Bromsning Arctic Cat 800cc -11

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

senast igår pratade jag med en m8 -11 ägare som fått information av sin handlare att det går lika bra att köra på 95okt och att OCTN är inte nå att bry sig om "så gör alla"
Lyckligtvis är ju inte alla handlare lika obildade men är en det så är det en för mkt
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Att använda 95 oktan i 800 H.O motorn betyder att man får drygt 20 hk mindre direkt eftersom den ändrar tändningen som sagt.. Den SKA med andra ord ha 98 oktan och eftersom knappt nån verkar ha koll på de så va de lika bra att fråga.

Jag tvivlar inte en sekund på deras kunskap men man kan ju inte ha koll på exakt eller hur?

Wow , ja du verkar ju ha benkoll på det där alltså :nuts: ,,, tror nästan inte jag tvivlar ett dugg på vad du säger :heh:

Tankar du med bränsle från USA :confused: .

Vet inte vart du fått dina resultat i från ang effekt minskningen så pass , men du får gärna lägga fram konkreta bevis , bromspapper eller dyligt ang det för alla här på forumet :ciao:
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

senast igår pratade jag med en m8 -11 ägare som fått information av sin handlare att det går lika bra att köra på 95okt och att OCTN är inte nå att bry sig om "så gör alla"
Lyckligtvis är ju inte alla handlare lika obildade men är en det så är det en för mkt
Ja herregud vad säger man om en så kommentar egentligen..OCTN-lampan finns ju där av en anledning...
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

bara pajkastning ? ngt är ju galet och det måste lösas , 10:ans maskin gav 159 hp i samma bänk så måste ju ngt vara fel i år , den crossfire som kördes i en annans tidnings test gick klart fortast av alla testade maskiner å förarna sa att motorn var värst ! ,den feta F8:an gick klart saktare ....

Ja du har väl följt och läst tråden,men erik g kanske har svaret på frågan vad som är galet??
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Wow , ja du verkar ju ha benkoll på det där alltså :nuts: ,,, tror nästan inte jag tvivlar ett dugg på vad du säger :heh:

Tankar du med bränsle från USA :confused: .

Vet inte vart du fått dina resultat i från ang effekt minskningen så pass , men du får gärna lägga fram konkreta bevis , bromspapper eller dyligt ang det för alla här på forumet :ciao:
ja visst verkar de så? Faktum är att jag inte vet eftersom jag inte har en 800 H.O och jag har inte tillgång till några som helst bevis. Och tänker inte leta fram några heller.

Men jag har fått veta de genom Yngvessons maskin i storuman.

Och nej varför skulle jag använda USA bensin?

Förstår fortfarande inte varför du blir aggresiv över sånt här skit? Ta och lägg dig ett tag så du blir lugn.
Där sätter jag punkt för mig i den här tråden.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Den här tråden återspeglar EXAKT varför mc-xpress slutade bromsa maskiner åt en annan tidning....
Det stämmer faktiskt. Kanske är det så att det är så fruktansvärt svårt att få ut det riktiga effekten i verkligheten så att det kanske aldrig inträffar. Det beror på det ena eller det andra. Kanske är det oväsentligt vad bänkarna visar eftersom folk vägrar att acceptera siffrorna. Om mulles bänk visar 138 så det korrekt. Jag tror att snowmobile ville visa att en helt ok maskin kan visa så låga siffror som 138 hk. Kanske det kan vara din maskin eller min. Har faktiskt kört förbi m8 med min rmk. Den skall enligt utsago ha -20 hk mot arcticen. Kanske var det bara 7 ändå. Kanske hade min rmk 7 hk mer än arcticen i mitt fall. Vad vet jag? Vi ser helt klart att effektsiffrorna kan variera i helt standard maskiner. Det är i alla fall bevisat i mulles kalibrerade bänk.

Mulle är en erfaren bromsare. Långt mycket erfarnare än de flesta på detta forum.
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

:israel:
ja visst verkar de så? Faktum är att jag inte vet eftersom jag inte har en 800 H.O och jag har inte tillgång till några som helst bevis. Och tänker inte leta fram några heller.

Men jag har fått veta de genom Yngvessons maskin i storuman.

Och nej varför skulle jag använda USA bensin?

Förstår fortfarande inte varför du blir aggresiv över sånt här skit? Ta och lägg dig ett tag så du blir lugn.
Där sätter jag punkt för mig i den här tråden.
Tyker bara det är anmärkningsvärt att du kommer med ett sånt påstående genom hörsägen bara , därav kanske jag blir liiiiiiiite smått irriterad och hätsk .
Då kan man ju komma med vilket påstående som helst och säga , ja men jag hörde det av han o han och han säger att så är det .
Har man inte riktigt på fötterna eller konkret fakta så släng inte ur sig vad som hellst då ..

Frågan ang USA bensin är att där rekomenderar dom 87 , som är likvärdigt med våran 95 , så jag ser absolut inget måste om det stämmer att man SKALL köra på 98 som du påstår utan fakta .

Har legat hela natten nu , och tar du fram bevis för att dina teorier stämmer så du inte lurar alla på forumet med dina påstående att 95 oktan sänker effekten med 20 hp blir jag kanske lite mindre aggresiv så kan du ju kolla mitt inlägg ordentligt efter fel :ciao:
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

:israel:

Tyker bara det är anmärkningsvärt att du kommer med ett sånt påstående genom hörsägen bara , därav kanske jag blir liiiiiiiite smått irriterad och hätsk .
Då kan man ju komma med vilket påstående som helst och säga , ja men jag hörde det av han o han och han säger att så är det .
Har man inte riktigt på fötterna eller konkret fakta så släng inte ur sig vad som hellst då ..

Frågan ang USA bensin är att där rekomenderar dom 87 , som är likvärdigt med våran 95 , så jag ser absolut inget måste om det stämmer att man SKALL köra på 98 som du påstår utan fakta .

Har legat hela natten nu , och tar du fram bevis för att dina teorier stämmer så du inte lurar alla på forumet med dina påstående att 95 oktan sänker effekten med 20 hp blir jag kanske lite mindre aggresiv så kan du ju kolla mitt inlägg ordentligt efter fel :ciao:
Givetvis så kan man ju med en så pass sofistikerad motor som 800 HO:n är köra på 95 men nu snackar vi ju
maximalt effekt uttag å då blir det ju en annan historia. Skulle aldrig bromsa min motor med annat än 98 och payback som jag alltid kör på!

Men så mkt som 20 hp låter ju i överkant

Nu var ju det ju inte 95 i tanken ens så diskutionen verkar ju lite OT
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Givetvis så kan man ju med en så pass sofistikerad motor som 800 HO:n är köra på 95 men nu snackar vi ju
maximalt effekt uttag å då blir det ju en annan historia. Skulle aldrig bromsa min motor med annat än 98 och payback som jag alltid kör på!

Men så mkt som 20 hp låter ju i överkant

Nu var ju det ju inte 95 i tanken ens så diskutionen verkar ju lite OT

:israel:

Poängen var ju att man skall inte komma med hörsägen och säga saker man inte har full koll på , som sen sprids vidare på grund av okunskap !!!!!! .
Då kan man ju till slut inte lita på någonting som står på ett Forum :shocked: .

Och att dom 2 Bromsare som gjort det här med SÄKERHET har koll på bränsle och eventuella skillnader som kan ske.

Oktan talet kan ge liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite betydelse på effekten , men troligen inte 20 hp på en standard maskin .

Och varför inte kunna broms motorn med 95 ?? , den håller ju för fullgasrepa på en sjö med 95 , tror ni inte tillverkaren garanterar hållbarheten på den lägsta Oktantal dom rekommenderar ? .

98 oktan är ju inget Mirakel gentimot 95 i detta fall , man gör ju givet vis som man själv vill :blink1: .

Kanske kan avsluta detta Off Topic nu :tape: me detta och inte skriva saker som inte kan bekräfftas med FAKTA och hoppas det löser sig med effekten i dessa motorer .

No hard feeling :ciao:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Denna diskussion har ju utmynnat i att det vore intressant med en ny bromsning av motorn, då med olika bränslen 95 och 98 oktan, som visar betydelsen (eller obetydelsen) för motoreffekten. Detta skulle nog bli ett bra framtida reportage.
Detta oavsett vad för bränsle som användes i denna bromsning
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

motorn ska köras på 98 enligt arctic , och verkar ochså kunna spika och lösa knacksnensorn på 95 , så länge den inte gör det är det ingen märkar skillnad på effekten , och det är inte 20 hk som försvinner gissar på 5-10 , en bromsning kan säkert gå bra på 95 men ändå göra så att motorn blir detunad en kall dag med högtryck ute i fält , jag skulle och har aldrig tankat annat än 98a , men så enkelt kan det inte vara , och displayen blinkar ochså om så är fallet
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

MR600SX "Mulle är en erfaren bromsare. Långt mycket erfarnare än de flesta på detta forum" Mulle är säkert duktig men Då kan jag säga som så vems motorer är ledande i cross pro-open både i sverige och finland? jo dom Pf-racing har byggt förarna är mycket nöjda med sina race motorer. Han har en ganska så lång merit lista i motorer som presterar riktigt bra. gäller även backe och dragrace motorer. sitter mycket i förarna också men föratt kunna prestera bra måste man ha en motor som funkar bra och är riktigt vass/pålitlig.Och dynoköra är han riktigt erfaren i. Vill inte smuts kasta någon alls men som du lägger fram det MR600SX "Mulle är en erfaren bromsare. Långt mycket erfarnare än de flesta på detta forum" Låter det som att det är bara han som "Kan". Vet inte hur du menar eller om du formulera det lite skumt.. . Måst bara nämna det att hurfan kan man gå ut i snowmobile och säga att arctic cat håller inte vad dom lovar med att gå ut med ett så lågt dynotest som man bara vet inte stämmer bara man hör det .istället föratt att nånting är ju fel och vad?. istället går man ut och med så lågt resultat som möjligt som varenda en som kör en ny ac800 vet att det inte stämmer!
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Har testat så många bränslen i mina dagar och för att korta ner det, slår du äkta 114 oktan blyad i en std motor som har låg komp. Tex Etec så ger den mindre effekt. 95 oktan och fullgas med en 440,RS 600 i blötsnö en längre tid blir haveri.
Däremellan blir det ingen effektskillnad rent tekniskt pga. bensinen i en motor.
I modern tid med knackgivare så är det respektive fakrikats motor applikatör som väljer genom programmering vad som ska hända vid spikning,tex. stanna helt,sänka effekten kortvarigt eller tills du startar om motorn.
En skotermotor har inte samma funktioner som en bilmotor där elektroniken medvetet kan framkalla en spikning för att bestämma tändkurva och i slutändan en effekt.

Att V-power skulle ge mer effekt är inget annat än inbillning,möjligt vis en annan gång på motorn men inte mer hästar, utöver den V-power är detta samma bensin i alla mackar i hela Gävle Dala området eftersom alla bolag hämtar på samma ställe.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Vad maskinen ska köras på för oktan är fakta. Effektdelen är fakta så tillvida att det skulle visa sig i en bromsbänk direkt. Nu är det ju så att man bromsar för att se maxeffekt i första hand, inte för att se hur mycket en motor drar ner effekten när knacksensorn reagerar, men det skulle visa sig. Jag var så sent som idag ute och körde med en CF800 -11 där knacksensorn slog till ett par gånger och den maskinen gick OERHÖRT dåligt. Det var inga 160 hk där, inte 140 heller.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Har bromsa en till 8:a/Cr denna gång årsmodell 11.. Första repan 154hp drog så den fick upp tempen sedan kyldes den ned till ca45gr körde en körning på totalt 9sek = 156.7hp =8150rpm.. Maskin stod i 20 min med fläkten samt utsug på i Cellen starta den drog ur den 3 gånger sedan en ny körning =158.5hp vid 8180rpm.. Testa Köra en gång till men denna nång med autoload direkt drog bara ur den lite snabbt inga rejäla ur-varvningar så att säga ett Swep test på totalt 8sek =151hp... Sedan testa jag slå av Till luften till Dynocellen så att maskin fick "dåligt med frisk luft utan en blanding av Avgaser/röken som blir trotts man har utsug som funkar bra körde igen med Autoload utan att dra ur den ordentligt vevhuset "lite"för varmt = 148hp 7980rpm......Ni får själv bedöma vad som är en korrekt bromsning och Effekt angivelse men enligt mina mätningar leverer års 10-11 Ac800 över 155hp om man ger den chansen att göra det..Skall Dyno köra en F8 Ext om jag hinner i veckan bara för att verifiera talen engång till...Har bromsa 9st totalt av dessa maskiner men då är de 7st 10:eek:r..Små skillnader i BR flöden har jag åxå upptäckt men någon stor effekt skillnad har dom inte uppvisa om man har gett dom en chans med tex nogrannare med dra ur den innan man laddar på belastningen.
vad hade den för bsfc?
 
E

ejwbegysv

Nu får det bli ordning på torpet här!

För det första så accepterar vi ej personangrepp, för det andra så är det absurt att vissa tror att vi på Snowmobile skulle försöka bromsa denna maskin med så lite effekt som möjligt.. Alla skotrarna i testet bromsades vid samma tillfälle, i samma bromsbänk och med samma operatör..

Denna tråd kommer att bevakas och modereras noggrant i fortsättningen och dom som ej kan sköta sig åker ut.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

.... Låter det som att det är bara han som "Kan". Vet inte hur du menar eller om du formulera det lite skumt.. . Måst bara nämna det att hurfan kan man gå ut i snowmobile och säga att arctic cat håller inte vad dom lovar med att gå ut med ett så lågt dynotest som man bara vet inte stämmer bara man hör det
Du övertolkar och fastnar i fel resonemang. Fundera inte på vad som låter. Titta på vad jag skriver. Jag skriver att Mulle är en erfaren bromsare. Mycket bättre än jag. Han har bromsat en specifik Arctic till 138HK. Vet inget om andra Arctic 2011-bromsningar. Finns ingen som helst anledning för honom eller snowmobile att återge fel siffror. Det skulle kunna vara din eller min maskin. Det har snowmobile återgivit. Självklart har inte Arctic hållit vad de lovat på just denna maskin. Kanske finns det fler maskiner eller inga alls. Snowmobile har skrivit om just denna maskin och de andra maskiner man bromsade vid samma tillfälle. Sen att det inte passar vad som skrivs kan vi debattera om på detta och andra forum.

Är säkert många Polarisägare som också är missnöjda med att siffrorna inte stämde överrens. Jag tycker det känns som om min RMK har 163 HK men Mulle visade annat på just den maskinen. Jag tror ändå att just min maskin har 163 HK. Då får jag väl tro det. Till den dan jag bromsar den hos mulle eller någon annan.

Finns heller ingen anledning att flytta motorer mellan olika bänkar. Är bänken verifierad så visar den rätt. Så är det bara. Sen om det är så svårt att bromsa en motor så att alla siffror visar fel.... Ja, då vet jag inte vad jag skall tro. Då får väl SP utfärda ett protokoll på bromsaren också.

Vad folk uppfattar i stugorna vet jag inte. Har själv kört arctic i många år och var förvånad över att RMK hade -20 KH eftersom jag uppfattade det som om den gick riktigt bra, kanske t.o.m bättre än M8. Nu visar siffrorna annat och anledningarna till det vet jag inte. Jag vet bara är de med största sannolikhet är korrekta på de maskiner man testat.

OM PF eller andra bromsar andra motorer till andra siffror så är de också korrekta om bänken är verifierad enligt gängse rutiner. Vad jag personligen tycker är intressant är varför en motor kan uppvisa så markant skillnad i HK-siffror. Finns det många sådana motorer och vad kan man isåfall göra (kan man göra något?). Tror inte att Snowmobile/mulle testade en motor som visade tendenser att gå dåligt. Man tog en helt vanlig Stockmaskin.

Bra att snowmobile skrev om detta. Är det inte det vi vill se? Till Mulle vill jag säga. Var inte rädd att skriva i forumen. Dina kommentarer är otroligt viktiga och informerande för oss alla. Lessna inte....!!!!!!!!!!!!
 
Last edited:

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Bra inlägg Mr600SX! Tycker verkligen att det är underbart att snowmobile börjat med mer kritisk skoterjournalistik!

Alla tjänar ju på det i längden.