Arctic Cat F6 -07 blöddrar, hjälp?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Min F7a jag hade , hade liknande symptom som din har.
Jag rengjorde avgasportarna , ställde in apv wirernarna , inget vart bättre.
Sen for jag på Okq8 och köpte den dyraste insprutarrengöringen dom hade och skotern började gå bättre å bättre eftersom.

Nu har jag inte läst hela tråden , läste bara i början så vet inte vad du har hunnit testa å inte.
Men har du testat att spänna upp avgasportarna så dom är öppna hela tiden? (går dålig på låga varv då)
Rengjort avgasportarna.
Smörjt upp apv motorn.
kollat wirerarna?
Kollat "olje armen" som går mellan gasen och oljepumpen så den är rätt inställd så den inte för kopiösa mängder olja?
Om du vill kan du prova sätta in ett munstycke så du bestyckar ner den?, borde gå bättre då också.
Kollat om tjuvluft?

Om det är statorn så borde skotern inte bluddra utan att den snarare misständer/dör av på höga eller låga varv.
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Det kan ju verka långsökt att det är statorn, men du har ju bytt och mätt upp nästan allt annat.
Jag har för mig att det skar gå att mäta statorn med multimeter, och så ska man bryta lite försiktigt i statorn när du mäter. för du kan få rätt värden när du mäter om spolen sitter i skotern, och sen bryter man blir det helt fel värden.
Rätta mig om jag har fel nån som är mer kunnig.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Min F7a jag hade , hade liknande symptom som din har.
Jag rengjorde avgasportarna , ställde in apv wirernarna , inget vart bättre.
Sen for jag på Okq8 och köpte den dyraste insprutarrengöringen dom hade och skotern började gå bättre å bättre eftersom.

Nu har jag inte läst hela tråden , läste bara i början så vet inte vad du har hunnit testa å inte.
Men har du testat att spänna upp avgasportarna så dom är öppna hela tiden? (går dålig på låga varv då)
Rengjort avgasportarna.
Smörjt upp apv motorn.
kollat wirerarna?
Kollat "olje armen" som går mellan gasen och oljepumpen så den är rätt inställd så den inte för kopiösa mängder olja?
Om du vill kan du prova sätta in ett munstycke så du bestyckar ner den?, borde gå bättre då också.
Kollat om tjuvluft?

Om det är statorn så borde skotern inte bluddra utan att den snarare misständer/dör av på höga eller låga varv.
Jepp, har kollat det samt:

Bytt stift
Kollat stift = Svarta
K-sprit i soppan och även bytt soppa
Injection cleaner i soppan
Rengjort APV in advance
Bytt APV vajer
Kollat så APV-motorn öppnar, har även bytt ut den.
Justerat vajrarna i olika länger, 34,5, 35, och 36 mm (går bäst med 36 mm)
Kopplat ur Kill switch
Kopplat ur TSS
Letat kabelbrott
Följt alla slangar och det såg ok ut
Kollat spjällen
Kollat om den drar tjuvluft med startgas
Tagit komp. prov (drygt 7 bar i båda cyllarna)
Kollat med kamera i cylindrarna, såg fint ut.
Bytt primärvariator, vikter osv.
Kontrollerat så check engine lampan fungerar genom att skapa felkod
mätt remmen, 35,5-36 mm bred, inga skador i övrigt. Har även bytt rem.
Bytt tändspole och tändhattar


Har även kollat avgassystemet, lite småläckage finns. (ska prova köra utan huv nästa gång)

Va ute en lite längre tur idag, finns dock inga bra ytor att åka på så kunde inte köra så länge. Bränsletrycket ska ligga på 42-48 PSI, och mitt vandrade lite mellan just 42-48 PSI, är det normalt eller ska det vara mer stabilt!?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tar den ovanligt mycket olja? tänkte om oljepumpen har fått nån knäpp.
Annars skulle jag ha provat byta soppa pumpen, du kanske har nån polare som kan tänkas låna ut sin tvärt?.
vandrade den hela tiden även fast du höll jämn gas eller vandrar den bara när du gasar på?

Antar att du inte kör med nån hemma gjort pipa/burk ?
Finns som inte så mycket mer du kan göra verkar det som.
Ja om man inte ska dra allt till det yttersta å testa en annan ecu... Men känns jävligt långsökt.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Gör som jag rekommenderade tidigare(tror jag gjorde det)...
Lossa huvsprintarna och tejpa fast huven, kör tills den börjar gå dåligt och lyft snabbt av huven och fortsätt plåga den.. Det var så jag gjorde för att få liv i min och kunde konstatera att värmen var ett bidragande problem och det enda som var obytt var kabelhärvan och där fanns visst ett elfel som inte gillade värme.. Hittar än idag ingen synlig skada i den gamla kabelstammen så det var ett långsökt fel:/

Lider med dig som genomgår samma helvete och det är jobbigt med långsökta fel, testade även att byta vevhus inkl vevaxel efter att ha pratat med några som löst sitt problem på det sättet(alltså dåliga lager)!

Men hjälper det inte att köra utan huv hade jag lämnat in sprida på ultraljudstvätt för att helt kunna utesluta dom, varken mycket jobb eller stora summor.. Samtidigt får se över oringarna där som förmodligen är full i torrsprickor!
 

Alle Grönlund

Välkänd medlem
2 apr 2012
174
0
6
Ersmark
du har väl satt dit tämpgivarn i pipan?
eller sitter de en sån på den där?
hade samma problem på min iq då hade jag missa sätta in tämpgivar å när jag satt dit den gick den fint..
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Gör som jag rekommenderade tidigare(tror jag gjorde det)...
Lossa huvsprintarna och tejpa fast huven, kör tills den börjar gå dåligt och lyft snabbt av huven och fortsätt plåga den.. Det var så jag gjorde för att få liv i min och kunde konstatera att värmen var ett bidragande problem och det enda som var obytt var kabelhärvan och där fanns visst ett elfel som inte gillade värme.. Hittar än idag ingen synlig skada i den gamla kabelstammen så det var ett långsökt fel:/

Lider med dig som genomgår samma helvete och det är jobbigt med långsökta fel, testade även att byta vevhus inkl vevaxel efter att ha pratat med några som löst sitt problem på det sättet(alltså dåliga lager)!

Men hjälper det inte att köra utan huv hade jag lämnat in sprida på ultraljudstvätt för att helt kunna utesluta dom, varken mycket jobb eller stora summor.. Samtidigt får se över oringarna där som förmodligen är full i torrsprickor!
Det stämmer, ska prova det nästa gång.

Det värsta är att skoterjäveln står 10 mil hemifrån så varenda åkning i nästan 2 år har handlat om mek blandat med felsökning.

Förra året köpte jag en 440/700 men den skar efter 200 m, sen när den väl gick så gick APV motorn efter ett par km och efter det lossna en APV vajer och la sig mellan remmen och skivan. När jag väl fick ordning på den försvann snön och då sålde jag den. Skapligt trött på detta nu ... Glömde jag säga att jag körde av en matta förra året också, och på Panteran så började först växellådan läcka och sen lossnade en lite bit av vevaxelhuset som gick upp och la sig mellan en kolv och toppen. Den sålde jag. Totalt gick dessa 3 skotrar ca 10h i min ägo förra året.



du har väl satt dit tämpgivarn i pipan?
eller sitter de en sån på den där?
hade samma problem på min iq då hade jag missa sätta in tämpgivar å när jag satt dit den gick den fint..
Sitter ingen tempgivare i pipan på dom där :)
Sitter tempgivare till skillnad från F7:an :)

Men men, tempgivaren sitter där och jag har kollat kablaget så den sitter ordentligt och även smörjt :)
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Åkte till garaget idag med förhoppningen att skruva ut en eller kanske helst 2 trasiga reeds, fick ut 2 st som såg perfekta ut :(

Letade med stort intresse efter sprickor i insugsgummina, såg ut att vara i nyskick och inte ens en skråma i packningarna :(

Mätte Avgas sensorn, men inte fan skulle den visa sig vara dålig.

Mätte spridarna, hoppades på att hamna under 15 eller över 22, låg på 16 på båda. Vafan ska dem va hela för!?

Tror jag har kollat det förut men hoppades på att man kanske missat det, men tog iaf bort grenröret men kunde inte se en enda skavank på varken kolvar eller kolvringar. Fan att dem skulle se så fina ut.


Aja, får fortsätta köra med soppatrycksmätaren och se om det kan vara det som spökar.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Statorn kan du ohm mäta direkt i kontakten hör av dej om du vill ha värden.

Ni som bytt o-ring till insprutningsmunstyckena var hittade ni lösa såna?
Ringde åf och han säljer enbart komplett och det var inte gratis :mmph:
 

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
Sådär var min med. Men blev bättre när jag satte dit en 2.5 graders tändkil. Men är inte helt bra. Men är inte så att det stör mera åtm. Men det tycks vara ett vanligt fel på dessa motorer och svårt att hitta "felet"..
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Har nu varit ute och kört skotern vid flera tillfällen och plågat den riktigt hårt, åkte som en IDIOT fram och tillbaka på en fjärd, först höll jag stumt fram och tillbaka sen så åkte jag och gasa fullt, bromsa, gasa fullt om och om igen. Så bra som den går nu har den aldrig gått förut, inte en enda tvekning och då har jag kört i olika temp- och snöförhållanden.

Skönt som fan, kan dock inte sätta fingret på vad det är som var fel men jag tror det är för att jag tog isär hela throttlehuset och rengjorde och noga monterade dit det igen :)

Måste tacka för all hjälp härifrån annars så hade jag bogserat ut skoterhelvetet på dålig is och börjat med syslöjd.

Hoppas jag aldrig behöver skriva i denna tråd igen!

Tack!