Bromsning Arctic Cat 800cc -11

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

hur påverkas toppeffekten av för mycke olja??
4% så går den fetare och bluddrigare
Min fick runt 4% första tio femton milen, har gått till sig och nu verkar den snålare på oljan, tydligen så kan pumpen kärva när den är helt ny men ger sig efter lite driftstid.
4% istället för 1.7% är en väldigt skillnad som märks. Frågan hur mycket märks det på toppeffekten i en bromsbänk?
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

ja det är bra att ni kollar upp det här.. har AC haft problem med skurna motorer på års mod 10?
Har jag inte hört något om. Tror inte Arctic har haft nåt större problem med 800 HO. Däremot finns det tre olika typer av spridare (klassning) man kan byta mellan. Inte tror jag att man har olika mjukvaror till samma modell, förutom anpassningen till spridarna. Däremot skiljer det mellan F8 och M8. Tror att F8 ger lite mer(någon HK) har jag sett någongång.

hur påverkas toppeffekten av för mycke olja??
Inte så mycket tror jag.


tydligen så kan pumpen kärva när den är helt ny men ger sig efter lite driftstid.
"sticky oil pump" var ett gammalt fenomen som fanns på flera olika skotrar bla, arctic, skidoo. Finns det problemet verkligen kvar idag?
 
Last edited:

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Jag ska kolla vad det är för märkning på den vi bromsade, idag fick ägaren D&D pipan,ykröken,slutburken dock inte Powercomandern. Nästa dyno test skulle köras i den ordningen med Powercomander först, för att se vad den ger med 0.60 BSFC där jag tippar 10hp till.

Forre, toppeffekten skiljer sig inte på olje %.
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

blir intressant att se va den ger med alla dom där prylarna.. enligt dynotech pappren jag fick från åf så lämna den 171,6hk 0,606bsfc vid 8100rpm med D&D y-rör å pipa + Power commander v tuner. låter mycket.. väntar spänt på resultat
 

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Har bromsa en till 8:a/Cr denna gång årsmodell 11.. Första repan 154hp drog så den fick upp tempen sedan kyldes den ned till ca45gr körde en körning på totalt 9sek = 156.7hp =8150rpm.. Maskin stod i 20 min med fläkten samt utsug på i Cellen starta den drog ur den 3 gånger sedan en ny körning =158.5hp vid 8180rpm.. Testa Köra en gång till men denna nång med autoload direkt drog bara ur den lite snabbt inga rejäla ur-varvningar så att säga ett Swep test på totalt 8sek =151hp... Sedan testa jag slå av Till luften till Dynocellen så att maskin fick "dåligt med frisk luft utan en blanding av Avgaser/röken som blir trotts man har utsug som funkar bra körde igen med Autoload utan att dra ur den ordentligt vevhuset "lite"för varmt = 148hp 7980rpm......Ni får själv bedöma vad som är en korrekt bromsning och Effekt angivelse men enligt mina mätningar leverer års 10-11 Ac800 över 155hp om man ger den chansen att göra det..Skall Dyno köra en F8 Ext om jag hinner i veckan bara för att verifiera talen engång till...Har bromsa 9st totalt av dessa maskiner men då är de 7st 10:eek:r..Små skillnader i BR flöden har jag åxå upptäckt men någon stor effekt skillnad har dom inte uppvisa om man har gett dom en chans med tex nogrannare med dra ur den innan man laddar på belastningen.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Forre, toppeffekten skiljer sig inte på olje %.
Har du testat??
allt talar ju för att för hög oljenivå borde påverka toppeffekten, speciellt med oil-injection som TILLFÖR olja till bränslet. Vi vet ju vad som händer med för mycket bränsle och oljan är ju knappast ett bra bränsle.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Har du testat??
allt talar ju för att för hög oljenivå borde påverka toppeffekten, speciellt med oil-injection som TILLFÖR olja till bränslet. Vi vet ju vad som händer med för mycket bränsle och oljan är ju knappast ett bra bränsle.
Ja, testade det redan -92! Man kan inte direkt finjustera sista hästarna med olje %, ligger olje % inom sitt normala 1-4% som är generellt för 2 taktare spelar det ingen roll. Ett annat kapitel är upplevelse, där hög olje % kan kännas som en karaktär av högre komp och vice versa.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Ja, testade det redan -92! Man kan inte direkt finjustera sista hästarna med olje %, ligger olje % inom sitt normala 1-4% som är generellt för 2 taktare spelar det ingen roll. Ett annat kapitel är upplevelse, där hög olje % kan kännas som en karaktär av högre komp och vice versa.
tack för svaret, Mulle
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Har bromsa en till 8:a/Cr denna gång årsmodell 11.. Första repan 154hp drog så den fick upp tempen sedan kyldes den ned till ca45gr körde en körning på totalt 9sek = 156.7hp =8150rpm.. Maskin stod i 20 min med fläkten samt utsug på i Cellen starta den drog ur den 3 gånger sedan en ny körning =158.5hp vid 8180rpm.. Testa Köra en gång till men denna nång med autoload direkt drog bara ur den lite snabbt inga rejäla ur-varvningar så att säga ett Swep test på totalt 8sek =151hp... Sedan testa jag slå av Till luften till Dynocellen så att maskin fick "dåligt med frisk luft utan en blanding av Avgaser/röken som blir trotts man har utsug som funkar bra körde igen med Autoload utan att dra ur den ordentligt vevhuset "lite"för varmt = 148hp 7980rpm......Ni får själv bedöma vad som är en korrekt bromsning och Effekt angivelse men enligt mina mätningar leverer års 10-11 Ac800 över 155hp om man ger den chansen att göra det..Skall Dyno köra en F8 Ext om jag hinner i veckan bara för att verifiera talen engång till...Har bromsa 9st totalt av dessa maskiner men då är de 7st 10:eek:r..Små skillnader i BR flöden har jag åxå upptäckt men någon stor effekt skillnad har dom inte uppvisa om man har gett dom en chans med tex nogrannare med dra ur den innan man laddar på belastningen.
Har du bromsa nån E-tech 800?
 
E

ejwbegysv

Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Vi kommer att lägga upp en artikel om bromsningen med all extra "utrustning" på denna F8 inom kort, där får ni all information samt bromsdiagram.

Detta gör vi för att informationen skall vara synlig för alla och inte försvinna i mängden information som snurrar runt på forumet på några dagar!

Så håll ut mina vänner..

Vill också påpeka att jag har fullt förtroende för M-Performance:s bromsbänk som är helt datorstyrd och ger oss exakta siffror varje gång.
En manuell bromsbänk kräver en mycket rutinerad operatör!!
 

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

har sett minst 25 st bromsningar på -10/-11 AC 800 ho, och alla utom den i snowmobile har lämnat över 155 hk.
ni borde testa bromsa en m/cf också. skiljer ju en held el mellan modellerna, tändning, pipa och luftburk.

bara för att se skillnaden.
 

Daltech

Aktiv medlem
4 mar 2011
66
0
6
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Vi kommer att lägga upp en artikel om bromsningen med all extra "utrustning" på denna F8 inom kort, där får ni all information samt bromsdiagram.

Detta gör vi för att informationen skall vara synlig för alla och inte försvinna i mängden information som snurrar runt på forumet på några dagar!

Så håll ut mina vänner..

Vill också påpeka att jag har fullt förtroende för M-Performance:s bromsbänk som är helt datorstyrd och ger oss exakta siffror varje gång.
En manuell bromsbänk kräver en mycket rutinerad operatör!!
En datastyrt bremsebenk kan gi veldig forskjellige resultater på en 2t maskin med EFI. Og kjøre autoload på en 2T med EFI, er og be om et resultat som dere har fått her.
Jeg kan gjette på at dere hadde en BSFC på over 0.70-0.75 når dere bremset så lite hester. Skal man bremse på autoload, så er det utrolig viktig at operatøren FAKTISK skjønner hvordan sprutet er mappet.
Legger man på autoload utenfor map området, vil ECU legge på fuel pga sky høy pipe temp.

På en annen side, funker det veldig fint på gasser motor med autoload.
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Sitter och läser bromsningen nu igen... BSFC låg på 0.71 vid 146.3hk/7900varv... så de ligger nog kanske nåt i de du säger Daltech.


Ska inte toppeffekt ligga vid strax över 8000rpm - 8100rpm..???? vid 8100varv hade den 143.7hk BSFC 0.75
 

Daltech

Aktiv medlem
4 mar 2011
66
0
6
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Det er 2 alternativer, enten kunnskapsløs dynokjøring, eller feil med maskinen som ble bremset.

Nå sitter jeg og venter på dyno resultat fra en bremsning i Norge, hvor det bremses en 2011 HCR med 2010 ECU og dyser (spridare).
Denne maskinen ble bremset på autoload tidligere, og resultatet var skuffende 143hk.
Nå skal den bremses manuelt med både 2011 og 2010 ecu.

Det er et faktum at AC har gjort noe med mappingen fra 2010 til 2011, for denne 2011 HCR`n som skal bremses, har hatt problemer med at den blir sur på småkjøring. Med 2010 ecu og dyser på samme maskinen er dette problemet helt borte.

2010 ECU er kvadrat, og 2011 ecu er sirkel.
Skal poste resultatet av testen senere når jeg har resultatet.
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Ok, jo posta gärna resultaten.. alltid lika intressant att se skillnader!!

Tror däremot inte att Mulle saknar kunskap då de gäller bromsning ;)

Däremot läste jag vad Peckson (Pf racing) skrev i tråden tidigare... det lät intressant...

Ursprungligen postat av Peckson
Har bromsa en till 8:a/Cr denna gång årsmodell 11.. Första repan 154hp drog så den fick upp tempen sedan kyldes den ned till ca45gr körde en körning på totalt 9sek = 156.7hp =8150rpm.. Maskin stod i 20 min med fläkten samt utsug på i Cellen starta den drog ur den 3 gånger sedan en ny körning =158.5hp vid 8180rpm.. Testa Köra en gång till men denna nång med autoload direkt drog bara ur den lite snabbt inga rejäla ur-varvningar så att säga ett Swep test på totalt 8sek =151hp... Sedan testa jag slå av Till luften till Dynocellen så att maskin fick "dåligt med frisk luft utan en blanding av Avgaser/röken som blir trotts man har utsug som funkar bra körde igen med Autoload utan att dra ur den ordentligt vevhuset "lite"för varmt = 148hp 7980rpm......Ni får själv bedöma vad som är en korrekt bromsning och Effekt angivelse men enligt mina mätningar leverer års 10-11 Ac800 över 155hp om man ger den chansen att göra det..Skall Dyno köra en F8 Ext om jag hinner i veckan bara för att verifiera talen engång till...Har bromsa 9st totalt av dessa maskiner men då är de 7st 10r..Små skillnader i BR flöden har jag åxå upptäckt men någon stor effekt skillnad har dom inte uppvisa om man har gett dom en chans med tex nogrannare med dra ur den innan man laddar på belastningen.
 

Daltech

Aktiv medlem
4 mar 2011
66
0
6
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Du ser det selv hva som skjer når den blir lagt på autoload i den bremsningen fra PF ja. Og om man vil rote det skikkelig til, så kan man låse motoren på f.ex 5500 rpm, for så og steppe den opp til peak. Da kan du være sikker på at du får lite hk, og høy bsfc.
Jeg vet ikke hvem denne Mulle er, og det er ikke kompetansen på og operere en dyno det mangler, men kjennskap til hvordan mappet i ECU fungerer.
Selv om man har gjennomført 10 000 dynokjøringer, vil man fortsatt på kjøring nummer 10 001 kunne risikere og lære noe nytt:)
 

Daltech

Aktiv medlem
4 mar 2011
66
0
6
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Da var dynokjøringen over. Resultatet var desverre ikke bedre. 144hk med 2010 ecu og dyser. 0.75 i bsfc. Det ble magret ned til 0.65 bsfc med en Powercommander, uten at det ga en eneste HK mere. Peak var på 8200 rpm. Tyder på HØY pipe temp. Antakligvis pga mye uforbrent bensin i pipa.
Så AC har faktisk en foreløpig ukjent feilkilde på 2011 modellene, (noen av de tydeligvis). Videre feilsøkning vil være og sjekke bensintrykk, luft og vanntemp sensorer.
Det siste som kan være problemet er pipetempsensoren. Men den finner jeg ikke noen referansetabell over. Så der er det ikke annet og gjøre enn og bytte den ut med en man vet fungerer for og se om problemet blir borte.

Mappingen og dysene er ivertfall ikke problemet. Denne maskinen ble nå bremset manuelt også. Det ga heller ingen annen effekt. Så det er ikke bremsingen i seg selv heller som er problemet.

Nå sier også eier av maskinen, at idag var problemet med "surning" tilbake igjen selv med 2010 ecu. Igår når den fungerte bra var ute temp +1 grader, og idag -4 grader.
Om det er tull med luft temp sensoren ,kan det forklares.

To be continued ivertfall.