”Budgetbygge” Axys boost 8R 146”

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.210
1.044
113
Stora Blåsjön
Grymt projekt, riktigt inspirerande att se dina byggen-sjukt fin finish på allt du tillverkar/bygger.

Aningens off-topic, vad rekommenderar ni experter för nitar till en Polaris Axys tunnel-har precis satt sågen i min egen tunnel och letar alternativ på nitar att köpa som inte kostar som original för att få ihop allt igen, lyftbåge och tunnelbitar, baklyse osv.

Ska bli kul att följa hur den här maskinen blir/går framöver :)

Allt gott!
Tack!
Jag har kört med stavex stålnitar 4.8mm.
Absolut inga alunitar får komma i närheten av chassiet, köpte en maskin som var nitad lite här och där med 4.8mm alunitar och det sitter inte bra, det blir glapp på nolltid.
Till plasten funkar alunit utmärkt. Brukar köra stavex svarta med stor skalle där, brukar även passa på att täta plastdelarna som är runt variatorerna så det blir tätt också. Men baklyset brukar jag nita med stålnit mest för att skallen blir för stor på de svarta nitarna med stor skalle.

Reactions: E.Gson

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.210
1.044
113
Stora Blåsjön
Hatten av om den funkade så bra på första testen 👌
Har kommet betydligt med snö nu så har kunnat kört lite mer (dock i mörker, svårt att se alla mätarna), fixat en mapp switch också så man kan köra med 2st olika mappar och enkelt byta. Går tokfett på topp och men basmappen är rätt safe så i en perfekt värld kanske man till och med kommer ner på en nollad basmapp och bara kör på tryckmappen.
Är ju en del ändringar från förra maskinen bla bättre insug och spridarna sitter på original plats.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.761
844
113
Kramfors
Jag bruka även utnyttja etanolläget vid mappning för då vet man vad 4-5% mer soppa ger för afr värde i hela registret. Men de lär nog du göra också.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.210
1.044
113
Stora Blåsjön
Provade 2st andra mappar nyss och nu börjar den går riktigt bra. Tagit bort ca 15% soppa på basmappen. Så nu går den i princip bara på tryckmappen. Får testa såhär till helgen och se hur det funkar.
Hade semisläckt ett stift igår, så den gick risigt idag i början :)

Reactions: Peter666

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.210
1.044
113
Stora Blåsjön
Vilken basmapp utgår du ifrån?
Kanske var otydlig, med basmapp menar jag PC5ans Varvtal/TPS mapp alltså den vanliga, sen finns det en till mapp i PC5an som baseras på Varvtal/Tryck.
Båda dessa mappar är från förra maskinen. Men denna verkar trivs bäst med enbart Varvtal/Tryck mappen och typ nollad basmapp. har dock kapat av sidoportarna på avgasgiljotinerna då jag inte vill ha det skrotet i turbon när dom lossnar, så den vill ha något mer soppa.

Reactions: Boost III

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.210
1.044
113
Stora Blåsjön
Har fixat förstärkningar till skidorna. Den en skidan hade väldigt ovala hål så detta var ett måste.
Skidorna är nästan nya men dom var skitbilliga pga detta.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.761
844
113
Kramfors
Smart de läggs på min biologiska databank 👌
Men jag fattar inte hur man kan slita ut hålen för mina Gripperskidor fick jag byta ut pga att de va helt slutköra runtom de va i stort sett bara styrstålen kvar men hålen va intakta!? Skidorna jag köpte beg va rel slut också men hålen va kanonfina. Är de utslitna bussningar som tar dem eller kör folk med dåligt fastdragna skidor?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.210
1.044
113
Stora Blåsjön
Smart de läggs på min biologiska databank 👌
Men jag fattar inte hur man kan slita ut hålen för mina Gripperskidor fick jag byta ut pga att de va helt slutköra runtom de va i stort sett bara styrstålen kvar men hålen va intakta!? Skidorna jag köpte beg va rel slut också men hålen va kanonfina. Är de utslitna bussningar som tar dem eller kör folk med dåligt fastdragna skidor?
Ovala hål blir när man kör in i något så skidan ståller sig rakt upp. Speciellt i kombination med hårdare skidgummin, plasten ger sig. Sen kan jag tänka mig att när de väl blivit lite ovala så går det fortare för att de ska bli ännu mer ovala.
Men det är det viktigaste att kolla när man köper ett par beggade gripperskidor att hålen i plasten är runda och inte glappar (lite glapp är normalt för det är den ytan som är "lager") är de ovala så ska de vara billiga...

Last edited:
Reactions: Boost III

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Fränt projekt!, kul att se.
Vad tycker du om dämparna, har just satt ett set på min 9R men inte hunnit testa ännu.