”Budgetbygge” Axys boost 8R 146”

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.181
1.016
113
Stora Blåsjön
Har gjort flänsen för anslutningen mellan pipa och bakåt.
På förra turbobygget svarvade jag denna delen ur en stor järnbit, tog tid... och på trippelprojektet gick en hel original ljuddämpare åt för att få ut denna flänsen, vilket också blev massa kapning och tog också tid..
Så denna gång gjorde jag en pressjigg och gjorde en helt egen. Gick både snabbt och blev bra.



 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.181
1.016
113
Stora Blåsjön
Luftburken inkl ventilen är nu helt klar och sitter monterad. Ska upp en slang till den övre luftburken sedan för kall luftintag.



Har börjat jobba vidare med avgassidan, gjort anslutningen mellan pipa och turbo och även fäste för lambdasond på denna.
 
Reactions: Startgas1

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.729
838
113
Kramfors
Får man verkligen rätt lambdavärden med sonden efter turbo? På fyrtakatare så funkar de bra men på tvåtaktare vill man undvika tvåtaktsslem och sätta den där de är som hetast och minst slem. Jag sätter dem i pipan i tak en bra bit ut från avgasport där de är som ljusat sot.De blir minst 30cm ut från kolv typ i slutet på krökens megafon där den övergår till fetaste delen på pipan. Mer fördelar att ha den där är att den kan sticka in lika mycket som på en fyrtaktare utan att den går sönder. Där bakom turbo högt upp i extraröret lär den gå ganska fri från tvåtaktsslem men jag tror den kommer gå väldigt kall.
Eller hettar turbon upp avgasrena såpass att de blir lika heta som i pipans hetaste del i kröken?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.181
1.016
113
Stora Blåsjön
Får man verkligen rätt lambdavärden med sonden efter turbo? På fyrtakatare så funkar de bra men på tvåtaktare vill man undvika tvåtaktsslem och sätta den där de är som hetast och minst slem. Jag sätter dem i pipan i tak en bra bit ut från avgasport där de är som ljusat sot.De blir minst 30cm ut från kolv typ i slutet på krökens megafon där den övergår till fetaste delen på pipan. Mer fördelar att ha den där är att den kan sticka in lika mycket som på en fyrtaktare utan att den går sönder. Där bakom turbo högt upp i extraröret lär den gå ganska fri från tvåtaktsslem men jag tror den kommer gå väldigt kall.
Eller hettar turbon upp avgasrena såpass att de blir lika heta som i pipans hetaste del i kröken?
Nu kommer den sitta innan turbon, men har alltid haft den efter turbon förut och det har fungerat fint och hållit bra, aldrig kört sönder någon sond hittills. Men sätter den här för den blir mindre i vägen.
Och eftersom detta är ett budgetprojekt så vill jag inte svetsa i originalpipan :)
 
Reactions: Boost III

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.181
1.016
113
Stora Blåsjön
Väldigt mycket jobb med ljuddämparen och alla fästen å detaljer som måste göras.

Bild på det utgående röret från dämparen. Iden med dämparen är att ha så mycket perforerad dämpande yta som möjligt och ändå ha ett högt flöde genom dämparen. Och i tidigare byggen har det fungerat mycket bra.


Bild på innanmätet av själva dämparen. Denna korgen är sedan klädd med brandfilt.


Måste säga att jag är väldigt nöjd med att ha skaffat en riktig pelarborr. Körde här 90mm rostfritt med hålsåg.



Här är dämparen 99% klar, fattas bara 2st fästen för fjädrar.
Svetspricken i mitten är för att hela dämparen är gjort i återvunnen rostfriplåt, så det var ett litet hål där helt enkelt.
Men jag hatar verkligen att jobba i rostfritt, är hårdbearbetat och krångligt att svetsa då det deformeras så mycket då det leder värme dåligt.