”Budgetbygge” Axys boost 8R 146”

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.228
1.065
113
Stora Blåsjön
Va snabbt du fått den gå bra du borde jobba på polaris utvecklingsavdelning för du gör garanterat en bättre mapp på en vecka än något annan fabrikant får till på 3 år. Jag va ut o mappade min Pro rmk i dag också efter att ha råkat mappa in den med trasiga reedventiler på en cylinder. Nu med täta V-force så gick de köra 13:1 afr värde på full mutter utan DET" De gick inte förut för då gick den snålt på en cyllen och fett pa andra så när jag provade köra v13:1 då så spikade ena cylindern som hade täta reeds. Jag fick köra den neråt 12-5:1 då men de va nog 13,7: på ena och 12 på feta cyllen. Jag kunde inte fatta varför den spikade på så fet mapp som 12,5. Bikeman toppen måste jag säga är bra för att hindra spikning man kan köra den bet snålare än org toppen trots samma kompförhållande 12,5:1 exakt som de beskriver i skryttexten.
Hur snålt afr värde törs du köra med turbomaskinen på full mutter halv gas och 0-30 kmt?
Nu behöver jag inte hålla 5 års garanti på tusen maskiner :) Är väll nöjd om det klarar en säsong utan något större haveri...
Kan inte köra den så snålt som man skulle kunna då jag kör med originalspridarna och de bottnar så efter 80% dutti så ger det i princip 100%. Men jag har märkt att det spelar inte så stor roll om det går fett på full mutter, är inte jättemånga hästar man vinner men riskerar desto mer. Fabriks turbomaskinern är ju inte direkt bränslesnåla heller, kör man mycket av och på så drar de soppa som fan.
På full mutter ligger afr på ca 11-11-5
På 0-30kmh oladdat så kör det i princip originalmapp lite kompensation för de klippta avgasventilerna men det ligger väll på ca 14-14.5
På förra maskin bytte jag spridare till större men det var inte värt det, otroligt svårt att mappa in hela registret igen och få det bra.
 
Reactions: Boost III

turbo

Ny medlem
16 dec 2024
3
0
1
52
ranstaby
Tack.
Kör med en blå primärfjäder, 78gram vikter, svart/lila i sekundären och 60-44.36 helix.
Kör själv med vit/guld i primären å svart/silver i sekundären å 60-44.36 helix polaris 850-21 med qd2 silber turbo
Men har svårt att få varvet att bli stabilt
Svänger över å sen sjunker
7psi laddtryck
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.228
1.065
113
Stora Blåsjön
Kör själv med vit/guld i primären å svart/silver i sekundären å 60-44.36 helix polaris 850-21 med qd2 silber turbo
Men har svårt att få varvet att bli stabilt
Svänger över å sen sjunker
7psi laddtryck
Jag skulle nog säga att det går för lätt. Qd2 + flackhelix, stenhård sekundärfjäder.
Dendär skullle nog trivas flnt med en 46 graders helix och qd1 drevning och en mjukare sekundärfjäder.
Vad kör du med för vikter?
 

turbo

Ny medlem
16 dec 2024
3
0
1
52
ranstaby
Jag skulle nog säga att det går för lätt. Qd2 + flackhelix, stenhård sekundärfjäder.
Dendär skullle nog trivas flnt med en 46 graders helix och qd1 drevning och en mjukare sekundärfjäder.
Vad kör du med för vikter?
Jag kör med silber vikter nu
Men jag har
Jag skulle nog säga att det går för lätt. Qd2 + flackhelix, stenhård sekundärfjäder.
Dendär skullle nog trivas flnt med en 46 graders helix och qd1 drevning och en mjukare sekundärfjäder.
Vad kör du med för vikter?
Kör med silber vikter nu
Har även indyspecial turbo3 vikter
Rooster turbo vikter
Qd 1 drevning har jag också
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.228
1.065
113
Stora Blåsjön
Jag kör med silber vikter nu
Men jag har

Kör med silber vikter nu
Har även indyspecial turbo3 vikter
Rooster turbo vikter
Qd 1 drevning har jag också
Ok men då har du bra vikter. Säg till om du ska sälja silber eller indy vikterna! Smidigt och slippa plocka fram svetsen varje gång man vill ändra vikterna, sen är det inte optimalt för härdningen i vikterna heller :)
 
Reactions: turbo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.228
1.065
113
Stora Blåsjön
Har idag jämfört denna maskin mot brp turbo r och responsen är likvärdig, vilket är väldigt bra.
Lyckades faktisk få DET idag, går lite magert/vass tändning om man bara smyger på gasen och långsamt bygger ladd vid ca 7000 varv. Så har sänkt tändningen och lite mer soppa i det området vid ladd även lågt ladd.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.627
100
48
Örnsköldsvik
Fast det där kan man ju betala sig ur... kanske inte jag men :)
Turbo r är ju knappat en miljömotor med 7L/milen i snitt, men den funkar ju bra :)
Knepet är ju uppenbarligen att man inte testar dom på full gas :D
Likt allt annat lär mappen nog vara väldigt miljöoptimerad precis vid varvtalet man testar och inte utanför det.
 
Reactions: turbo