Så här viktiga är de här frågorna för en annan skotertidning:
Jag författade ikväll ett inlägg på ett annat forum, med en uppmaning att granska skotertillverkarna:
____________________________________________________________
"Det är hög tid att de svenska skotertidningarna börjar ta sitt journalistiska ansvar, och kritiskt granskar skotertillverkare som säljer rappel till svenska skoterköpare!
Jämför med bilbranschen, den bilfabrikant som försöker sälja rappel blir kapad jäms med fotknölarna direkt i media. Och köparna kompenseras. Vilket knappast skulle ske utan kritiskt granskande medier.
Det duger inte längre att producera tidningar som mest liknar reklambroschyrer. Inte ens av eventuell rädsla för repressalier i form av indragna annonser. Den sortens hotelser får fria medier aldrig, aldrig ge efter för! Inte i en demokrati.
Den som gör en tidning har en journalistiskt ansvar.
Ta det ansvaret!
Tack för ordet.
/ Erik
(Inga inlägg om "maila *****", tack. Den här debatten ska XXX:s redaktion våga ta offentligt.)"
____________________________________________________________
Tydligt men artigt, eller hur?
Efter en kvart var mitt inlägg raderat och jag hade fått följande stränga svar i privat PM:
"Du mailar ***** om tips på vad han ska skriva i tidningen.
Forumet är inte till för det, det blir bara fel om man skriver dessa tips där.
XXX bestämmer till 100% vad som ska stå på forumet så gör inget liknade inlägg.
Mvh ***"
____________________________________________________________
Efter några PM fram och tillbaka så är budskapet tydligt:
på XXX:s forum får man inte ge välgrundade synpunkter på tidningen XXX, för då kommer *** att se till att man blir
avstängd.
Med enda hänvisning till att "det är våra regler".
Nu har jag stängt mitt konto på det forumet.
Och jag slutar köpa den tidningen, från att ha köpt varje (lös)nummer.
För en tidning som inte klarar en offentlig debatt är ingen seriös tidning, har inte seriösa journalister och får inte mina pengar! :evil:
Till skillnad från Snowmobile, där jag idag löste prenumeration i glädjefnatt över hur seriöst ni har börjat hantera konsumentjournalistik. Och hur bra ni tar emot tydliga, konstruktiva synpunkter. :nod: