited:

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Jag hoppas också att alla tillverkare ser över dom problem som framförallt är återkommande men också som nyligen uppdagats på alla modeller. Jag menar tänk om fler och fler tidningar vågar visa hur verkligheten ligger till, hur hård branschen är och hur vissa tillverkare ignorerar problemen år efter år. Det sätter ju större krav på tillverkarna ju fler tidningar och skoteråkare som sätter ner foten och börjar ställa krav eller hur man nu ska säga.

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Det är just nu turbulent hos generalagenterna, lita på det. Vi blir serverade både det och det andra. Det har inte bara varit fina omdömen som fällts om framförallt mig som ägare. Jag tar det med rak rygg, jag är stolt över att ta parti för alla de som står med mer eller mindre obrukbara maskiner. De som möts av attityd när de står hos sina ÅF, som får höra att de kört fel eller att de kört in i saker osv.

Jag kan säga till er ÅF:are och generalagenter som jag vet läser detta, att jag vet att jag gör rätt och därför sover gott om natten.
Jag vet att ni som jobbar på alla dessa ställen inte är intellektuellt obegåvade. Och hade vi möts i ett annat forum så hade vi troligen enats om att det är fördjävligt med företag som inte står upp för sina kunder.
Vi skulle också enas om att det vore helt orimligt att få hem en nyköpt TV som inte fungerar just när OS-hockeyfinalen skall till att börja...

För precis så känns det när man just kommit ut med sin skoter en solig lördag morgon, med -5 grader på termometern.... För att finna att man har en skoter som är felaktig och som i vissa fall inte går att köra. Vi vet alla vad lagen säger, även om en hel del inte vill eller får säga det rakt ut.

Att vi tappar annonsörer är väl som ett brev på posten, men en sak vill jag säga, och det är att läsarna är inte osluga de heller. Det är bara att titta i nästa nummer så ser de vilka annonsörer som inte är med. Och det kommer i slutändan falla tillbaka på er. Det blir då tydligt att ni tar ställning emot era egna kunder.

Detta är mina tankar om det som under den senaste veckan utspelats här hos Snowmobile. Om de andra tidningarna tänker jag att de är svaga som inte vågar stå upp.

Slutligen så vill jag tacka för den enorma uppslutning som vi fått här i forumet. Det har bokstavligen haglat in mail, pm och telefonsamtal. Vi har sett att människor har rest sig upp och tagit ställning. Vi har ökat vår prenumerationsstock ordentligt.
Om detta fortsätter så ersätter det förlorade annonsörer.

Tack!

Last edited:

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Skulle ni tappa annonsörer så är väl det bara ytterliggare ett bevis på att just den ÅF:aren är bland de som gör fel, det är ju nästan som ett erkännande. Varför skulle de annars surna till och sluta annonsera i denna underbara tidning??

Tycker det är grymt bra att ni tar upp detta, det är skandal hur det har fått pågå så lång tid egentligen. Tror det krävs att någon större, tex en tidning, tar täten för att de ska ge effekt så hänger alla vi dårar på. Skulle det bara vara privatpersoner slår det inte lika hårt.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Om politiker skulle behandla sina väljare, som BRP och Polaris gör hittills, skulle dom snabbt bli avsatta.

Finns inte många som skulle rösta på dom då.

K

kenth

känns som en riktigt smutsig historia det här, där arbetarna står upp emot ledningen och några få kommer att få betala för att de säger vad de tycker. Gå till Aftonbladet och sprid det här till den stora massan. Jag är stolt prenumerant och kommer så att vara lång tid framöver.

Att inte Sveriges skotertidning#2(vilket inte är mossiga snöSKOTER),som säger vad de tycker annars, inte säger vad de tycker om det här högt och tydligt nu när det blåser hårt, är bara svagt!

NORDLAND, du gör ett jävligt bra jobb!

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Jag tycker ni gör ett jävligt fint jobb. Stå på er!!!! Har precis beställt en 1års prenumeration av den BÄSTA Skoter tidningen, den som står upp för sina läsare!!

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
+1 prenumerant

Jag blir lika glad (och stolt av nån lustig anledning) när jag läser dina trådar Nordland och förvisso andra på redaktionen när det gäller denna fråga. Det krävs riktig stålb*lle att våga stå upp på det sätt ni gör med den position ni sitter i. Jag och många många fler stöttar er fullt ut!

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Nu blir jag ännu mer förbannad när jag läser senaste artikeln på snowmobiles startsida. Uppenbart att dom försöker slingra sig. Kan man alls köra så pass vårdslöst att de ska gå 2 remmar på 15 mil på en helt ny maskin?? Skotern är väl inte konstruerad för att gå på halvgas efter en led??

Sen måste jag också skriva att jag förstår det ÅFen säger om att de inte kan dela ut hur mycket remmar som helst gratis. MEN, det är ju upp till dom att ta det med BRP som SKA stå för de kostnaderna. Det är ju inte den enskilde återförsäljarens fel att remmarna går som smör. Skandal av BRP och dåligt av återförsäljarna. Om alla återförsäljare skulle gå ihop mot BRP skulle dom kanske tänka till lite. För dom verkar ju inte bry sig om enskilda privatpersoner som de blivit kontaktade av.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Nu blir jag ännu mer förbannad när jag läser senaste artikeln på snowmobiles startsida. Uppenbart att dom försöker slingra sig. Kan man alls köra så pass vårdslöst att de ska gå 2 remmar på 15 mil på en helt ny maskin?? Skotern är väl inte konstruerad för att gå på halvgas efter en led??

Sen måste jag också skriva att jag förstår det ÅFen säger om att de inte kan dela ut hur mycket remmar som helst gratis. MEN, det är ju upp till dom att ta det med BRP som SKA stå för de kostnaderna. Det är ju inte den enskilde återförsäljarens fel att remmarna går som smör. Skandal av BRP och dåligt av återförsäljarna. Om alla återförsäljare skulle gå ihop mot BRP skulle dom kanske tänka till lite. För dom verkar ju inte bry sig om enskilda privatpersoner som de blivit kontaktade av.
Instämmer med dig till fullo där. Dom kan väl följa med kunden ut en lördag så kan kunden köra maskinen som man brukar köra så kommer ju remmarna flyga ändå. Att en rem inte pallar 7 mil utan inkörning är ju ruskigt dålig.

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0

Det är just ÅF som ska åtgärda problemet. Att bara dela ut remmar funkar inte. Då är det färdigåkt när garantin gått ut, och andrahandsvärdet kommer sjunka som en sten. ÅF skall i dagsläget lämna ut de remmar som behövs, men de måste också leverera en hållbar lösning på sikt, sen får de lösa det interna problemet sig emellan, det är ingenting som kunden skall stå för.

Last edited:

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Efter att ha läst era (FRI) rapporter och reportage om detta samt pressreleasen på tidningen snöskoter så kan jag inte säga annat än starkt jobbat.
Är det alltså sant att brp tagit bort sina annonser hos er pga att ni tagit upp ett välkänt och akut problem med remmarna??
Rena maffiametoder i sådana fall.
Kan du Nordland ge mig ett ärligt svar på detta så ska jag genast teckna mig som ny prenumerant.(pm funkar också)

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag skrev en kritisk artikel tidigare om att BRP stängt skoterservicedelen hos sin servicebutik i Märsta, där jag menade på att det var nonchalant av dem att göra så, med tanke på alla skoteråkare som faktiskt finns i Sthlm.

Efter det så släppte vi artikeln om de 3 månader långa reservdelsärendet hos BRP vad det gällde ATV.

Och nu senast detta som just nu utspelar sig här hos oss.

Och svaret är JA, BRP har dragit in sina annonser hos oss, det skäl som angivits är att de inte har några maskiner kvar och de inte ämnade annonsera hos någon tidning. Men när jag tittat i andra tidningar, nu senast SR, så finns de med där på 4 helsidor. De har också funnits med på olika websidor båda hos de etablerade tidningarna och även på andra hobby webtidningar.

Tilläggas kan att de genom alla år varit den absolut största annonsören.

Det finns just nu ingen annons från BRP vare sig på web eller tidning, slutsatsen får ni dra själva.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Jag skrev en kritisk artikel tidigare om att BRP stängt skoterservicedelen hos sin servicebutik i Märsta, där jag menade på att det var nonchalant av dem att göra så, med tanke på alla skoteråkare som faktiskt finns i Sthlm.

Efter det så släppte vi artikeln om de 3 månader långa reservdelsärendet hos BRP vad det gällde ATV.

Och nu senast detta som just nu utspelar sig här hos oss.

Och svaret är JA, BRP har dragit in sina annonser hos oss, det skäl som angivits är att de inte har några maskiner kvar och de inte ämnade annonsera hos någon tidning. Men när jag tittat i andra tidningar, nu senast SR, så finns de med där på 4 helsidor. De har också funnits med på olika websidor båda hos de etablerade tidningarna och även på andra hobby webtidningar.

Tilläggas kan att de genom alla år varit den absolut största annonsören.

Det finns just nu ingen annons från BRP vare sig på web eller tidning, slutsatsen får ni dra själva.
Ok tack för utförligt svar.
Brp har alltid legat mig varmt om hjärtat,tråkigt att de ska beté sig såhär.
De kanske har blivit för stora för sig eget bästa vem vet.
Tänker nog köpa mig en Ski-doo ändå. ;)
//+1 prenumerant

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
"Tänker nog köpa mig en Ski-doo ändå."

Det ska jag också göra, så fort de löst remproblemet!