Bromsning Arctic Cat 800cc -11

tvåtaktare

Medlem
30 jan 2011
26
0
1
Norr om polcirkeln iaf
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Fick mitt kit idag, snabba bud.
Iaf en fjäder till primären, grundinställda vikter (dalton) och ett lager (shiftass) samt instruktioner hur man tunar in allt. väldigt fint so far:heh:
pris med frakt ca 3700kr.
återkommer när jag fått på grejjerna!

backcountry

Aktiv medlem
11 feb 2007
54
0
1
luleå

Jag har en ny m8 -11 le och är inte riktigt nöjd med hur den går tycker det inte riktigt går som den ska känns lite trött. Åf ijaf säger att jag inbillar mig... Tänkte höra om det är nått ni skulle kunna tipsa om att göra i variatorerna på min då jag tycker det är en hel djungel med vad du ska ha för helix etc och vilka vikter jag bör köpa, justerbara etc ? Mvh backcountry

E

ejwbegysv

Jag har en ny m8 -11 le och är inte riktigt nöjd med hur den går tycker det inte riktigt går som den ska känns lite trött. Åf ijaf säger att jag inbillar mig... Tänkte höra om det är nått ni skulle kunna tipsa om att göra i variatorerna på min då jag tycker det är en hel djungel med vad du ska ha för helix etc och vilka vikter jag bör köpa, justerbara etc ? Mvh backcountry
Om du läser senaste Snowmobile (nr2) så ser du att din skoter har 14 hästar mindre än förväntat...

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö

snowmobil har väl testkört ett flertal arctic modeller med 800 motorn, ni borde väl ha kännt av att de saknades effekt då? En konkurerande tidning testade nyligen samtliga 800cc å dom va överens om att arctic motorn va klart värst.. skumt att den lämnar bara 146hk isf :S

backcountry

Aktiv medlem
11 feb 2007
54
0
1
luleå

Nu var det väll inte riktigt det jag var ute efter, En skoter med 130 hk brukar inte kännas trött.. var mer om nån som var kunnig i ämnet om att mixtra med variatorerna kunde ge lite tips hur skoter växlar, Det är väll ändå det som styr om skoter känns "trött" icke så rapp etc även om det bara var 130hk i den.
Sen har jag hört att dom har haft lite problem att plocka ur i variatorerna på kissarna.

E

ejwbegysv

snowmobil har väl testkört ett flertal arctic modeller med 800 motorn, ni borde väl ha kännt av att de saknades effekt då? En konkurerande tidning testade nyligen samtliga 800cc å dom va överens om att arctic motorn va klart värst.. skumt att den lämnar bara 146hk isf :S
Som vi skriver i artikeln så känsn en 139hks polaris underbar också.. så....

Abraham

Medlem
27 feb 2010
14
0
1
Luleå

just över 4000 i tillslag. nej sekundären är ej org sitter shift assist där.Har vart å köra lös snö idag. Nu går det att hålla upp den på rullen en bit å :) kul som fan .skjuter på riktigt grymt !
Vad är det för fjäder Pf har i sitt kit?

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik

Den gav 157hp helt std och det var helt normala förhållanden och detta mättes med 1% nogranhet..= Värsta std 800 vi bromsat den har fin effekt kruva från 7900-8200rpm

http://www.facebook.com/pages/PFracing/272161297930
Detta verkar väl bra och som man förväntar sig. När man så hårt marknadsför med 160hk.. Denna 800 satt i en M8 HCR.

Om du läser senaste Snowmobile (nr2) så ser du att din skoter har 14 hästar mindre än förväntat...
Snowmobiles redovisade bänkning var väl en F8 EXT. Ska bli intressant att läsa resultat från fler tester.

Kan det vara något i installationen/konfigurationen som påverkar F8 vs M8 ?
Är det bara olika individer så är det ju inte helt kul om det skiljer så pass i prestanda.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå

det skiljer litegrann , pipan har tex en helt annan dragning och även tändningen sägs vara lite annorlunda , mera om det finns på dynotech

xabdx

Välkänd medlem
12 dec 2009
154
0
6

Polaris 800 -11 ger normalt ca 150 hk i bromsningar, om den har 7 hk mindre än AC 800 hos mulle så stämmer säkert siffrorna, exakt siffra är ju ointressant, det är jämförelsen med konkurrenter som är intressant. Hur många hk hade Doo 800 hos mulle?

Bara som bonusinfo har jag vid kappkörning ospårat på myr/sjö hamnat en halv skoterlängd före HCR -11 med Pro rmk och ett antal längder före summit 800 -08.

backcountry

Aktiv medlem
11 feb 2007
54
0
1
luleå

Jag skiter faktiskt fullständigt i vad det står på pappret utan det är hur mycket det känns att vara jag bryr mig om. och kan inte säga att det känns som 163hk sen har jag hört att dom inte är så jävla perfekta variator mässigt så det kan vara det jag ogillar med min. Sen om jag har 150 istlt för 163 hk så visst är det surt eftersom man nästan betalat 900kr per hästkraft. Men tycker det i alla tider har varit ganska mkt fantasi siffror inom skoter branschen även på eftermarknads grejjor som pipor etc..

Mvh Viktor

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora

"exakt siffra är ju ointressant"
Det är bara EXAKTA siffror som är intresanta,annars kan jag inte använda bränsleflödesmätaren för att ställa bränslemängd mot effekt = Bsfc.
Inte heller luftflödes mätaren för att mäta Bsac.

Exakta bromsbänkar är ett krav, Exakta skotermotorer är svårare att hitta.

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå

Som vi skriver i artikeln så känsn en 139hks polaris underbar också.. så....
Den brinnande frågan är då om man skall få reklamera maskinen eftersom det saknas 17 HK i en maskin som uppges ha 163 HK enl. AC. Här har vi ändå ingen bedömningsfråga?

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg

När pf-racing bromsade min hcr 800 slog han redan på första korta repan resultatet som står i snowmobile tidningen ! . 157hp standard fick min hcr ur sig helt orginal. ..= Värsta std 800 han bromsat den har fin effekt kurva från 7900-8200rpm

Observera=helt std och det var helt normala förhållanden och detta mättes med 1% nogranhet ! Rätt ska vara RÄTT!

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää

När jag bromsade min 800R förra vintern hos mtnprod, så fick jag höra att dom bromsat en 10as AC till cirka 158hk om jag inte minns fel.

E

ejwbegysv

När pf-racing bromsade min hcr 800 slog han redan på första korta repan resultatet som står i snowmobile tidningen ! . 157hp standard fick min hcr ur sig helt orginal. ..= Värsta std 800 han bromsat den har fin effekt kurva från 7900-8200rpm

Observera=helt std och det var helt normala förhållanden och detta mättes med 1% nogranhet ! Rätt ska vara RÄTT!
Observera att det finns 3 olika databoxar till dessa enligt info jag har fått...

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg

Går det då att ta reda på vilken data box som sitter på den mperformance har bromsat? beteckningen på den ecu.n alltså. så ska jag kolla min sen och se om det skiljer

E

ejwbegysv

jaha där ser man, har det uppkommit nu efter repotaget i tidningen?

Som det står i artikeln så kommer en uppdate i ärendet när vi vet mer.. Jag personligen ser detta endast som olika mjukvaror i skotrarna, vi ser i bromsningen att datorn skottar på för tok för mycket soppa, i övrigt skiljer sig inte motorerna åt. Anledningen till detat kan vara flera men jag skulle tippa på att man vill vara safe mot skurna motorer.

Last edited:
Reactions: KariboBorgen